Annons:
Etiketthälsa
Läst 2191 ggr
Lamina
5/26/16, 2:44 PM

Operera eller inte?

Vi var in till veterinären igår för att göra en grundlig undersökning med röntgen av Puzzle som har artros. Att han hade artros visste vi redan sen innan, men ville kolla hur allvarligt det var. Och resultatet kom som en chock! Han har inte alls verkat ha så ont och har alltid varit en pigg och glad hund fram tills han blev sjuk i höstas (trodde vi alltså…) Det var illa, riktigt illa. Veterinären sa att hon nästan aldrig sett något så illa. Han måste ha gått med detta sen han var ung sa dom. (Så jävla dåligt samvete att jag gråter över att inte ha märkt att min hund varit sjuk och måste haft ont…) Men han biter ihop och visar inget sa dom, dom hade aldrig trott att det kunde varit så illa om dom bara tittar på hur ont han VERKAR ha. Nu står jag inför ett väldigt svårt val. Puzzle börjar bli till åren. Han fyllde 10 för någon månad sen. Jag har alltid varit emot stora allvarliga ingrepp på äldre djur. Så när dom sa att dom kunde ge honom en ny höftkula sa jag nej utan tvekan. Han går på behandling som jag vet funkar bra. Och med det kan han leva 1-2 kanske t.o.m 3 år till. Men jag börjar tveka i mitt beslut nu. Han är ju ändå av en rätt långlivad ras (Tervueren), och skulle rent teoretiskt kunna leva 10 år till. Samtidigt förlorade vi hans kullbror i vintras. Och en Groenendaeltik för något år sen som inte blev mer än 11-12 år. Tänk om jag tar fel beslut, tvingar honom att genomgå en operation med allt vad det innebär, och så lever han bara nått år till ändå. Jag tycker ju han börjar kännas gammal, men det kanske bara är just artrosen som gör det. Eller om jag tar bort honom när det blir för illa, och så får jag gå hela livet och fundera på om jag gjorde rätt… Jag är så råd vill, vad ska jag göra..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Anibaz
5/26/16, 6:44 PM
#1

Min tervueren fick somna in i april pga artros och diskbråck. Han skulle fyllt 10 år i början på maj. Jag ville inte utsätta honom för en operation av flera anledningar och han svarade inte på smärtlindring, endast maxdos av kortison.

Du känner din hund bäst. Jag är precis som du inte så förtjust i stora ingrepp på äldre djur men idag akutopererades min 11åring. Det handlar nog om hur pass återställda dom hinner bli innan åldern/andra sjukdomar tar ut sin rätt och dom måste få somna in.

hemul
5/26/16, 8:26 PM
#2

Svårt beslut. Som du säger kanske en stor operation visar sig vara mer eller mindre i onödan, å andra sidan kanske det ger honom de bästa åren i hans liv, smärtfria. Jättesvårt. Rådgjorde du med veterinären? Vad tyckte han/hon?

Men du, du ska inte vara ledsen över att du inte förstod tidigare. Har hunden varit pigg, glad och harmonisk så har han inte haft mer smärta än han kunnat hantera. Så vardu  glad för de fina åren och din fina hund istället. 🌺

Paxxa
5/26/16, 8:34 PM
#3

Jag hade inte opererat.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Joyous
5/26/16, 8:59 PM
#4

Du ska inte ha dåligt samvete. Det är svårt när hunden inte visar att den har ont och vi är bara människor. Huvudsaken är att ni gör vad ni kan nu när ni vet! Angående operation eller inte operation så finns det inget rätt eller fel där. Storleken på operationen, rehabiliteringstid, eventuella komplikationer, hundens mående idag är saker som jag hade vägt in i beslutet. Jag hade rådfrågat veterinären men i slutändan är det upp till er, gör det som känns rätt. Kram

Lona
5/26/16, 9:35 PM
#5

Hur är det med hans övriga leder, ryggen och rörelseapparaten, rent allmänt?
Är det bara ena höften eller båda?
Är han i god kondition?
Det är ju onekligen så att vid ett såpass stort ingrepp så får resten av kroppen "ta över" under konvalescensen - är då även andra leder påverkade eller helt enkelt bara åldersslitna så kanske påfrestningen blir för stor.
Dessutom har en äldre hund ofta längre återhämtning och behöver mer rehab, de blir mer "slitna" av en större operation än en yngre hund.

Förutom att diskutera igenom saken ordentligt med veterinären - om ni känner att ni litar på och har förtroende för dennes omdöme och att ni har en bra kommunikation - så skulle jag gå igenom hunden hos en sjukgymnast/hundfysioterapeut.
Detta för att få en allmän bild av hur hunden mår, hur den är musklad och så vidare.
Ibland är en del veterinärer lite väl pigga på operation när det mest etiska nog är att låta bli.

Sen är det förstås en ekonomisk fråga också. Även om försäkringen täcker en operation(?) så behövs sannolikt en hel del rehab efteråt - kanske resten av hundens liv.
Är ni beredda på det, även om det slutar med att ni inte har någon hund men minus på bankkontot?

En belgare är visserligen inte lastgammal vid 10 års ålder, men inte ung heller.
De flesta jag känt som fått somna in av åldersrelaterade skäl har varit 12-14 år ungefär även om det finns de som lever några år till.

Jag hade förmodligen inte opererat. Det är ju inte samma sak men jag valde bort operation av min 7-åriga labbe i somras, han hade spondylos och diskbråck.
Chansen att han skulle bli helt återställd var inte jättestor och att låta honom genomgå en komplicerad operation för att ändå bara kunna ta det relativt lugnt resten av livet var i våra ögon inte ok.
Posh apporterar numera änder i de sälla jaktmarkerna❤️.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lamina
5/26/16, 10:19 PM
#6

Tack alla för svar! Jag ska helt klart prata med veterinären. Det vart så förvirrat igår för jag vart så förvånad av beskedet och veterinären var nog lite upprörd över en annan sak som hänt tidigare under dagen. Det finns ingen försäkring som täcker, försäkringsbolaget slängde ut oss för en skitsak och vägrade försäkra om utan grundlig undersökning. Figure att leder och sånt inte skulle ingå… Men ekonomin är inget jag tänker på när det kommer till djuren. Det ska inte vara en ekonomisk fråga. Om jag bestämmer mig för operation får jag väl leva på bröd och vatten i några månader helt enkelt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
russin
5/27/16, 11:37 AM
#7

Hade hunden varit 5 år yngre så ja - men en 10-åring i den storleken skulle jag personligen aldrig göra en så stort operation på där det är lång rehab efter.

reverse
5/27/16, 11:40 AM
#8

Generellt tycker jag inte 10 nödvändigtvis är gammalt och skulle själv inte tvivla på operation pga åldern om det inte finns annat som talar emot, andra sjukdomar som medför ökad risk vid sövning osv. Man kan lika gärna ha 5 år till att se fram emot, alltså skulle 10 bara vara 2 tredjedelar av hundens liv. Men det där kan man ju aldrig veta. Diskutera med flera, (kunniga, inte gemene man som går på egna inställningar till hur saker och ting borde vara eller inte), det kan hjälpa till med beslutsfattandet! Tror veterinär på operationen?

 //Lina

Vattnadal
6/2/16, 5:51 PM
#9

Har han ätit kosttillskott, typ standardts led & brosk samt fiskolja? Har han fått smärtstillande? Har ni provar cartropheninjektioner?

Om ni inte provat något eller allt av detta, skulle jag testa det först och se om det blir skillnad.

Jag skulle inte göra en sådan operation på en 10-årig hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lizelda
6/2/16, 7:26 PM
#10

Gamla hundar är det bästa som finns och särskilt en man stått nära hela tiden men även om din hund teoretiskt sett skulle kunna leva tio år till så börjar den bli gammal och det är inte försvarbart att göra en stor operation på en äldre hund. Det betyder inte att du ska ge upp hoppet helt! Men man ska inte försöka hålla hunden vid liv till varje pris, låt den gå ur tiden med värdighet och se till att göra det bästa av dens sista år, tillbringa dem inte på ett djursjukhus eller rehabiliteringscenter.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lamina
6/2/16, 11:49 PM
#11

Vi har pratat med veterinär och med familjen (han är liksom lite av hela familjens hund) och bestämt att inte operera. #9 Injektioner får han. Och smärtstillande. Det enda vi provat gällande kosttillskott är nyponpulver (på inrådan av någon som sa sig vara kunnig), och det vart han helt förstörd i magen av. Han har gått på kortison för sina öronproblem, och han vart bättre i lederna av det. Men veterinärerna verkar inte vilja skriva ut det för lederna. :/ Villa kosttillskott skulle du rekommendera till honom?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lona
6/3/16, 12:03 AM
#12

#11, En av mina tidigare hundar hade en kronisk inflammation i bogleden, hon blev märkbart bättre av kortison. Det är inget preparat man vill stoppa i sin hund i "onödan" men om inget annat har en bra effekt så är ju alternativen inte bättre; att hunden antingen får gå omkring med smärta eller att den får somna in. Jag tycker alltså att ni ska diskutera saken med veterinären och om hunden sen inte klarar att gå på kortison hur länge som helst - ja, då får ni avsluta det hela. Min nuvarande hund får glucosamin, MSM och gurkmeja vilket jag tycker funkar bra för henne, men hon har inte artros egentligen utan lite allmänna småsviter efter en skada. Vet dock att många gillar Svenska Djurapotekets kombitillskott, de har ett för äldre hundar men jag kommer inte ihåg vad det heter, de har nyligen bytt namn på produkterna. Lycka till med hunden <3 !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vattnadal
6/3/16, 2:05 PM
#13

#11 Jag har provat massor av olika preparat på olika hundar genom åren. Har insett att det ger mer effekt med blandningar än enskilda, som tex ren msm, glucosamin ed. Jag föredrar Standardts led & brosk i kombination med deras fiskolja, det har jag sett bäst resultat på.
Viktigt är att smyga igång, inte ge full dos direkt. Ge 1/3 av dosen en vecka, 2/3 nästa vecka, och sen full dos.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Lamina
6/3/16, 2:53 PM
#14

#13 Tack så jättemycket. Ska prova det. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Kalli
6/3/16, 5:05 PM
#15

#13: "Viktigt är att smyga igång, inte ge full dos direkt. Ge 1/3 av dosen en vecka, 2/3 nästa vecka, och sen full dos."

Varför? Alltså jag tvivlar inte alls på det du säger, blev bara nyfiken på varför det är så viktigt.

Vattnadal
6/3/16, 5:23 PM
#16

Jag testade med MSM på mig själv, magen blev inte glad. Har jag magsjuka eller är irriterad i mage/tarm, låter jag bli att ta det. Började sen om med 1 krm och ökade sakta, tar nu 1 tsk om dagen utan problem.
Jag har får lära mig av standardt att kroppen ändå inte tar upp tillskott för fullt på en gång, så att fasa in är bäst.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

crins
6/3/16, 6:20 PM
#17

Min kompis tervhanne blev 11år när hon var tvungen ta bort honom! Frågor man behöver ta ställning till är väl om hunden kommer klara att tex sövas, och narkos och operation! Min tik blev livmoderopererad i 10 års åldern, en collie, hon levde till 13.4 år, Det tar längre tid för en gammal hund att bli frisk igen! Hur bor du? Har du hiss? eller bor du i hus? Går säkert att operera om man bor i hus, alt tillgång till hiss! Vet en collie som fick stroke av narkos, bara 7år gammal, och var tvungen tas bort! Vad kostar en höftoperation? Men beslutet är ditt! Det kan bara du ta ställning till! Frågan är också kommer det bli bra?, men jag förstår du älskar din hund! Och det är ett svårt beslut, och jag vet inte om jag skulle operera, vad anser veterinären chanserna är för tillfrisknande?

Upp till toppen
Annons: