Annons:
Etikettbeteende
Läst 2830 ggr
Gruffs_matte
5/25/16, 5:22 PM

Jagar flugor

Har en blandiskille på 5 månader, hans första sommar och då även hans första flugor! Vi bor på landet och vad hysterisk han blir på dessa flugor!! Ska jaga, springer runt när dom sätter sig på honom. Vad gör man? Ignorera eller säga ifrån? Tack för svar då jag inte vet vad jag ska göra ;-)

Annons:
jenmjao
5/25/16, 5:32 PM
#1

Jag skulle försökt träna annat, eller fokusera på annat som leksaker eller godis, kontakt och roliga övningar. Min blandrastik på 5 år är totalt tvärtom säger man ordet fluga vill hon gömma sig, finns inget hemskare än flugor i hennes värld faktiskt..

Fialialej
5/25/16, 11:56 PM
#2

Säg ifrån.

"På natten är alla katter svarta"

Fisherling
5/26/16, 8:37 AM
#3

Tinja försöker fånga snöflingor, regndroppar, flugor.. Så länge det inte är maniskt och inte getingar eller humlor hon ger sig på så låter jag det vara. 

Jag tror mycket har med åldern att göra. Det är nya grejer helt enkelt; Min Tinja, hon är ju bara 14 månader och har inte upplevt speciellt mycket av något av det. Har ju haft "tur" att det knappt regnat tungt eller snöat lugnt när vi varit utomhus. (Snöstorm har vi varit ute i, men då är hon för fokuserad på vart vi är påväg för att jaga snöflingor.)

Din är ännu yngre, det är hans första flugor! Han har ingen aning om vad dessa är för något, och valpar undersöker med munnen. Valpar har tunn valppäls och flugorna känns antagligen väldigt tydligt när de landar på honom. Klart han försöker fånga dem. Precis som att vi instinktivt försöker smälla myggor.

Jag skulle absolut inte säga ifrån om det inte är humlor eller getingar, för valpens egen säkerhet. Istället tror jag mer på att ignorera så länge valpen inte håller på och letar upp flugor för att jaga. Gör valpen det så tycker jag man kan låta valpen göra något annat, kanske söka lite godis eller leka, för att få honom på andra tankar.

[Forest]
5/26/16, 10:02 AM
#4

Vi har en hund som ska ta flugor men struntar blankt i getingar o humlor, hon är 5 år. Jag ser inte någon fara på taket för att hon inte vill ha flugor på sig då jag antar dom kittlas när dom går på pälsen.

Hanna.siri.saijo.
5/26/16, 10:23 AM
#5

Min tik försöker fånga humlor och getingar. Hon brukar skälla och morra och attackera dem haha. Tycker själv inte att det stör när hon gör så.

[AnimeV4]
5/26/16, 1:36 PM
#6

#5 Det handlar väl inte om att det stör, utan snarare om att hon kan bli stucken illa och kvävas eller dö av en allergisk reaktion. Jag tycker att du ska tänka om, fastän det kanske ser kul ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: