Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 7705 ggr
Haztparken
2016-05-25 11:31

Ica Färskfoder

http://www.ica.se/icas-egna-varor/sortiment/hund-och-kattmat/farskfoder-till-hund/ Någon som provat detta? Dom har inte skrivit ut innehållsförteckning och har inte sett det i något av våra ica här men hade varit intressant att veta mer om det och om någon har några erfarenheter :)

Annons:
[HundochKatt]
2016-05-25 11:55
#1

Har inte sett det förrän nu. Maila ICA och fråga angående innehållet och om det innehåller lever osv. 

Det står att det är helfoder så allt borde det innehålla, men då måste det ju också finnas någon som kan det här med hundfoder och Barf/färskfoder. 

Edit: Har mailat dem själv och frågat angående innehållet, så jag får förhoppningsvis svar.

Joyous
2016-05-25 13:39
#2

#1 Uppdatera gärna om du får svar! :)

[HundochKatt]
2016-05-25 17:09
#3

#2 Det ska jag göra.

[AnimeV4]
2016-05-25 20:32
#4

Men oj vad spännande!

Paxxa
2016-05-25 20:54
#5

Spännande. Dock verkar rekommenderad fodergiva ligga ganska högt..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

[Forest]
2016-05-25 21:22
#6

Inte sett denna innan. Är nyfiken på hur bra den är samt vad priset är

Annons:
[HundochKatt]
2016-05-30 17:51
#7

Har nu fått ett kort svar, har dock tagit bort hälsningsfraserna. 

"Hundfodret innehåller Inga malda ben eller benmjöl. 15-20 % av de animaliska ingredienserna är lever.

Tillsatser och vitaminer är angett på förpackning."

Spontant känner jag att ge inte detta som ett normalt färskfoder, då det saknar ben eller benmjöl och måste kompletteras. Dessutom är det för högt innehåller av lever, där man i Barf kretsar rekommenderar 5-10 % beroende på leversort. 

Har skrivit det till ICA också så får jag se om det kommer något mer svar. Har ingen förpackning heller så jag kan kolla tillsatserna.

[HundochKatt]
2016-05-30 18:06
#8

Läste igen på deras sida och de påstår att det är ett HELFODER!

"Vårt frysta färskfoder är ett helfoder, med det menas att all den näring som din hund behöver finns i fodret."

[HundochKatt]
2016-05-30 18:15
#9

Anmälan gjord till Jordbruksverket.

Therese
2016-05-30 18:36
#10

Men va! :O Hur kan man få sälja det som ett helfoder? Bra att du anmält!!

[AnimeV4]
2016-05-30 23:07
#11

#9 Bra gjort! Som väntat av ICA, tyvärr..😕

Däremot så finns märket Naturligt hundtugg på COOP, vilka jag tycker verkade vettigt.

[HundochKatt]
2016-05-30 23:14
#12

En tanke slog mig att det kanske finns kalciumkarbonat i fodret, men då tycker jag att hon borde ha nämnt det. Får väl se om jag får något mer svar från dem. 

Men är det så illa som de sagt med både saknad av kalciumkälla och för mycket lever samt också deras utfodringsmängd så är det ju skrämmande. Vanligt folk köper ju det här med helfoder och har inte kunskapen att  kolla själv. Vilken skada det kan göra när företag bara slänger ut saker och ting som helfoder utan att ha riktigt kött på benen…

Och det här med tillsatser och vitaminer…. tänk om de har en komplett tillsatts av vitaminer och att även det innehåller a-vitamin! Synd att jag inte får tag på produkten så jag kan kolla mer.

Ska bli spännande att se om jag får mer svar från dem och även vilket svar jag får från Jordbruksverket.

Mischa
2016-06-01 14:05
#13

Om det är tillsatt kalciumkarbonat borde det rimligtvis antingen stå deklarerad som en råvara alternativt som en tillsats. Såvida de inte valt att deklarera det, men det känns märkligt när resten av tillsatserna är det. Har också slängt iväg ett mail….

≧◔◡◔≦

Annons:
[HundochKatt]
2016-06-01 15:18
#14

Är det någon som sett produkten och kan ta en bild på vad det står på förpackningen? 

Jag undrar också om det inte är krav på att det ska stå klass 2 (eller något annat) på hundmat?

Än har jag inte fått några svar….

Catta-
2016-06-06 09:35
#15

Jag tycker att fodergivan verkar väldigt konstig. Gämför man med tex VoH ska man ge nästan dubbla mängden av ICAs..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

happinessofdogs
2016-06-07 23:51
#16

Följer tråden!
La upp detta i BARF gruppen på FB bara några timmar innan det här. Det finns en bild där på innehållet. Får man länka till bilden?  Det står bl.a. på innehållsförteckningen att det är en "Av Jordbruksverket godkänd och registrerad djurmatsanläggning" med godkännande nr.
Enligt innehållsförteckningen så är det tillsatt vitamin A..
Det ska stå att det är animaliska biprodukter kategori 3, vilket det gör "APB kategori 3".
Eftersom dom rekommenderar så hög fodergiva och har sjukt mycket lever i så lär alla hundar som provar fodret få rännskita bl.a..

[HundochKatt]
2016-06-08 09:55
#17

Risk för A-vitamin förgiftning i och med att de har så mycket lever samt då tillsats av A-vitamin… jisses. Än har jag inte fått några mer svar…

[AnimeV4]
2016-06-08 13:18
#18

#17 Du kanske ska pröva att ringa? Lägger de på så vet vi ju att de bullshittar.

[HundochKatt]
2016-06-08 13:23
#19

Jag skulle gärna vilja se innehållsförteckning och allt vad det står på förpackningen innan jag ringer, så jag har mer kött på benen.

[AnimeV4]
2016-06-08 13:43
#20

#19 Du kanske kan säga att det är du som mejlat och fråga om de skulle kunna ta en bild till dig så att du "kan se om du ändrar dig"?😉

Annons:
happinessofdogs
2016-06-09 00:17
#21

Nu länkar jag till en bild som lades upp i min tråd på FB. Är det inte tillåtet så får någon ta bort det här inlägget xD
 javascript:nicTemp();

happinessofdogs
2016-06-09 00:18
#22

Hmm döpte länken till "Nöt&Gris" men det funkade tydligen inte haha. Men länken funkar ändå för mig.

Lizelda
2016-06-09 00:24
#23

Länken funkar. Varför ha potatisfiber i..?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

happinessofdogs
2016-06-09 00:31
#24

Bra fråga.. varför ha 15-20% lever i, samt inget kalcium?  Kul tanke men verkar inte super genomtänkt 🤫

Lizelda
2016-06-09 00:39
#25

Inte jätte, nä… Vore ju jättesmidigt om fodret varit bra!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[AnimeV4]
2016-06-09 01:01
#26

#25 Annars har ju Naturligt hundtugg helfoder och BARF som säljs på COOP. Jag vet inte hur bra det är dock.

[HundochKatt]
2016-06-09 01:51
#27

Ja, vad ska man säga om Icas försök att sälja färskfoder? 

Enligt den ringa kunskap jag har så ser jag ju lätt att det är brister eller för mycket av ingredienser. Blir nästan arg för att de försöker kränga något som kallas för helfoder!! 

Jag skulle definitivt inte ge mina hundar av det där fodret! Lite synd för tanken är god att ta tillvara slaktrester. 

Får se om jag ringer eller mailar dem igen. Jag vill ju helst ha allt på pränt så det är enklast att maila.

Annons:
[Forest]
2016-06-09 11:32
#28

Bör väl vara ganska så höga krav på få detta ute i butikerna så visst bör detta foder blivit godkänt och därmed klarat testerma 🤔 Hoppas du får svar 27 och medelar oss om svaret :)

[HundochKatt]
2016-06-09 12:59
#29

#28 Vet inte riktigt vilka kontroller som görs för djurmat, men det kan inte vara så mycket om det är så att de har för mycket lever och dessutom verkar sakna kalcium. 

Båda sakerna är ju viktiga och kan vara rent skadligt för hunden. Lever som nämnt är ju för mycket och kan leda till A-vitamin förgiftning och kalciumet behövs för att balansera upp fosforhalten.  

Har skrivit ett långt mail och får se om jag får något svar. Jordbruksverket har heller inte besvarat min anmälan.

[HundochKatt]
2016-06-09 13:02
#30

Fick svar nu, men inget angående levern. Dock undrar jag varför de inte deklarerat kalciumet!? 

"Produkterna innehåller tillsatt kalcium i form av kalciumkarbonat och fosfor i

form av natriumtripolyfosfat båda dessa är godkända som foderråvaror.

Andelen kalcium och fosfor i produkterna är enligt nedanstående tabell och i

enlighet med gällande rekommendationer (FEDIAF).

Produktnamn                   Fosfor      Kalcium

Fryst Färskfoder nöt/gris     0,26 %     0,34%

Fryst Färskfoder nöt/får      0,25%     0,25%

Fryst Färskfoder nöt           0,22%     0,24%"

Maleficum
2016-06-09 18:03
#31

#30 Att det är mer kalcium i nöt/gris är det för att de är grissvans med i den?

#23 Kan inte potatisfibrerna vara nåt de använder för att binda ihop allt med? Det binder ju vatten bra så tanken är kanske att det ska bli mer lätthanterligt när det är tinat (är ju trots allt 65% vatten i).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lizelda
2016-06-09 22:23
#32

#31 Blir bara slemmigt och är dessutom helt onödigt 🤮

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

whiteangel13
2016-06-09 22:45
#33

#28 Är väl många foder som godkänts och säljs i affärerna som egentligen inte borde klassas som hundmat så varför skulle detta foder vara något undantag över att inte få säljas trots sitt innehåll, kraven verkar inte speciellt höga för att få duga som hundmat.

hemul
2016-06-09 23:03
#34

Det är mycket "foder" för människor som inte borde vara klassad som människomat heller - om någon klassning förekom. Det är illa med maten till oss. Jag kan inte tro annat än att det är ännu värre med djurfoder.

Annons:
whiteangel13
2016-06-10 23:27
#35

#34 sant men nu handlar det inte om människomat utan om hundmat. Vad som innehåller maten vi äter ser jag som helt orelevant då tråden inte handlade om det.

hemul
2016-06-11 10:40
#36

Det handlade om kontroll av foder Om kontrollen av människomat brister, tror du det är är bättre för djurfoder?

whiteangel13
2016-06-11 13:28
#37

#36 såklart är det inte det, var inte meningen att låta otrevlig i mitt förra inlägg dock. Kontroller tycker man borde bli hårdare! Jag tycker att folk överlag har väldigt dålig kunskap om vad som är bra för hundar att äta, många har mer kunskap om vad som är bra och dåligt för dem själva. Jag upplever att vi människor många gånger är tåligare att äta sånt som inte är bra för oss än vad hundarna är.

Dentaku
2016-06-11 14:43
#38

Många färskfoder innehåller potatisfiber, det är 70% kostfiber som binder vatten bra. Alltså inget konstigt alls.
Fodret innehåller råaska, det lär vara därifrån som kalciumet kommer.  Om mängden kalcium och fosfor anges i våtform så är både mängd och kvot helt enligt riktlinjerna.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Joyous
2016-06-11 20:32
#39

#37 Jag känner lite tvärtom. Jag och många andra verkar ha stenkoll på vad hunden får i sig, ens egna mat däremot, det är det lite si och så med! :D

Maleficum
2016-06-11 21:16
#40

#39 Håller med dig. Har betydligt bättre koll och är betydligt mer noga och petig med vad mina djur får i sig än vad jag äter.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

whiteangel13
2016-06-11 21:20
#41

#39 Beror nog mycket på vilken person det gäller, jag har definitivt mer koll på vad mina hundar äter än vad jag själv äter, men långt ifrån alla "vanliga" hundägare är sådana freak som jag själv och många andra hundmänniskor är när det kommer till hundfoder. Kunskapen har ökat absolut men jag tycker att det är alltför många människor som väljer hundfoder utifrån vad dom tror eller har hört är bra. De besitter själva ingen kunskap om ingredienserna i fodret.

Annons:
Vinternos
2016-06-26 19:21
#42

Eftersom att ICAs färskfoder är på tapeten, tänkte jag även upplysa om att de i samma veva lanserade ett spannmålsfritt torrfoder. Lite nyfiken blir man över vad det kan tänkas innehålla. Hittills är det väl bara Carrier som har ett helt spannmålsfritt svenskt torrfoder?
Länk;
http://www.ica.se/icas-egna-varor/sortiment/hund-och-kattmat/torrfoder-till-hund/

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Rudolfssan
2016-07-10 04:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Vill du få ett bättre hull på din hund så är det färskfoder från Fodax som gäller!   Det är helt magiskt vad gäller hull,  päl, . mag/tarm-problem,  allergier etc.                 Se mera info längst ner i mitt inlägg. 

Jordbruksverket har all info vad gäller regler för hundar och alla andra djur i Sverige. De har en fantastisk web-sida!

Här är en länk till Jordbruksverkets sida: 

Obligatoriska märkningsuppgifter för foder

Kravet på hur foder ska märkas framgår av två huvudförordningar från EU. Dels i EU:s förordning om fodertillsatser – (”tillsatsförordningen”, förordning (EG) nr 1831/2005) och dels i EU-förordningen om märkning och marknadsföring, i texten nedan förkortad till ”märkningsförordningen” (förordning (EG) nr 767/2009. Länkar till förordningarna finns till höger under länken Aktuella EU-bestämmelser.

  • Tillsatsförordningen reglerar märkningen av fodertillsatser och förblandningar.
  • Märkningsförordningen reglerar märkningen av råvaror och foderblandningar.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/foder/markningavfoder/obligatoriskamarkningsuppgifter.4.32b12c7f12940112a7c800019883.html

PDF: http://www.jordbruksverket.se/download/18.2c4b2c401409a3349314165/1404135870115/M%C3%A4rkning+foderblandningar-pet+-+H%26K.pdf

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett exempel på hur det ska se ut från Svenska hundfoder AB Carrier


High-Energy Professional

Analytiska beståndsdelar

Råprotein32.0 %Råfett & Råolja24.0 %N.F.E. (kolhydrater)27.5 %Växttråd1.0 %Vatten8.0 %Råaska (mineralämnen)7.5 %Varav:Kalcium1.4 %Fosfor1.0 %Natrium0.45 %Omega 30.4 %Omega 63.0 %FOS0.4 %Rosmarin0.01 %Glucosamin0.025 % (= 250 mg/kg)

Tillsatser

VITAMINER/kg foderVitamin A16 000 IEVitamin D31 600 IEVitamin E300 mgVitamin C350 mgVitamin B114 mgVitamin B210 mgVitamin B610 mgVitamin B120,14 mgNiacin100 mgPantotensyra50 mgFolin0,8 mgBiotin0,41 mgVitamin K3.5 mgKolinklorid3 000 mgSpårämnen/MikromineralerKoppar (som kopparsulfat)11 mgSelen (som selenjäst)0,5 mgJärn240 mgMangan40 mgZink140 mgJod3.2 mg

High-Energy Professional är ett komplett vetefritt och köttbaserat helfoder till hundar av alla raser som har behov av ett energi- och näringsrikt foder. Det är ett utmärkt vardagsfoder till hundar av större raser.

High-Energy Professional är med sin höga fetthalt ett utmärkt foder till hundar som är svåra med maten, har problem med att hålla hullet eller på annat sätt behöver återhämta sig eller gå upp i vikt. Vi rekommenderar inte att ni ger High-Energy Professional till hundar under 1 år.

High-Energy Professional är ett foder baserat på kyckling, tillverkat av väl valda högkvalitativa råvaror för högsta smaklig- och smältbarhet. Det täcker din hunds dagliga näringsbehov.

• VETEFRI
• KÖTTBASERAD – Innehåller 87% animaliska proteiner
• Omega 3 & Omega 6
• Fructo-oligosakkarider (FOS) – För en god tarmflora
• Glucosamin
• Rosmarin – Naturlig antioxidant
• Berikad med 350 mg Vitamin-C
• Extra vitamin och mineralrikt foder
• Rekommenderas till mycket aktiva hundar
• Rekommenderas till större hundraser
• Utmärkt foder till kräsna hundar
• Rekommenderas som återhämtningsfoder för hundar som behöver gå upp i vikt
• Rekommenderas inte till hundar under 1 års ålder

Jag har haft detta foder i min kennel sen dom började tillverka det ( minst 10 år sen) och det är mycket bra! Hade tidigare Hills, Royal Canin, Pro plan, m.fl. Ja ni vet de stora kända märkena med massor av dyra reklamkampanjer. ;)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MEN!!! Om jag hade kunnat så hade jag gett mina hundar Fodax färskfoder (fryst) som är det absolut bästa tänkbara för din hund! Det är helt oslagbart! Mina uppfödar-kollegor håller med. Länk till hemsidan för info: http://www.fodax.se/hundfoder_sort.asp?se=sortiment  http://www.fodax.se/downloads/varudeklaration_all2016.pdf

FÄRSKFODER

Hundar är rovdjur och skapta för att äta rått kött. Sedan starten 1993 har Fodax tillverkat färskfruset hundfoder. Tillverkning sker i egen fabrik av svenska veterinärbesiktigade råvaror från nöt och kyckling.

Fodax Premium    Fodax Neutral

PS: Det är som att hantera köttbulle-smet och lukter ingenting alls.

Ta nu väl hand om era älsklingar!

hemul
2016-07-10 05:50
#44

"Hundar är rovdjur och skapta för att äta rått kött".

Vad bra! Är de skapta för att äta spannmål också? 🤫

Upp till toppen
Annons: