Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 970 ggr
JenniferFahlander
5/24/16, 12:08 PM

Någon som har startat kennel?

Hejsan, Jag älskar hundar och har haft hund i hela mitt liv och det är dem jag lever för, Jag älskar att träna o ta långa promenader men jag vill så mycket mer. 

Jag skulle vilja jobba med hundar på heltid, starta Kennel men är det möjligt att man kan leva på det ? om man har ett x antal hundar av samma ras och vi säger att jag får 3 kullar per år och har en egen hane att para tikarna med. 

Vad är det för eventuella kostnader man kommer att få betala under dräktigheten och när valparna kommit? Jag vet ju att dom ska vaccineras o märkas osv men vad kostar det per valp ? Och jag antar att man betalar skatt. Om jag föder upp hundar som har en bra stamtavla och vi säger att en valp säljs för 10.000kr och jag får 3 kullar med 5 valpar i varje, Nu leker jag bara med tanken att ingen av dom dör osv. så skulle det bli 150.000 om jag sålde alla valparna och om jag ska betala skatt som är på ca 30% så e det ju 30.000 på 100.000 + 15.000 till vilket blir 45.000 vilket innebär att jag då skulle ha kvar 105.000kr. Det är så här jag tror att det fungerar jag har ingen aning, jag har inte tänkt att starta kennel än på flera år men det skulle vara kul och hade tänkt gå lite kurser och så innan men skulle vara kul om ni som har erfarenhet av sånt här kunde berätta elr skriva en liten lista på vad det är som kostar under dräktigheten och när valparna kommit som vaccinationerna osv och om man verkligen tjänar någonting på det om man får 3 kullar per år men ni kan väl förklara lite för mig och utgå ifrån att man får 15 valpar per år och göra någon form av beräkning hur mycket egentligen man skulle tjäna på det för jag skulle vilja starta eget ha en kennel och någon form av pensionat/hunddagis men det är en senare fråga. :) Vore tacksam för svar :)

Annons:
poodlelicious
5/24/16, 12:15 PM
#1

Kennel tycker jag att man startar för att man vill vara med och utveckla en ras. Som du beskriver det låter det väldigt oseriöst. Tre kullar varje år med samma hane?

jenmjao
5/24/16, 12:28 PM
#2

Jag kan inte svara på något helt seriöst men jag kan säga att min tik var blandras och kostade 2500 vid 7-8veckors ålder och uppfödaren gick nog mer back på hunden än vad hon fick. Minst 2.000 per valp på veterinärkostnader(chirmodligen mer, minst 500kr per valp på mat, är man uppfödare köper man även filtar, leksaker eller något valpen kan ta med sig. Att ha kennel är inte för att tjäna pengar utan mer för att ha en hobby eller som den över skrev utveckla en ras. Har du 3 tikar och parar med samma hane så fine, det funkar väl första gången, men ska du ha samma "föräldrar" konstant? Hundar får bara ta x antal kullar vardera så den tanken räcker inte långt.
Du måste ha yta för hundar ifall de ska bli kvar, valpar blir inte alltid sålda, och vad gör du om du har 3 kullar med valpar som inte blir sålda? Yta, + att föräldrarna kostar konstant, dom är ju hos dig och bor där (om du inte sätter ut som foderhundar), försäkring kostar, att kolla upp höfter, hälsa, mentalitet. 
Jag tror du kommer gå mer back, eller endast tjäna ca: 1.000-2.000 per valp, speciellt med priset 10.000
Med vetkostnader menar jag chip, hälskoll och vaccination. har du valparna efter 12veckor blir det mer på den summan redan där.

Lizelda
5/24/16, 12:28 PM
#3

Visst kan man försörja sig på att föda upp hundar men bara ifall man säljer dem som ledarhundar eller dylikt, du kan inte försörja dig på att föda upp vanligt. Du kan inte enbart räkna på vad det kostar under valpar och dräktighet, du måste räkna allt och man går ALLTID back när man föder upp hundar. Hur gammal är du?

#1 Vad skulle det vara för fel med att använda samma hane till tre tikar samma år?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
5/24/16, 12:30 PM
#4

#2 2000/valp i veterinärkostnader? Vi betalar 1000/valp hos veterinär, inklusive märkning och dylikt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

jenmjao
5/24/16, 12:32 PM
#5

#4 Jag fick kvitto påmin tik, 2.000 för chip, vacc och vanliga sakerna. Detta var flera år sedan, och som sagt jag är ingen uppfödare och har ingen vidare koll. Men jag fick alla kvitton på min tik så jag såg priset, Vet inte om det kan bero på att det är blandras kull, eller dyr veterinär (eftersom det var dubbla skillnaden).

JenniferFahlander
5/24/16, 12:34 PM
#6

#1 Nej alltså jag lekte bara med tanken nu och skulle jag ha 3 kullar per år så skulle jag självklart inte ha samma hane sen skulle ja nog inte ha 3 kullar på ett år men jag lekte lite med tanken bara :)

Annons:
Em_
5/24/16, 12:34 PM
#7

De uppfödare jag känner är lyckliga om de går + - 0 på sin hobby, tyvärr.


Velinga1984
5/24/16, 12:36 PM
#8

Håller med #1 om att det låter oerhört oseriöst :S Innan man startar kennel så har man både en ras man vill leva med, och kunskapen om den. Sen börjar man att köpa hundar som ska hälsokollas och meriteras. Kanske redan där försvinner hunden ifråga man tänkt avla på, den kanske inte är frisk nog eller ens utvecklas rastypiskt. 

Vad innebär kennel för dig? Som ung var jag på en kennel med 46 hundar, varav två bodde inomhus resten bodde i hundstall på gården.  När jag var där så arbetade mannen i huset som advokat och kvinnan i huset studerade, så trots att mannen är en anlitad utställningsdomare och de har flertal kullar per år så kan de inte leva på sitt hundintresse.

JenniferFahlander
5/24/16, 12:40 PM
#9

#3 Jaha okej, Jag skulle vilja föda upp berner sennen för dom är så sönder avlade jag vet egentligen inte om det skulle funka så som jag hade tänkt men om man hittar en tik och en hane från 2 olika kullar med bra meriterade föräldrar så kanske man skulle kunna avla tillbaks rasen och få friska valpar utan höftfel osv :)

Mysisa
5/24/16, 12:41 PM
#10

Det går inte att leva på att föda upp hundar om du inte tänker göra det extremt oseriöst och i stor skala. Typ en puppy mill.

Du glömmer att räkna med utgifterna. Först och främst så måste du köpa in alla tikar och hanen. Hålla dom med mat, eventuell vetrinärvård, försäkring och leksaker m.m

Sen måste du meritera dina hundar och hälsotesta dom, det kostar pengar.

Efter 5 kullar måste tiken bytas ut.

Sen när valparna väl är framme så kostar även deras mat och stamtavlor är inte gratis att plocka ut. Valparna måste vetrinär besiktas och chippas.

Eftersom du ändå använder din egen hane så kan du ju tjäna lite pengar iaf på dina valpar. typ 5-10 000 kanske om du har tur på dessa tre kullar. Om det nu inte händer nåt oförutsätt som tex kejsarsnitt eller att tiken dör.

Att föda upp hundar är inte ett yrke det är en hobby. Jag föder upp prazsky krysarik för att jag älskar rasen. Jag vill se rasen utvecklas och föras frammåt.
Min ras har varit på väg att dö ut och är fortfarande väldigt skör.
Skulle en endaste människa göra som i ditt exempel. Ha en hane hemma som får betäcka 3  tikar 1 gång om året. Så skulle det påverka hela rasen som förmodligen då är helt utom räddning.
Att låta en hane bli pappa till så många valpar kallas för matador avel. Det leder till ökad inavel vilket leder till fler sjukdommar.
Det gäller att tänka långsiktigt när man föder upp hundar. Inte bara en generation i taget. Man måste tänka på hela rasen inte bara sina egna hundar.
Du får enligt lag ta 5 kullar på en tik, låter inte mycket om man ska tänka på att tjäna pengar. Men är det verkligen sjyst mot tiken att ta 5 kullar på henne? Det är slitsamt på kroppen med en valpkull.

Att tjäna pengar på djur är svårt. Jag har en bekant som har ett hundpensionat/dagis hon har ett katteri och en kennel ändå arbetar hon på ett äldreboende. Om du någon gång arbetat inom vården så förstår du kanske att hon gör det för pengarna inte för den trevliga arbetsmiljöns skull

minavitas.wix.com/kennel

Lizelda
5/24/16, 12:44 PM
#11

#9 Att föda upp en dålig ras med liten avelsbas är oerhört mycket mer jobb och kräver att du importerar hundar, åker land och rike runt för att hitta lämpliga hundar och har en enorm kunskap om både rasen och hundars anatomi över lag. Bara för att två hundar är friska och du tar valpar på dem så blir rasen inte frisk. Hur meriterade hundarna är har absolut ingen betydelse, våra hundar är inte ett dugg meriterade men är bland landets bästa i vår ras.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

jenmjao
5/24/16, 12:47 PM
#12

#11 Offtopic men blev väldigt nyfiken på vad du föder upp för ras?

Lizelda
5/24/16, 1:06 PM
#13

#12 Welsh springer spaniel :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Velinga1984
5/24/16, 2:28 PM
#14

#11 Hur kan de vara bland landets bästa om de inte är meriterade av något slag? Att ha merit på sina hundar är inte enbart tjusiga utställningsresultat utan även jakt, agility,vallning, lydnad, bruks etc beroende på ras och dess användningsområde

Lizelda
5/24/16, 2:38 PM
#15

#14 För att en hund inte förändras av sina meriter. En hund som aldrig satt sin fot på ett bruksprov kan fortfarande vara tre gånger bättre än en brukschampion, det handlar bara om vad ägaren tycker är viktigt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Velinga1984
5/24/16, 3:25 PM
#16

#15 Fast nästan alla ägare tycker att sin hund är just den bästa,  utan att just så är fallet ;)

Lizelda
5/24/16, 3:28 PM
#17

#16 Haha, klart de gör! ^^ Men bara för att jag älskar min hund så är hon inte bäst, när det gäller jämförelse med rasen så tittar jag objektivt. Min gammeltik till exempel är rätt ful om man ska gå på rasstandarden men fortfarande min älskling, man får titta med olika ögon när man jämför :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Velinga1984
5/24/16, 3:35 PM
#18

#17 Ja, därför undrade jag en ärlig fråga om hur du tänker att era hundar är bland de bästa utan att de är meriterade. Givetvis säger meriter inget om hur rastypiskt eller sund en hund är, för det räcker att se till utställningar där jag varit aktiv så skiljer sig åsikten rätt mycket om vad som är bra. En hund kan hamna i topp hos en domare, men i botten hos en annan.  En omeriterad hund kan vara bättre än en meriterad, det finns människor som brinner för att få högt meriterade hundar medan andra nöjer sig med att rena sällskapshundar. Men alltid kul att se hur folk tänker :)

Upp till toppen
Annons: