Annons:
Etikettbeteende
Läst 2163 ggr
LordGib
5/24/16, 1:39 AM

Hoppar och biter!

Hej! Jag har en hanhund på 8 månader. En muskelhund-blandras. Får han inte uppmärksamhet på en liten stund eller så fort man kanske flamsar till sig så skäller han som en dåre! Bryr man sig inte så biter han en och drar i kläder, händer, tår, fötter och överallt han får tag! Rör jag mig ens litegrann springer han iväg och börjar skälla längre bort! Sedan är han tillbaka igen så fort han märker att jag inte jagar honom och börjar om.. Jag får panik! Orkar snart inte mer, detta är verkligen varje dag detta händer! Han får mycket mortion, mycket passivitetsträning och beröm när han gör rätt och allt vad det är! Jag vet inte vad jag ska göra snart.. Behöver verkligen hjälp.. Att pipa till har jag testat massor av gånger, då triggar han bara mer. Att hålla fast honom kan han ibland bli riktigt arg och låter som ett monster och försöker hugga till. Han ska kastreras imorgon så hoppas att det blir någon ändring.. :(

Annons:
Herveaux
5/24/16, 6:39 AM
#1

Hur och hur mycket mental aktivering får han?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Wellcraft
5/24/16, 9:09 AM
#2

Det är en fysisk ras. Som kan jävlas en hel del i yngre år (och litegranna livet ut).
Tryck in en leksak i käften på honom när han larvar sig. Är han totalt ointresserad så ställ dig på kopplet, så han inte kommer åt dig. Stå då där och ha det jättetråkigt tills han är helt lugn, helst lägger sig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jenmjao
5/24/16, 9:12 AM
#3

Låter som ett väldigt valpigt beteende, försök ha leksaker på dig och ge istället, försök att flamsa med en leksak, kampa och sedan stoppa totalt, vara helt lugn, kanske ha hans favoritgodis och säga ditt kommando för sluta, spottut, släpp den, nu är det bra m.m. 
Att han reagerar när du rör dig eller flamsar till dig är helt naturligt du istortsätt bjuder in till lek, och det kommer förmodligen inte bli lugnare om du inte tränar på att han bara ska kunna sitt och titta på medans du hoppar runt eller är totalt överdriven. :)
Göm godis i lägenheten så han kan få träna att söka inomhus och få "arbeta" lite.

Naviifax
5/24/16, 9:25 AM
#4

Hur tränar ni passivitet? 🙂

@adventuresofnavi | instagram

Gollums Fru
5/24/16, 10:42 AM
#5

Jag har en amstaffmix som är lite likadan, men det är så mycket bättre nu! Jag gjorde lite som både #2 och #3 skriver. Du kan också se till att varje gång ni leker så är det på ditt initiativ. Men sen fattar jag dilemmat, min var inte riktigt lika jobbig som din verkar vara och det kan vara väldigt påfrestande och göra rätt ont ibland när de sätter igång sådär. Sen kan jag inte nog rekkomendera att låta honom använda nosen lite varje dag. Min hund har blivit så mycket mer harmonisk senaste månaden, sen jag började varjde dag med att gå ut och kasta ut hans mat över ett grönområde i närheten, ha honom på långlina och låta honom nosa upp all mat. Sen kanske det bara är jag som är lättroad, men det är nåt väldigt fint med att kolla på en hund som använder det den är född att göra; nosa.

Jasa nej saja!

LordGib
5/25/16, 12:19 AM
#6

Tack för alla svar! Passivitetsträningen gör vi genom att han ska sitta still och bara vara. Det gör vi alltid! Kommer det någon till oss ska han sitta och vänta till jag har sagt att han får hälsa. Gör även "ryggsäcken" och han slappnar av och nästan somnar. Då låter jag honom gå, sedan vänder han sig om och börjar igen haha.. Har även lagt honom ned och klappat honom, är vi ute och jag stannar så ska han sitta still bredvid mig osv. Vi kör rätt mycket huvudträning också, fast förmodligen inte tillräckligt. Går på valpkurs med honom också. Brukar gömma saker han ska få leta efter, även klickerträning. #5 det var smart! Ska göra det. Brukar vara mycket i skogen så det kan man ju testa att göra där :)

Annons:
Gollums Fru
5/28/16, 8:43 PM
#7

Ja, låter ju som ni är på rätt väg. Nån annan skrev till mig här för ett tag sen att passivitetsträning ofta känns så otacksamt, och jag kan inte mer än att hålla med. Men ge inte upp! Jag har passivitetstränat min hund mycket nu senaste månaden och inte sett nåt resultat alls, förrän igår, då han efter att jag propsade på att han skulle ligga still i en lokal med en sexmånadersvalp (som ville leka med honom och vice versa) heöt sonika rullade över på sidan och somnade. Ja, testa att kasta hans frukost eller kvällsmat i skogen! Ta med en filt och en kopp te och se på medan han nosar upp den, skitmysigt :)

Jasa nej saja!

LordGib
5/29/16, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det verkar som att det funkar väldigt bra det att kasta ut maten. Han nosar och är så duktig! Efteråt är han jättetrött och sover :D Han har fortfarande sina lek-attacker och skällanden för sig men det ska vi få bort! :) Här är fisen ;)

belliiboii
5/29/16, 11:50 PM
#9

Har samma problem med min hund just nu då han inte är helt frisk. Men har upptäckt att det endast är när han inte får arbeta fysiskt och psykiskt samt när han inte får leka. Jag skulle tipsa om att försöka leka mer med han och leka väldigt fysiskt, det har funkat bra för oss. Vi har ett använder oss av 'stopp' när det är färdig lekt och det funkar även ibland när han blir sådär galen och hoppar upp och försöker bita.

Har fått tips att stå på kopplet, ignorera, hålla i han, ja u name it. Slutar ändå med att han får tag att bita i mig. Men är sjukt intresserad över att fortsätta läsa vad folk har för tips i denna tråd! Sjukt fin han är!!!😍

LordGib
6/29/16, 3:19 AM
#10

Åh, verkar vara ett ganska vanligt beteende :/ lite jobbigt när det gör så förbannat ont dock haha! Man blir inte så sugen på att leka med honom när allt han vill är att få tag på händerna och bitas! Jobbigt när han inte förstår att det gör ont och att man inte vill :( Hur gammal är din och vad är det för någon? :) #9

Herveaux
6/29/16, 7:07 AM
#11

#9 När du skriver att du leker mycket fysiskt med din hund, använder du då händerna mycket?

I hundens ögon blir det då lätt en koppling att händer = (bitvänliga)leksaker.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

belliiboii
6/29/16, 11:22 AM
#12

#10 Det är en Rottweiler som snart är 1år, nu är han frisk igen och beteendet har blivit mycket bättre! Det är endast när han träffar vissa personer som han blir för uppstressad och hoppar upp och biter, men nu så knyter jag fast han när de personerna ska hälsa så får de endast gå fram och hälsa om han sitter ner. Om han ställer sig upp backar de och börjar om så då slipper jag att han riktar sitt överslag mot mig!

#11 Nej jag använder mer kroppen. Jag brukar ge han en leksak i munnen sen så puttar jag och knuffar på honom, om han då släpper leksaker för att bita så säger jag ifrån och avbryter leken. Sen brukar jag även leka med han "lugnt" och då bestämmer jag att han ska ligga ner medan vi leker, då brukar han lägga sig på rygg då håller jag på och knuffa och buffa på han också så att han vänjer sig med fysisk lek utan att bita.

Gollums Fru
6/29/16, 1:31 PM
#13

#8 Men gud vad fin! Verkligen, hjärtat snörper ihop sig när man tittar på honom :) Vad kul att du testade att kasta ut maten! Jag använder det mycket och ofta! Är vi i nya miljöer som är stressiga brukar jag ha med en näve mat och kasta ut så han får en chans att bekanta sig med nya lukter och stressa ner. Hur går det med bitandet? Min hund biter i kopplet ibland fortfarande, men bara när vi leker. Sen är det ju lite "mitt fel" ibland eftersom jag använder kampa med koppel som belöning när vi är ute och går och jag inte har leksak med mig. Men han slutar alltid om man säger till nu för tiden. Hoppas du orkar kämpa på! Det kommer vara tufft, vissa perioder men det är värt det i slutändan :) Kram

Jasa nej saja!

Annons:
Dupree
6/29/16, 4:17 PM
#14

Har en amstaff blandras på 7 månader. Han hade samma beteende för ett tag sedan. Det jag gjorde var att visa att det inte lönar sig att hålla på att bita och dra för uppmärksamheten. Bara "ignorera", sedan när han lugnat ner sig blir det lek & skoj :)

Upp till toppen
Annons: