Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2051 ggr
Allumania
2016-05-22 16:26

Torrfoder

Jag behöver tipps på Torrfoder utan Jäst! Tänker inte BARFA. Så den diskussionen tänker jag inte ha. Hunden är Medelaktiv och väger ca.30 kg. Gärna oxo tipps på högenergi foder för jaktsäsongen! :)

Annons:
kim1980
2016-05-22 16:40
#1

Oj det finns mycket men Eukanuba är kanon foder.. Allt från mag problem. Givetvis hög energi val finns. Hills är med kanon. . Har 2 hundar jag ♥

Fridaaaa
2016-05-22 16:49
#2

Färskfoder gissar jag är uteslutet med då?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
2016-05-22 17:03
#3

Jag tänkte direkt på det foder jag ger min hund, Standardt.
Standardt Normal alt. Extra kanske kan vara något att titta på?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

kim1980
2016-05-22 17:05
#4

Jag anser tänderna mår bra av torr foder. Sen finns alltid dem som tuggar i mot. . Dem m

kim1980
2016-05-22 17:09
#5

Sorry mode mobilen sände innan var klar.. Ringde samtidigt. . Nåja jag nämnde det för jag har provat dem sett resultat fantastiskt. . Sen anser jag så länge är kvalité . Inte på Willys sånt. Finns alltid diskoner om allt !

kim1980
2016-05-22 17:33
#6

Min ena hund hade grav mag problem. . med bra foder samt stomax . I dag är han bra i magen ! ) ♥

Annons:
Allumania
2016-05-22 17:36
#7

#2 Ja tyvärr :( Har inte utrymme i frysen eller ok att springa till butiken varje dag :( Ger ibland lite kött från vilt när vi får byte :)

kim1980
2016-05-22 17:43
#8

Finns torr foder med mycket kött . Som sagt man kan göra egen hund mat kombinera med torr foder.. Min mor gjorde egen hund Katy mat.. Men innre organ hjärta lever å osv till satt foder tillskott..

Allumania
2016-05-22 17:45
#9

#3 Verkar lite dyrt :S #1 Verlkar oxo dyrt. Finns det bra foder i de lägre prisklassena? :( Det som jag har hittar är Friskies som hundens bror äter. (Han är oxo känslig mor Jäst. Men det fodret är ju si sådär) Sen har jag titta på Pedigree, Magnussons och Lidls Orlando. :S Därifrån verkar ju Magnussons vara "bra"… Eller?

Allumania
2016-05-22 17:45
#10

#3 Verkar lite dyrt :S #1 Verlkar oxo dyrt. Finns det bra foder i de lägre prisklassena? :( Det som jag har hittar är Friskies som hundens bror äter. (Han är oxo känslig mor Jäst. Men det fodret är ju si sådär) Sen har jag titta på Pedigree, Magnussons och Lidls Orlando. :S Därifrån verkar ju Magnussons vara "bra"… Eller?

Fridaaaa
2016-05-22 17:51
#11

#4 Är en myt. Torrfoder gör ingenting för tänderna.

#7 Aa okej vad synd.

#10 Ja av dem tre är magnussons bättre än de andra två. De har kasst innehåll.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kim1980
2016-05-22 17:53
#12

Magnusson inget jag gillar . Liksom går rakt in ut lika fort. .

kim1980
2016-05-22 17:55
#13

Har haft hund i många år så jag mer för torrfoder . Mina mår prima av det ! ♥

Annons:
Herveaux
2016-05-22 18:02
#14

#9 Jag tycker det är ett prisvärt foder, men vad har ni för budget för foder, ca?
Vad äter hunden för foder idag?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fridaaaa
2016-05-22 18:06
#15

#10 Standart är bra, billigare så får man inget bra foder dessvärre

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kim1980
2016-05-22 18:32
#16

Värt kosta på djuren dyrare torrfoder. . Mina djur får bättre mat en jag själv ! ♥ Dum snål är jag inte.. Alla djur tål inte burk mat el färsk mat.. Kan bli diare . Det är inte kul .

Allumania
2016-05-22 18:54
#17

#14 #15 Idag äter han HauHau (ett finskt märke) helt ok foder. Kostar mellan 25-35e beroende på butik. Skulle säga att min budget ligger på 20-40e (200-400kr). Har inte tidigare hafr problem med att hitta "billigt" foder fören nu som jag börjat utreda om han verkligen har Jäsr allergi. (Han skrapar nosen och har period vis öron problem) Men vetten sa att jag skulle prova utseluta Jäst eftersom hans bror oxo reagerat på det :S

Rebornlady
2016-05-22 20:58
#18

Min hund äter magnussons blandat med doggy .

lizton
2016-05-23 21:20
#19

Du vill ha ett foder som är ganska billigt. Mäster Hund Jakt kostar 369 kr för 15 kg hos vetzoo.se. Det finns i fler nätbutiker. animail.se och hemfoder.se tar 399 kr för samma foder.  Det finns ingen jäst i fodret. Är du säker på att det är jäst (öljäst, bryggerijäst)  som hunden reagerar på? Det vanligaste hundar reagerar på när det gäller foder är kyckling och det finns kyckling i det här fodret. I så fall är Magnussons foder bättre eftersom det har nötkött.

Ger du korv, leverpastej, ost? Det är vanligt att hundar reagerar på mjölkprodukter. Hundar kan reagera på  både laktos och mjölkprotein. Vassle, vassla och kasein är andra namn på mjölkprotein. Läs innehållsförteckningen om du ger korv, leverpastej el annat och välj bort mjölkprotein.

whiteangel13
2016-05-23 22:55
#20

Ett tips när du letar foder är att titta på mängden vitaminer och mineraler i fodret, det är jätte viktigt att välja ett foder som är näringsrikt. Undvik spannmål som majs vete, havre och korn. Hydrolyserat protein vegetabilier och soja, välj ett foder med lagom mängd proteiner.

Annons:
Allumania
2016-05-24 06:34
#21

#19 Mästers finns i finland :) Jag ska titta lite på urvalet :) Prismässigt verkar det passligt. Kanske jag hittar en lokal återförsäljare :) Jag ger väldigt sällan godis, men kan ibland ge matrester för att fylla ut maten. Jag tänkte att han reagerar på Jäst för att hans kullbror gör det. :( Men han reagerade ennu kraftigare än min hund. De utslöt Jäst och han blev bra :) Gör så illa i mig att se hur mycket nosen kliar åt min vovve :( Tur så har han haft fina öron nu en period! :) #20 Jag har försökt att undvika det mesta men de hoppar fram en och annan komponent i fodren :( Spec. När min budget är så liten nu pga. Skolan och så… Hunden äter premium foder nu och jag knaprar torra nudlar typ för att spara vatten typ :'D (vits)

Agda
2016-05-24 21:36
#22

Purizon är ett torrfoder som jag tycker är bra, det är något över din budget (på zooplus.se kostar 13,5 kg 599 kr). Men det är ett kraftig foder, vilket innebär att man behöver inte ge hunden efter påsens rekommendationer. Vår finska stövare på runt 28 kg äter en sådan säck på ca 2 månader, hon får ca 210 gram/dag (och är i bra hull på det), foderrekommendationerna är runt 380 gram/dag för en hund i hennes storlek.

Man kan också få rabatter på zooplus vilket drar ner priset lite.

lizton
2016-05-24 23:13
#23

#20 Du glömde spannmålet ris, som är det värsta eftersom det innehåller så höga nivåer arsenik. Ingen (inte heller hundar) bör äta ris mer än ett par/tre gånger i veckan för annars riskerar man få i sig skadligt höga doser av arsenik som ger cancer, diabetes mm. Hundar äter ofta samma foder 14 gånger i veckan och det är verkligen inte bra om det innehåller ris.

Spannmål som vete och korn är helt ok att ge, men det är upp till var och en hur mycket man vill ge av det. Majs kan innehålla mögelgifter eftersom det ofta är mögelskadat. Dessutom är det ofta GMO-majs. Ris och majs ska man se upp med.

Alltför höga nivåer av vitaminer och mineraler är påfrestande för hunden och inget man ska ge för mycket av.  Bl a kan höga nivåer av vitaminer och av mineralen kalcium  öka risken för magomvridning. 

När det gäller mineraler är det bäst om de är kelaterade och det hittar man bara  i  kvalitetsfoder som  kostar mer än vad ts efterfrågar.

Fridaaaa
2016-05-25 08:41
#24

#23 Ris är ingen fara. Det är inte den värsta av spannmålen, tvärtom.
Så mycket asenik är det inte heller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Allumania
2016-05-25 08:43
#25

#22 Vad roligt med stövare :) Jag har 2 :D Purizon ser jätte intressant ut! Kanske man kunde testa? :) Jag ska kika vidare på det…

whiteangel13
2016-05-25 10:46
#26

#23 Nä ris är inte det värsta snarare det bästa att ge om man nu vill ha spannmål i fodret. Finns mycket annat som påverkar våra hundar betydligt mer.

lizton
2016-05-25 23:22
#27

#20  #24 Så här skriver livsmedelsverket:

"Men vuxna bör inte äta ris och risprodukter (risgröt, risnudlar och rismellanmål) varje dag. Barn bör inte äta ris eller risprodukter oftare än fyra gånger per vecka.

Den som äter ris varje dag, eller kanske flera gånger per dag, får i sig mycket arsenik. "

http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris/

Annons:
Upp till toppen
Annons: