Annons:
Etiketthälsa
Läst 1563 ggr
Guiness
5/19/16, 7:43 PM

HD röntgen överklagan

Är det någon som har erfarenhet av överklagan på ett HD utlåtande till SKK ? Är det lönt att få ett resultat avläst av Nordiska panelen?

Annons:
[Forest]
5/19/16, 10:11 PM
#1

Jag vet om en som överklagat och det tog lång tid, enligt skk hade hunden D höfter och det vart sen ändrat till B 🙂

Guiness
5/19/16, 11:01 PM
#2

Men oj! Det är ju inte klokt heller, att det ska kunna ändras så mycket!

Dumpuck
5/26/16, 1:09 PM
#3

Anser du dig ha fått oönskat resultat så kan du röntga om igen efter 6 månader och skicka in, får du samma resultat då så ska du nog acceptera att det också är så.
Får du sämre resultat så kommer SKK att välja det resultatet.

Ett resultat kan variera av flera anledningar, att den som drar i benen kanske inte drar rätt, hunden ligger snett, den är dåligt musklad m.m. Är det skålen/kulan som det är fel på så är det dock bara att acceptera läget, det går inte att ändra.
Men är lederna slappa så kulan inte ligger an rätt i skålen, då kan det bero på dålig muskleratur vilket då visar sig vid omröntgen. Förutsatt att hunden tränats rätt under tiden. 

Var kräsen med vem som röntgar och inte, jag granskade flera kliniker och deras veterinärer/skötare. Faktum är att en "enkel" djurskötare får ta bilderna på din hund, var därför kräsen och VÄLJ vem som röntgar och inte. Efter en del efterforskningar kom jag fram till en klinik och krävde att få en tid då en specifik veterinär kunde, denne hade stor erfarenhet av röntgen och stora hundar.

Frida B
5/26/16, 2:18 PM
#4

#3 en "enkel" djurvårdare (som det heter, inte djurskötare) kan röntga precis lika bra som en veterinär, då det ofta är veterinärens sköterska/djurvårdare för dagen som röntgar när det är någonting och därmed samlar dom mer erfarenhet. Sen är det inte ett "enkelt" jobb att vara djurvårdare. // en "enkel" djurvårdare.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Guiness
5/27/16, 10:18 PM
#5

Jag har låtit en av de mest omtalade inom röntgen tagit bilderna och de är perfekta! Det är tyvärr inte tal in slappa leder heller, däremot är ena höften inte ett solklart c, ett gränsfall alltså. Därför funderar jag på att försöka få hunden fri genom en överklagan. Omröntgen är inte aktuellt, både för att det inte kommer se bättre ut med mer muskler och för att jag inte tycker det är riktigt rättvist. Tack för era svar 😊

Upp till toppen
Annons: