Annons:
Etiketthälsa
Läst 880 ggr
[tk1971]
2016-05-06 21:51

Seresto --> hudproblem

Jag valde Seresto fästinghalsband som fästingskydd till hunden i år. Det var tyvärr ett dåligt val. Hon har kliat sig, och idag när vi skulle trimma ner pälsen såg vi att det fanns stora röda områden på huden där halsbandet suttit. Då åkte halsbandet av. Ja, några fästingar vill vi naturligtvis inte ha. Nån som vet hur länge man måste vänta tills man kan droppa på Frontline? Seresto satt på i knappa 5 veckor.

Annons:
russin
2016-05-06 22:34
#1

Har du schamponerat hunden ordentligt ? Vänta någon vecka eller två innan du droppar på Frontline - men är du säker på att hunden tål det ? Ämnet i Frontline är ett av de två ämnen som finns i Seresto.

Min ena hund kan inte använda Frontline, för hon får galen klåda av det ? inga hudförändringar - men klåda.

Lona
2016-05-07 01:05
#2

#1, Är du säker på att det är samma ämnen? Frontline innehållet Fipronil medan Seresto innehåller Flumetrin och Imidakloprid? De kan säkert vara lika varandra men samma substans är det väl inte?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2016-05-07 03:45
#3

Jag hade väntat till jag såg att huden lugnat sig. Vilket borde ske inom några dagar.

[tk1971]
2016-05-07 04:45
#4

Vi har använt Frontline på henne tidigare och har inte märkt några problem med huden.

Honestyisdead
2016-05-07 04:59
#5

#5 Ok. Då hade jag satt det på ett ställe som inte  verkade irriterat.

Men jag hade varit väldigt försiktig. En del hundar blir känsliga för andra medel efter dom reagerat på ett. Även om det är ett medel dom tålt innan. 

Jag har själv aldrig använt droppar och vet inte hur svårt det är att få bort vid eventuell reaktion.

russin
2016-05-07 07:43
#6

#2 - ber om ursäkt, då jag var helt hundra på att jag tidigare läst att det var fiprolin i seresto 🤐 My mistake

Annons:
Honestyisdead
2016-05-07 07:59
#7

Måste tillägga att Max som var en frisk hund fram till dess att vi en sommar använde ett fästinghalsband (minns inte vad det heter. Säljs på apotek)

Efter det fick han allergier och inflammation i en körtel  (vet inte om det var bukspottkörteln) Han höll på att dö.

Vi vet inte om det berodde på halsbandet eller om det bara råkade ske då. Men jag har läst om hundar som fått biverkningar som epileptiska anfall och exem som sedan visat sig vara allergier, i samband med halsbandet. Någon tog av det under ett anfall och duschade hunden. Efter ett tag i duschen avtog anfallet och hunden fick inte fler.

Upp till toppen
Annons: