Annons:
Etikettaktivering
Läst 1126 ggr
Svedjorna
2016-05-06 13:13

Köpa BC, träning etc?

Hejsan! Jag har nu i längre tid funderat på skaffa BC, då jag tränar mycket men mina andra två hundar som tillhör familjen har inte potentialen jag söker. De vill träna 1-3ggr i veckan när jag vill träna ca 6ggr per vecka. Jag är själv ute och joggar etc då hundarna brukar får springa med om de vill och sen utöver det rastas de regelbundet. Jag pluggar samtidigt på en naturbruks skola inriktning hund, alltså har vi 6h lektion med bara hund, varav 70% brukar vata praktiskt. Utöver det tränar jag i stort sätt varje dag, mängd beroende på hur Mycket plugg jag har. Har fått rekommendationer att köpa BC och har själv vart sugen på det väldigt länge. På loven och helgerna bor jag hemma på en gård med massa olika djur och på vardagarna bor jag i lägenhet med min sambo. Alltså undrar jag vad ni tycker som har lite mer erfarenhet, tror ni en BC passar mig?? Tack i förhand :)

Annons:
Lona
2016-05-06 13:43
#1

Jag är ju av den åsikten att bc ska få valla. Visst, de kan säkert må bra även när de jobbar med annat - men inget kan gå upp mot det som hunden verkligen är avlad för och LEVER för. Jag märker med våra jaktlabbar, de tycker att all träning är skitkul men det är när vi jakt/apporteringstränar som de verkligen tänder till, för att inte tala om riktig jakt. Om jag inte hade sett min hund i jaktliga situationer så hade jag säkert uppfattat henne som väldigt nöjd med livet som det var. Nu vet jag bättre, det finns INGET som kan slå jakten! Med tanke på att bc är minst lika hårt avlade på vallegenskaper som jaktlabbarna på jakt så nej, välj bara rasen om du har för avsikt att valla med den! Då menar jag heller inte "testa någon gång då och då" utan regelbunden, seriös träning. Bc är den enda (möjligen även wk) rasen vi har som är uteslutande avlad på sina arbetsegenskaper, låt det få vara så!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2016-05-06 13:47
#2

Andra raser med stor tränings- och arbetslust är till exempel belgare, holländare, kelpie och aussie - om man väljer från rätt linjer men det gäller ju de flesta raser. Sen, för att låta som en gammal kärring, du har mycket tid NU, hur ser det ut om några år? Det är klart att du ska ha en hund som räcker till för dina krav och det kan mycket väl funka även i fortsättningen men ta en funderare i alla fall :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sasmal
2016-05-06 13:50
#3

Jag tycker också att om man inte ska valla så ska man inte ha en BC. Du kanske kan titta lite på andra vallhundar som inte är lika avlade för att valla?

Svedjorna
2016-05-06 13:53
#4

Okej, för hade tänkt att ta kurser i vallning och sedan låta hunden valla hemma på gården då vi har massa getter och kossor. Men jag förstår vad du menar :) Tanken är att jag sla fortsätta min hundutbildning, och har funderat massa på framtiden hur tiden sla räcka till etc, och det kommer den göra då djuren är större delen av mitt liv, speciellt träningen :)

Naviifax
2016-05-06 14:10
#5

När du nämner träning, hur menar du då? Fysisk träning som jogga och springa tröttar ut såklart men dem kan kuta i all evighet - mental träning eller jobb är vad som behövs :)

@adventuresofnavi | instagram

Svedjorna
2016-05-06 20:29
#6

#5 jo det vet jag :) utöver all fysisk träning så är det mycket mental träning, varje dag :)

Annons:
Turast
2016-05-06 20:35
#7

Har man ingen användning för hunden i vallet (tex äger egna djur som kräver flyttning osv) behöver hjälp med gårdssysslor osv, så förstår jag inte varför man köper en ras som typ endast avlas på vall? Finns många fler raser som passar in till det du vill göra.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Majken!
2016-05-06 20:39
#8

Vad tränar och tävlar du? Vilka grenar?

monsterblom
2016-05-09 22:38
#9

Måste du ha en valp? 

Om BC nu är en ras du verklingen vill ha men inte vill träna vallning regelbundet så kan det vara en ide att skaffa en omplacering. Välj en hund som behöver nytt hem då den inte gillar vallning. De finns BC dom inte lämpar sig för vallning men fungerar utmärkt att träna ex lydnad med. Kontakta en seriös BC uppfödare och hör om denne vet ngn unghund som behöver omplaceras då vallningen inte finns hos hunden.

Joyous
2016-05-10 00:37
#10

Jag är väl lite kluven. Det är klart att en så pass utpräglad vallhund helst av allt bör få valla, men samtidigt, hur många idag har egentligen det behovet. Att låna någon annans djur är inte alltid hållbart i längden. Jag är också av den åsikten att djur inte är några leksaker och ska vallas runt bara för att vi hundägare ska ha någonting att träna våra hundar på. Jag skulle nog säga att vi är få bc ägare som startat med gård och boskap. Däremot är vi många som efter att ha levt med en border collie inte kunnat låta bli att skaffa djur, alternativt låna andras, eftersom vallningen är fruktansvärt beroendeframkallande. Det är verkligen något speciellt med att se sin bc i dess rätta miljö. Tillbaka till din fråga, jag vet inte om jag får något riktigt grepp om varför just border collie skulle passa dig. Vill du komma långt/ konkurrera i någon speciell gren? Vad med rasen är det som tilltalar dig? Har du tittat på raser med mindre utpräglade vallegenskaper?

hemul
2016-05-10 02:54
#11

Citat Svedjorna:
Okej, för hade tänkt att ta kurser i vallning och sedan låta hunden valla hemma på gården då vi har massa getter och kossor.

Upp till toppen
Annons: