Annons:
Etikettaktivering
Läst 1126 ggr
Svedjorna
2016-05-06 13:13

Köpa BC, träning etc?

Hejsan! Jag har nu i längre tid funderat på skaffa BC, då jag tränar mycket men mina andra två hundar som tillhör familjen har inte potentialen jag söker. De vill träna 1-3ggr i veckan när jag vill träna ca 6ggr per vecka. Jag är själv ute och joggar etc då hundarna brukar får springa med om de vill och sen utöver det rastas de regelbundet. Jag pluggar samtidigt på en naturbruks skola inriktning hund, alltså har vi 6h lektion med bara hund, varav 70% brukar vata praktiskt. Utöver det tränar jag i stort sätt varje dag, mängd beroende på hur Mycket plugg jag har. Har fått rekommendationer att köpa BC och har själv vart sugen på det väldigt länge. På loven och helgerna bor jag hemma på en gård med massa olika djur och på vardagarna bor jag i lägenhet med min sambo. Alltså undrar jag vad ni tycker som har lite mer erfarenhet, tror ni en BC passar mig?? Tack i förhand :)

Annons:
Lona
2016-05-06 13:43
#1

Jag är ju av den åsikten att bc ska få valla. Visst, de kan säkert må bra även när de jobbar med annat - men inget kan gå upp mot det som hunden verkligen är avlad för och LEVER för. Jag märker med våra jaktlabbar, de tycker att all träning är skitkul men det är när vi jakt/apporteringstränar som de verkligen tänder till, för att inte tala om riktig jakt. Om jag inte hade sett min hund i jaktliga situationer så hade jag säkert uppfattat henne som väldigt nöjd med livet som det var. Nu vet jag bättre, det finns INGET som kan slå jakten! Med tanke på att bc är minst lika hårt avlade på vallegenskaper som jaktlabbarna på jakt så nej, välj bara rasen om du har för avsikt att valla med den! Då menar jag heller inte "testa någon gång då och då" utan regelbunden, seriös träning. Bc är den enda (möjligen även wk) rasen vi har som är uteslutande avlad på sina arbetsegenskaper, låt det få vara så!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona