Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1454 ggr
ipopuma
2016-05-06 12:13

Framtida valp

Vad har ni för planer om er framtida valp? Vad ska ni ha för ras? Vad vill ni göra med valpen, har ni något mål? När planerar ni att skaffa den? Är det från någon speciell kennel eller några speciella linjer? Planerar ni att träna eller tävla?

Annons:
Wellcraft
2016-05-06 12:34
#1

Jag letar nu. 
Vill ha en aktiv hund med kapacitet, en utmaning.
Letar omplaceringshund, blandras - valp eller unghund.
Kommer nog inte köpa från uppfödare mer utan ju mer jag tänker på det, desto mer vill jag ta hand om omplaceringar.
Ska ringa på ett par annonser nu i em.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Changrila
2016-05-06 12:50
#2

Min är unghund nu, men jag kallar henne fortfarande för "valpen" :p Hon är en saluki som nu är 10 månader.

Att jag alls ville ha henne var just pga stamtavlan, det är fullt av riktigt bra hundar i hennes nära släkt. Jag har träffat de flesta och alla har fallit mig i smaken både mentalt och exteriört, dessutom har de varit friska och välmående. Hennes mormor är dessutom min första tik, och jag ville verkligen ha en hund med den hunden i stamtavlan. Så ja, det var både speciell kennel och speciella linjer. Uppfödaren frågade om jag ville ha en valp ur kullen just för att hon vet hur mycket jag uppskattar det som finns bakom min valp.

I framtiden ska hon få hålla på med lure coursing och rallylydnad. Några specifika mål är svårt att sätta upp, men jag tror absolut att hon kan bli duktig och vi kommer träna med sikte på tävling. Det enda mål jag har är att försöka hinna med allt som vi båda tycker att är kul ;)

Om ganska exakt två veckor ska hon få jaga trasa för första gången, det ska bli otroligt intressant att se vad hon tycker om det!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Turast
2016-05-06 13:04
#3

Beror på om jag ska ha en arbetande hund som nästa eller en "sällskapshund", 

Arbetande: Förmodligen aussie igen. Jag kommer köra brukset med den, freestyle och kanske patrull. Inget planerat om tidpunkt, men inte på än ett tag iaf! Kommer gå på kombination och inte tänka jättemycket på vilken kennel, även om jag tycker det är viktigt med bra kontakt. 
Andra arbetande raser jag kikar på är kelpie och HH

"Sällskap": Corgi Cardigan. En sällskapshund för mig ska kunna hänga med på det jag gör med de andra men inte ritkigt ha det drivet. Mer som en "kul att träna hund" eller hur man nu ska säga. Jag älskar corgis, tycker de är sjukt trevliga och har kul drag, mild vallhundsmentalitet. Men corgin blir det förmodligen bruks på "skojnivå", freestyle, kanske agility. Har en kennel i åtanke och det blir nog den eller ingen.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Majken!
2016-05-06 13:08
#4

Ser inte att jag kommer byta från schäfern under många år framöver.

Edhi
2016-05-06 13:22
#5

Vilken roligt tråd! :) Det är rasen kooikerhondje som jag fastnat mest för. Då jag vill prova på allt verkar det som ett bra val. Jag har inget direkt mål, annat än att få ett så bra samspel som möjligt med hunden. Ifall mina nerver håller hoppas jag att vi kan tävla, annars är jag nöjd med att bara träna också. Det är tänkt att flytta hit en valp om ett år eller två- beroende på hur saker och ting utvecklats. Helst från kennel Jägares då det är kennel jag vill stötta, men kanske från någon kennel i Skåne då det finns ett par stycken som jag besökt och gillat.

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


ipopuma
2016-05-06 15:16
#6

#1 hoppas du hittar en bra omplacering och blir så glad att folk kan tänka sig att ta en :D

#2 åå vad kul. Har själv mor och dotter hemma och är så kul att se likheter och skillnader :)

#3 måste fråga hur intresserar HH dig? Och håller med corgi är verkligen så söta 

#4 hahahaha du låter som mina föräldrar en gång schnauzer alltid schnauzer 

#5 låter jättespännande :D

Annons:
Temmy
2016-05-06 17:07
#7

Som det ser ut nu så kommer det bli en groenendael tik från bruksmalle linjer i årsskiftet som jag kommer träna och tävla i ipo med. 😃 Ev någon tävling i agility också.

JoannaLi
2016-05-06 17:45
#8

Vad har ni för planer om er framtida valp? 

Vad ska ni ha för ras? Just nu lutar det starkt åt en malle, men jag väger väl fortfarande lite över en bruksschäfer. Får se. Något åt det hållet iaf :D (Jag måste erkänna att jag är enormt svag för holländaren, men det jag hört om deras mentalitet gör att jag ryggar lite. Men har inte nog med kött på benen för att uttala mig om det!)

Vad vill ni göra med valpen, har ni något mål? Tävlingshund, definitivt! 

När planerar ni att skaffa den? Tidigast sommaren 2018, har jag tur blir det juni/juli 2018, men vi får se när det passar. 

Är det från någon speciell kennel eller några speciella linjer? Nä, så långt har jag inte kommit än. Tittar och spanar lite på ett par som jag tycker verkar passa mig, men vi får se. Har inte kollat ordentligt än. 

Planerar ni att träna eller tävla?  Jajamen, såklart! Framförallt blir det väl lydnad och sök, som jag kan säga på rak arm, men jag är även starkt intresserad av skydd. Lite spår kommer väl automatiskt, och alla mina hundar brukar få gå lite agility och rapport som avbrott från vardagen och lite fysträning, så beroende på intresse kanske vi ska träna/tävla lite där också :)
Det blir helt enkelt allt som vi som ekipage tycker är roligt :D

Turast
2016-05-06 18:32
#9

#6 många anledningar.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

jenmjao
2016-05-06 18:36
#10

Jag råkade få en oplanerad valp för 2-3veckor sedan.
Min drömras, en malinois, jag hade egentligen tänkt att skaffa en bruksschäfer efter hunden jag  har (en schäfer labrador mix), och efter bruksschäfern en malle.
Jag skulle vilja prova på/träna lydnad, agility, sök m.m, och jag kommer förmodligen att göra det, är dock helt ny på allt så blir väl endel att lära sig med vägen.
Har inte kollat på sådant då detta inte var planerat (linjer och kennel m.m.)

Träna SKA bli av, tävla kommer bli av om jag själv vågar mig på det och känner mig redo, förhoppningsvis så blir det även tävla :)

Frida B
2016-05-06 19:52
#11

Vad ska ni ha för ras? 
Shetland Sheepdog

Vad vill ni göra med valpen, har ni något mål? 
Med valpen är mitt mål att skapa en så stabil uppväxt som möjligt. Få en bra grund för vardagen och agilityn, och få en trygg och säker hund i de flesta miljöer. 

När planerar ni att skaffa den? 
10:e Juni detta året flyttar valpis in :)

Är det från någon speciell kennel eller några speciella linjer? 
Ja, kennel är redan bestämt. Egentligen ville jag ha från engelska linjer, men blev amerikanska. Valde mellan en engelsk parning och en amerikansk parning, men valde den amerikanska för föräldrarna är helt fria på ögon och höfter, hanen är dessutom testad för MDR1 och fått +/+. Jäkligt trevlig tik, hanen har jag ej träffat men har hört att han skall vara toppen. Den engelska parningen hade CRD på båda sidorna… 

Planerar ni att träna eller tävla? 
Ja. Vi kommer träna och tävla aktivt i agility och rallylydnad, och träna i viltspår, lite skojlydnad, uppletande, freestyle… Ja, lite diverse saker :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
2016-05-06 21:51
#12

#6 Tack så mycket! 🌺

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

amela87
2016-05-06 22:43
#13

Vad har ni för planer med er framtida valp?  Träna, Tävla & Valla men främst ha en stabil & anpassbar hund i vardagen.

Vad ska ni ha för ras?  Border Collie

Vad vill ni göra med valpen, har ni något mål?  Ungefär samma som med min nuvarande bc, prova på lite allt möjligt,  gå på massa äventyr tillsammans & bara ha roligt

När planerar ni att skaffa den? I slutet av sommaren (om rätt valp föds dvs)

Är det från någon speciell kennel eller några speciella linjer? Det är samma kennel & samma linjer som min nuvarande bc. 

Planerar ni att träna eller tävla?  Yes. Blir mestadels Lydnad, Vallning & Rallylydnad. Men vi ska träna agility, bruks, spår, trix & massa annat.




Annons:
ipopuma
2016-05-07 13:48
#14

Ååå vad roligt att få höra era planer och hoppas att allt funkar för er :D #10 och #11 vad är det för kennel :D #8 känner en som har holländare. Hon sa att det var lite svårare att hitta något då rasen var liten men den ligger väldigt nära mallen. Föds ff holländare i mallekullar som pappan till hennes tik. Hon har en helt underbar hund. Blir nästan sugen på en HH själv då ;)

JoannaLi
2016-05-07 13:53
#15

#14, Ja jag var figg för elitsök en helg, och alltså herregud! När det brakar fram en smäcker, stor holländarhane, som står och raggar järnet på mig i legan (rullhund) - och så fort matte harklar sig tystlåtet bara exploderar iväg och sätter sig klistrad mot hennes ben och bara ler med hela kroppen medan de går klistrade i fotgående hela vägen in till stigen (50 meter extremt kuperad terräng med mycket ris)…. Oh, det var när att jag fick hålla för ögonen xD ❤️

Corgitok
2016-05-07 14:03
#16

Vad ska ni ha för ras? En welsh corgi pembroke

Vad vill ni göra med valpen, har ni något mål? Vi skaffar den mest för sällskap och motion men vi vill att hunden ska vara duktig på lydnad och gärna agility. Dessutom älska allt och alla gärna xD

När planerar ni att skaffa den? 

Vi vill helst ha en NU men finns inga valpar än så blir i slutet av augusti.

Är det från någon speciell kennel eller några speciella linjer? 

Japp, minns inte just nu vad kenneln hette hehe. De hundarna har vunnit många priser (lydnad, utställning, agility har jag för mig)

Planerar ni att träna eller tävla? 

Träna ja. Kanske tävla men bara för skojs skull

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Turast
2016-05-07 14:40
#17

#14 yes träffat några och gillar dem, det jag hört av andra är också sjukt bra. Gillar att rasen är mindre än mallen, känns som den inte är lika spridd då. Men kanske blir import om jag ska ha.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Tindris30
2016-05-07 16:17
#18

Jo vi funderar att skaffa en Riesenschnauzer nästa år då jag börjar troligen sötåsen vilket är ett gymnasium om hundar och sånt och man får ta med sig sin egen hund dit😎hade tänkt att köra lite bruks,spåra och lydnad

Allumania
2016-05-07 21:28
#19

Antagligen någon sällskaps hund som kan agera vakt hund, en hund som ser "farlig ut" men är en riktig mjukis ;D Alternativt en jakt spets för älg typ Karelsk björn hund :) Har inga planer för hund i närmaste framtiden då jag nu har 2 unga hundar 2år och 3,5 år gamla. Sen när dom närmar sig 5-6 års åldern kan jag börja fundera på en till valp.

ipopuma
2016-05-07 21:39
#20

#16 låter supertrevligt :) #18 ååå världens bästa ras! Vilken kennel har du tänkt på?

Annons:
taylor__lambert
2016-05-07 21:57
#21

Jag velar så inför nästa hund! Har just nu engelsk cocker spaniel och rasen passar mig så bra, MEN jag vill ha något med mer krut i! Nästa hund vill jag ska vara mer aktiv, ha mer will-to-please, ha mer föremålsintresse. Har kollat på bruks schäfer, flat coated retriever, belgisk vallhund (alla 4 sorter), collie, aussie men jag kan inte bestämma mig. Jag letar främst efter en hund som har potential att bli tjänstehund. När jag kommer skaffa valpen vet jag inte, jag vill ha stadig ekonomi, bra tillgångar, gärna ha hunnit gått GMU eller GuF. Planerar utöver tjänstehunds delen att kanske tävla i lite andra grenar också. Jag vill helst skaffa valpen innan min nuvarande hund dör, det känns som om det skulle vara bäst så

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CayKantos
2016-05-07 23:29
#22

Vad har ni för planer med er framtida valp?  
Ha skoj, träna o förhoppningsvis tävla. Hoppas att den ska kunna följa med på utbildning oxå

Vad ska ni ha för ras?  
Australian Kelpie lutar det mest åt

Vad vill ni göra med valpen, har ni något mål?  
Prova på lite allt möjligt, men fokusera på Agility, brukslydnad och brukssöken, då oxå drag, NW och rapport. Vill gärna testa vallning om jag hittar ett ställa som kan lära oss o låter oss.

**När planerar ni att skaffa den? 
**Hösten planeras en kull jag är intresserad av. Så hoppas på omkring vintern?

Är det från någon speciell kennel eller några speciella linjer? 
Är lite fast på Skovfarmen i Danmark, har bra kontakt med uppfödaren och hon verkar väldig seriös, hoppas på att möta henne till sommar. Har även skrivit med tidigare valpköpare, så det känns bra än så länge!

Planerar ni att träna eller tävla? 
Ja, träna o tävla!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jenmjao
2016-05-08 01:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#10 ingen kennel tyvärr. föräldrarna är importerade men de som avlade på dom har ingen kennel.

Tindris30
2016-05-08 09:59
#24

#20 jo vi har inte direkt bestämt någon kennel men vi kollar för fullt har har pratat med massa olika kennlar och så :) Det är verkligen den bästa rasen 😎😂

[Nalle-]
2016-05-08 11:25
#25

Här blir det med största sannolikhet en till storpudel, från samma kennel som den jag redan har men efter lite andra linjer. Har kollat på flera andra raser också men det är verkligen något speciellt med pudlarna. Om allt klaffar kommer valpen redan i sommar/höst men annars så blir det till nästa sommar. Planen är att tävla i bruks (spår och/eller sök), rallylydnad och så är jag hemskt sugen på att köra lite agility också. Drag kommer vi också att syssla med, men om det blir mer än på träningsnivå får vi se. Känns så spännande med valp igen! Min pudelgrabb fyllde precis 3 nu i vår, förstår inte vars tiden tagit vägen för jag tyckte att jag nyss hämtade honom.

ipopuma
2016-05-09 15:13
#26

å en till delfråga.  Är det några speciella egenskaper ni vill ha i er nästa hund?

NinniH
2016-05-09 18:36
#27

Jag velar väldigt mycket vad gäller ras, då det är flera raser jag kan tänka mig som nästa. Allt beror helt enkelt på om rätt kombination dyker upp när det lämpar sig med valp (valp är uteslutet så länge vi bor kvar här). Men jag kikar både på miniatyrbullterrier, en till staff (där kommer jag vara superpetig), borderterrier eller en chinese crested.

Vill ställa ut, köra nose work, rallylydnad, viltspår och ev agility. Som det ser ut nu kommer det inte fungera med valp förrän tidigast sommaren -17.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Upp till toppen
Annons: