Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 930 ggr
Majken!
2016-05-06 10:51

Vårkänslor och stor träningslust!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu har både jag och hunden största motivation för träning, vi njuter av barmark och värmande sol!

Vårens plan är att grunda för appell och lägre klass så vi snabbt kan ta oss ut på tävlingsbanorna när Ida är gammal nog för att starta. Just nu lägger vi krut på att grunda för markeringar i söket och spåret, samt lär in alla momenten i lydnaden.

Vad lägger ni krut på i vårträningen?

Annons:
JoannaLi
2016-05-06 11:37
#1

Inkallning, skvallerträning och lydnadsklass 1! Jag har lite preliminärt sagt att vi ska tävla 31/7, så vi jobbar på mot det målet, så får vi se vad som händer! :D

Vi ska också träna mycket på krutsöket i vår, så ska vi förhoppningsvis kunna träna på det i sommar när vi inte kan söka person pga hans obefintliga inkallning. (Och så ska jag försöka klura på hur vi ska göra för att kunna träna personsök ändå :D)

Majken!
2016-05-06 11:39
#2

#1 Vad händer i söket som gör att det inte fungerar just nu? Har han stor dragning till figuranterna?

Naviifax
2016-05-06 11:44
#3

Vi har precis börjat personsök och det är SÅ KUL!! Så det är vårt stora fokus under våren  😃

@adventuresofnavi | instagram

Majken!
2016-05-06 11:47
#4

#3 KUL! Det är vår huvudgren, ju fler som tränar desto bättre för oss alla!

JoannaLi
2016-05-06 11:50
#5

#2 Han fungerar i inhägnad. Han har ett stort figurantintresse, men kan så fort han har hittat figgen bestämma sig för att hans jobb är klart, och han är hal som en ål, så då drar han dit nosen pekar för tillfället. Det är inte jätteofta det händer, men det är inget jag vill riskera eftersom att han som sagt, inte skulle få för sig att komma på inkallning om han väl stuckit. 

Lina är väl alternativ 1 att prova, men han är så besvärad av den att han tappar all figg-kärlek direkt.

Majken!
2016-05-06 11:52
#6

#5 Hoppas det löser sig för er, det låter som ett bekymmer som ett rutinerat sökgäng löser tillsammans, det ska nog gå både bra och snabbt!

Annons:
JoannaLi
2016-05-06 11:57
#7

#6 Ja, så fort som han klarar av att vara runt andra hundar så ska vi leta oss en träningsgrupp - jag såg att det fanns ganska bra i både hemstaden och där jag bor. :D

Naviifax
2016-05-06 11:58
#8

#4 Hade en kompis som gör det privat och frågade om jag ville med. Rätt ny med hund och hon sa att det var jättelätt. men då var det ju typ springa ut i skogen och gömma sig bara. Detta är ju en helt annan värld! Inte alls särskilt lätt men jäklar 😍

@adventuresofnavi | instagram

Majken!
2016-05-06 12:00
#9

#7 Det är ju det som är tjusningen med söket, att inga andra hundar är i närheten. Lycka till!

panini
2016-05-06 16:23
#10

Blir väl mest Rallylydnad och så ska vi se till att dra igång med Agilityn på riktigt nu! Kurs i agility blir i början på Juni och rallykurs ska vi försöka att gå en till i under Juli, någon tävling i rally ska jag försöka få med oss i också 👍

Annars så blir det nog mest skogspromenader då det är det vi älskar mest av allt 🙂

fridarebecka
2016-05-18 18:38
#11

Att ha kul och lägga bra grunder för nybörjarklass i rally! I höst ska/får vi börja tävla, så tills dess kämpar vi på med nybörjarskyltarna och satsar på att få till alla dom bra 🙂

Kommer också att satsa på att få till bra starter i våra nosework-sök, vill att "startsignalen" ska var tydlig och verkligen innebära att "nu kör vi!" för min hund. Kommer också träna för att få till fokus i NW-sök i skogsmiljö, tror detta kommer komma i takt med att vi få till starterna. Just nu kopplar han inte riktigt att han ska söka doft när jag ber honom söka i skogen.

Ellen89
2016-05-19 04:15
#12

Kor med Agility for Ace och han tycker det ar jattekul! Hoppas pa att tavla i Agility kanske mot slutet av aret…. Tian haller jag igang med simning och Rally. Ska tavla igen i Juli med henne.

Wellcraft
2016-05-19 08:33
#13

Vi tävlar nu i Juni. I både rally, agility och lydnad.
Vi finslipar lite på läggandet och jag har påbörjat lite grunder för fjärrdirigering. Något han tycker är superkul.
Snart ska han rakas ner igen och då ska vi komma igång med barmarksdraget igen, fick ta ett uppehåll pga att han är värmekänslig. 
Annars är det lite klövjeväska , allmänlydnad som gäller..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: