Annons:
Etikettbeteende
Läst 1219 ggr
[Plumskaniner]
5/5/16, 2:03 PM

Skäller vid hundmöten, akut hjälp!

Nu behöver jag verkligen er hjälp. Jag har en liten lhasa apso/pomeranian kille på snart 3 år. Han har enda sen vi fick honom (7 månaders ålder) varit väldigt skällig, först var det på verkligen allt och han var helt hopplös. Nu efter mycket träning är det mycket bättre och det är nu mest på hundar han försöker kaxa upp inför. Detta har egentligen aldrig varit något riktigt problem då vi vet att han är rädd av sig och när han väl får träffa en annan hund är han först livrädd och gör allt för att gömma sig men sen när han vant sig lite och insett att det är lugnt så leker dom glatt utan problem. Det har gått bra att ha han lös både på trädgården och på vissa promenad ställen. Men så fort han ser en hund skäller han och blir helt besatt av den, trots att han är riktigt feg.

Idag hände det som inte fick hända. Han var lös ute med oss på trädgården och sen gick det förbi en annan hund på baksidan. Den sprang han efter och skällde verkligen ut den. Så nu får det verkligen vara nog. Måste jag ta mer plats i hemmet och verkligen sätta regler? Hur ska jag få bort skällandet? Vad är bäst i längden, att ex ha godis och låta han göra trix m.m. vid hundmöten, eller ska jag visa vem som bestämmer genom att typ lägga honom ner och ha en mycket bestämd ton.

Jag har testat det mesta som finns men nu behöver jag er hjälp för att höra era åsikter och vad ni hade gjort om det varit eran hund. Detta måste få ett stopp. Vill inte att min hund ska vara en fara eller vara i vägen för andra personer som bara är ute och går med sin hund. Lite måtta måste det vara.

Annons:
Herveaux
5/5/16, 2:42 PM
#1

Jag tolkar din text som att du har en osäker hund.
Troligen försöker han inte kaxa eller mucka bråk med mötande hundar, utan är osäker och säger till att den mötande ska hålla sig på avstånd.

Jag tycker absolut inte du ska vara mer "dominant" eller hård mot honom, utan jag tycker det låter som att han behöver mer stöd från sin människa.
Att vara hård mot en osäker hund gör troligen bara problemen mycket, mycket värre.

Har du testat Skvallerträning?
Det kanske skulle kunna vara något värt att testa?

Jag har också en hund som kan låta f*n vid hundmöten, för oss har det blivit mycket bättre av just Skvallerträning, men det kan ta tid och man måste ha tålamod och ta det i hundens takt!

När det kommer till skällandet på tomten så hade jag lugnt gått fram och tagit tag i hunden och helt enkelt sagt "Nu räcker det" med lugn röst och lett/lockat med honom åt ett annat håll.

…även detta har vi nött (och nött, och nött) här hemma i lägenheten, men har också helt klart fått lön för mödan och vår hund är nu enkel att "stänga av" när hans alarmsystem sätts igång.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zyloon
5/5/16, 2:44 PM
#2

Låter lite som min lilla blandrastik. Hon har ju fått för sig att det är bäst att spela aggressiv när vi möter andra hundar, för att slippa att hundarna kommer fram till henne. Detta tycker hon alltså är mycket obehagligt. Det hände att jag stötte på en annan lös hund när jag hade henne lös. Hon sprang fram och skällde och sedan skrek hon som en liten gris. Därför är jag övertygad om att hon är såpass utagerande för att ingen ska våga gå fram.

Just nu tränar vi skvallerträning, så fort vi ser en hund så får hon alltid en liten bit korv. I början när vi skulle träna så använde jag en klicker för att kunna tajma in precis när hon kollade åt mitt håll, då blev hon uppmärksam och kollade på mig för att sedan få sin godis. Stänger din hund av helt, kollar inte ens bort någon sekund? Det är bra också att försöka så gott det går att ta avstånd från den andra hunden så att det inte blir för svårt. Viktigt att tillägga är att om ni är fler som har hand om hunden så ska alla vara införstådda med vad som gäller. Och när man påbörjar träningen att man ALLTID ger en godis vid hundmöten.

Sedan skulle jag rekommendera att inte ha din hund lös där det inte är inhägnat. 

Egentligen funkar det även att trycka ner hunden. Detta har jag dock avstått ifrån eftersom jag inte tycker att det är särskilt snällt mot hunden. Det som händer om man gör det att hunden kan bli rädd för dig, och bli allmänt apatisk. Eftersom den vill undvika obehag kommer den till slut inte försöka göra nånting, vilket kan leda till att den helt stänger av i träningen.

Även det här med att man ska visa vem som står högst i hierarkin är sen länge förkastat. Studier har även visat att inte ens i en vargflock finns den där typen av hierarki. 

Med detta sagt så får du helt välja vilken metod du vill. Båda funkar, men frågan är ju hur hunden mår av det efteråt.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Wellcraft
5/5/16, 7:46 PM
#3

Hunden behöver stöttas och stärka sitt självförtroende. Att lägga ner en hund funkar alltid.
En hund som är undergiven lägger sig alltid självmant när den behöver, detta är något vi inte strävar mot dock - det finns ingen mening med att dominera sin hund, dominans existerar inte mellan olika arter.

Vad ska du tänka på?
Var alltid vänlig, förstående och stöttande för din hund. Men även bestämd. Sätt tydliga ramar och regler och var konsekvent, detta inger ofta trygghet. 
Dalta aldrig.
Var aldrig fysisk mot din hund och träna mycket inomhus utan störning. 
Hunden behöver förstå att du sköter alla situationer & hunden själv behöver inte ta hand om det.

Det finns så många olika trix och knep, och jag har inte ork för att skriva ner, men jag tipsar om lite bra läsning på dogma.nu, de utgår från ny, modern forskning och det finns en hel del nyttigt.
Därefter kan jag tipsa om att berömma ALL spontan kontakt mot andra hundar när din hund inte skäller. Detta är en udda teknik, men jag jobbar så med hundar som är riktigt osäkra vid hundmöten, i längden kan det göra att hunden istället vill fram och hälsa på andra hundar - men det är mycket enklare att finjustera och träna bort än ren och ram osäkerhet.

Mitt tips är att du klickar in hunden för att främja en bra timing. Om din hund sneglar mot en annan hund utan att utåtagera, beröm ordentligt men lugnt.
Klicka innan hunden skäller (timing, timing) osv. Prata lugnt med din hund och försök hålla denne bakom dig vid möten, möt helst inte andra hundar på raksträcka utan gå åt sidan lite vid varje möte, det är inte naturligt för hundar att mötas på en raksträcka om de inte är ute efter slagsmål, att avböja lite innan mötet signalerar att ni är vänligt sinnade. Detta kan även inge trygghet. 

Det finns olika träningsmetoder beroende på hund, men som jag skrev ovan så behöver din jycke få lite mer självförtroende. 
Hoppas jag kunde hjälpa med något!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

belliiboii
5/5/16, 10:01 PM
#4

Detta inlägg kommer jag följa, har samma problem!

Upp till toppen
Annons: