Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1374 ggr
Linab12
5/3/16, 6:23 PM

biter i benen

Hej! Jag har en miniature american shepherd tik på 8 månader. Underbar hund och mycket som funkar jättebra! Men när hon blir exalterad eller när man exempel ska springa så börjar hon hoppa och nafsa/bita i benen vilket börjar bli lite jobbigt nu. Har provat att säga ifrån och ignorera men det är inget hon slutar med.

En annan grej är att hon gärna drar i kopplet. Jobbar jag med henne hela tiden går hon fint men vill att hon ska kunna gå runt mer fritt på långt koppel, men så fort jag länger på kopplet ska hon dra.. Någon som har nå tips på hur vi kan träna med detta?

Annons:
jenmjao
5/3/16, 7:04 PM
#1

Har du testat att avleda med leksak eller godis? När hon biter i benen alltså :) Kanske funkar.

Gollums Fru
5/3/16, 9:48 PM
#2

Träna på att gå från lek till "stopp". Min hund biter i kopplet när han blir för exalterad. Så jag började helt enkelt lägga in små lekstunder under promenad och övriga delar av dagen. Det är alltid (nästan iaf, haha) jag som tar initiativ till leken, sen när vi är mest uppe i det så säger jag "stopp" och då är inget roligt längre. Vi fortsätter gå på promenaden utan att det händer något anmärkningsvärt, eller om vi är inne går jag till ett annat rum och fipplar med mobilen eller nåt. Om min hund börjar bita mig i lek så tjuter jag högljutt "Aj!" och går därifrån/försöker totalignorera honom helt. När hunden är lugn igen kan man när den minst anar det börja leka och stojja igen. Detta har fubkat på min hund. Det har även hjälpt honom att gå liiite bättre i kopplet, men han drar som en häst i kopplet så det blir väldigt mycket övrig koppelträning också. Det bästa rådet när det gäller koppelträning är att det aldrig ska löna sig att dra i kopplet och alltid löna sig att inte dra.

Jasa nej saja!

Linab12
5/3/16, 9:56 PM
#3

#1 #2 det här ska vi testa redan imorgonbitti! :)

Catta-
5/4/16, 11:02 AM
#4

Ang dra i kopplet. Det som fungerat bäst för mig har varit att stanna när kopplet är sträckt, vänta att hunden tar kontakt och kopplet blir löst sen går man igen. Detta gör man om och om igen ;)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Upp till toppen
Annons: