Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 786 ggr
Minmilou
5/3/16, 11:41 AM

Min hund hatar att springa...

Måste kolla om nån har tips vad man kan göra, Har en 5 åring isländsk fårhund som är supergo, självständig och extremt envis! Jag är sån som gärna vill hitta på massa med min hund, testa på olika grenar osv men han är helt ointresserad av träning. Men iaf till mitt problem! Han hatar att springa? När han är lös springer han vääääldigt sällan, ibland kan han springa efter en pinne men när han är framme vid den går han iväg. Sen kan han springa när jag har gömt mig i skogen och sen springer han lite när han är med sin bästis annars lunkar han bara på i sin takt, kan halv jogga lite när man ropar in han. Hur kan man få en hund att springa?? Tycker att alla hundar borde älska att springa lösa :p Har testat att springa iväg själv, leka med leksak, leka med annan hund osv men har brukar oftast titta upp o sen fortsätta lukta..han är sån hund som ska lukta och pissa överallt. Nån som har tips? Är lite små tråkigt att han är sååå seg.

Annons:
Kallaterrier
5/3/16, 12:05 PM
#1

Är han frisk? Det är ju första frågan. Har han ont lär han ju inte vilja springa.

Jag hade försökt se över mina belöningar och klurat på vad som skulle kunna vara tillräckligt värdefullt för honom att springa för, om det är viktigt att han springer. Om du springer, springer han med då? Hur belönas han för det? Du skulle ju kunna använda luktfläckarna som belöning, gör han det du vill en stund så får han gå och lukta fritt sedan.

Inte alla hundar är lika, han kanske skulle gå igång ordentligt på att få gå ett rejält person eller viltspår om han är aktiv med sin nos i vardagen. Ibland har man inte samma intressen helt enkelt och man får klura lite för att hitta gemensamma aktiviteter som funkar.

Minmilou
5/3/16, 1:04 PM
#2

Jag visar inte att han är dålig, har känt igenom han och han har inte reagerat något. Jag brukar ha alla möjliga belöningar, de bästa godiset, rolig leksak och att han får lukta men de med att lukta som belöning ger ingen effekt han är lika dan hela tiden ändå. Brukar även använda rösten mycket som belöning. Han springer väldigt sällan efter mig när jag själv springer. Vi brukar köra personspår men få vill han bara leta efter mig, dom andra skiter han i. Viltspår gillar han inte.

JoannaLi
5/3/16, 1:07 PM
#3

Jag hade kollat upp hos en ordentlig fysioterapeut (jag går själv enbart till Therese Asplund, SoS-tassar). De ser saker som man själv inte ser. 

5 år är inte särskilt gammalt, så jag tycker inte att det känns normalt.

Kallaterrier
5/3/16, 1:09 PM
#4

#2 Jag menade inte att han skulle springa EFTER dig, jag menade om ni springer tillsammans, det vill säga om du har honom i koppel och ni springer istället för att gå om han inte följer i ditt tempo om han är lös? Hur belönar du det då? Kanske läge att till exempel ha en speciell fantastisk belöning som du endast använder vid de tillfällena när ni springer? Det behöver inte alls vara långa sträckor i början, 20 meter kanske, så att du lär honom att du vill att han ska springa.

Men jag håller också med #3, jag hade nog gjort en genomgång hos kunnig fysio eller veterinär som kan rörelseapparaten om inte för att utesluta att det är något fel och sedan kunna köra på med träningen, kanske han vill springa bredvid en cykel? (Endast om du vet att han är frisk då tycker jag).

Minmilou
5/3/16, 1:44 PM
#5

#4 Har provat springa med han i koppel men han tycker inte om det, jag får dra mig med honom. Cyklat har jag med provat lite men tycker inte om att cykla med hund. Han tvärstannar och försöker valla/bita mig i benen. Ja jag har tänkt boka in en tid till en veterinär!

Kallaterrier
5/3/16, 2:03 PM
#6

#5 Det låter som en bra idé!

Annons:
Upp till toppen
Annons: