Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1787 ggr
jenmjao
2016-05-02 19:55

Benaggressiv valp

Jag har som sagt innan en malle valp hemma, och nu har han börjat morra åt mig och min hund när han har ben. Oftast bara om det är extra goda märgben.. 
Vad ska jag göra åt saken? Jag har suttit bredvid honom i en kvart nu och försökt klappa honom samtidigt som han har ben men han morrar hela tiden, och jag ignorerar det totalt, men berömmer han när han är avslappnad och inte visar tecken på att han vaktar.
Jag kommer inte att "ta bort alla ben" och enligt mig ignorera problemet utan jag vill alltså ha tips på vad jag kan göra NÄR han vaktar och inte hur jag kan undvika den situationen, för tyvärr i vardagen kan man inte undvika allt.

Annons:
Fisherling
2016-05-02 20:19
#1

Detta har inget med självs problemet att göra - som jag hoppas att du får massvis med kloka råd om så det löser sig - men ge inte valpen märgben! Det är på tok för mycket fett i märgben och själva benet är så hårt att tänder kan brytas på det. Ge istället till exempel färska, icke-bärande ben från lamm eller andra mjukare ben. Då får valpen även jobba för den relativt lilla mängden gottis istället för att bara slicka i sig en hel hög med märg.

jenmjao
2016-05-02 20:23
#2

#1 Tack för tipset! Men jag brukar ta bort självaste märgen och bara ge benet med kött runt :) Men ska kolla på andra ben istället.

Kallaterrier
2016-05-02 20:32
#3

Jag har gjort så att jag har sett till att hunden förstår att den inte kommer att förlora på att jag kommer när den har något gott, jag har nämligen alltid något bra med mig att byta med. Jag droppar lite godsaker runt hunden när den tuggar och efter en tid kan vi byta grejor, hunden har då fattat att den inte förlorar på att lämna ifrån sig sitt ben.

Här kan du läsa lite mer om resursförsvar och hur man kan hantera det: http://apporteringtillvardagochfest.se/resursforsvar/

http://blomsterhundar.se/2011/02/27/vad-gor-jag-nar-hunden-morrar/

Joyous
2016-05-02 21:45
#4

Skapa trevliga associationer till dig! Om det nu bara är vissa ben, märgben och annat supergott, så har du den stora fördelen att du vet när han kommer vakta. Gör alla dessa situationer till en trevlig träningsstund. Håll dig till en början på ett avstånd där han inte känner sig hotad utav dig och kasta supergott godis på honom. Det ska vara sånt som han helt enkelt inte kan motstå. Upprepa detta många gånger och ta för vana att även droppa godisar när du går förbi honom med sitt ben. Tanken är att han istället för att tänka "kom inte hit, det här är mitt" så ska du försöka ändra hans inställning och förväntan "jaha där är du, vad har du för gott till mig". Börja sedan sitta bredvid honom och lägg fram godisar vid benet, på så sätt skapar du en positiv känsla när din hand dyker upp. Du kan sedan även börja ta benet, ge något i utbyte och ge sedan direkt tillbaka benet. Detta tycker jag dock att du ska vänta med tills han är helt bekväm med att ha dig och dina händer nära. Att han morrar är förövrigt ett väldigt sunt beteende och visar mest på att han inte riktigt litar på dig och dina avsikter. Var därför väldigt noga med att aldrig bli arg på honom och att alltid erbjuda något annat. Jag tycker inte heller att du enbart ska belöna när han inte morrar, utan mata på med gotta oavsett, så kommer du märka att han börjar tycka situationen är ganska trevlig efter ett tag

jenmjao
2016-05-02 22:04
#5

Han morrar ju även åt min hund som aldrig skulle ta ben, ska jag be henne sitta vid mig när jag sätter mig närmare? Jätte bra tips! Blir superglad, ska testa det.
Testade redan innan med lite falukorv och att han skulle gå ifrån benet och göra sitt, det funkade, sen tog jag benet när han inte såg och gav godis (så att han såg benet) och bad om sitt och kontakt för att ge han benet.

Fisherling
2016-05-02 22:12
#6

Jag kom på ett tips som har fungerat för vissa, att du helt enkelt håller i benet och låter hunden äta från det. Kan bli lite kladdigt (fick göra det en gång med ett skulderblad som Tinja inte visste hur hon skulle hantera, men höll jag i det så åt hon haha), men då blir det en gemensam mysstund och hunden kan börja lära sig att det inte alls är något negativt att låta dig ha med benen att göra. 😃

Annons:
Lizelda
2016-05-02 23:08
#7

#1 För mycket fett? Vad snackar du om nu egentligen?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

LinaK
2016-05-03 00:22
#8

#7 Märg är ju naturligt väldigt fett och på de hundar vi har haft så har märg orsakat väldigt kassa magar. Kan ju vara det #1 menar?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hlouise
2016-05-03 00:41
#9

#6 så har vi gjort utan att ens tänka på det sedan vår hund kom till oss! Vi gjorde det mest i början för att hjälpa honom bita i sina tuggleksaker och nu föredrar han tom om vi gör det. Sen medans vi sitter och har en liten mysstund så kan man träna byteshandel och belöna när han släpper och sen får han tugga igen. Lycka till!

jenmjao
2016-05-03 11:28
#10

#6 Jag försökte hålla i märgbenet som då skapade hela det här problemet men han såg väldigt misstänksam ut och försökte dra sig åt det.. Blev ju jäkla kletigt tillslut men ska försöka göra så också :D

Fisherling
2016-05-03 13:31
#11

#7 Jag var på en föreläsning om foder härom veckan och han som höll i föreläsningen rekommenderade inte att ge märgben till hund på grund av dess höga fetthalt (samt mängden de får i sig) och skaderisken för tänder.

Du behöver inte ha tråkig attityd bara för att du kanske tror på annan information.

Yipp
2016-05-03 17:40
#12

Jag tycker att bjuda något med lika värde är det minst konfliktsökande alternativet, och det är ju just konflikt man vill undvika. Upptäckte av en slump att kompisens valp vaktade när han fick ett köttben. Jag tog därför en stor klick färskfoder på en sked och i princip tryckte upp det i ansiktet på honom där han låg och tuggade. Valpen skulle precis morrande säga ifrån och ni skulle sett hans chockade min när han fattade att det var den allra godaste maten som kom xD Gjorde så några gånger och hans attityd ändrades i princip direkt. Dock fick han inte mycket "övning" i att vakta så kanske det var därför det gick så fort. Ökade kraven efterhand, tex la en hand på honom innan skeden med färskfoder kom osv, tills jag såg att han verkligen inte alls brydde sig att jag var nära hans ben. Då tog jag benet samtidigt som han fick slicka på skeden, och sen gav jag det honom igen. Genom att jag hela tiden gav tillbaka benet till honom verkade det på honom som att jag blev en än bättre resurs. Jag antar att i hans ögon gav jag ju honom ben hur många gånger som helst.

tillowin
2016-05-03 17:59
#13

Gå dit medan han äter ben, stanna på lagom avstånd (innan han börjar morra) och kasta en köttbulle eller något. Efter ett tag lär han sig att du inte är ett hot, utan tvärtom  en resurs som kan vara värd att bjuda lite närmre :)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Annons:
Lizelda
2016-05-04 12:55
#14

#11 Jag ser inte att jag har tråkig attityd någonstans men fett är absolut inte dåligt för en hund.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

IngridSvensson
2016-05-04 14:20
#15

Min hund fixar inte för mycket fett t.ex. Så är det med vissa hundar så jag håller med om att man ska vara försiktig med att ge märg till en hund. Märgben överhuvudtaget ska man vara försiktig med om man har en hund som tuggar frenetiskt på själva benet då det är ett bärande ben som tidigare skrivet. Ts, du har fått bra tips här i tråden så jag kan tyvärr inte bidra mer med känner jag.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Fisherling
2016-05-04 14:25
#16

#14 "Vad snackar du om nu egentligen?" är inte ett snällt sätt att fråga "var har du fått den informationen ifrån?" Lite dumförklarande.

Fett är inte dåligt, det sa jag aldrig. Tinja får färskfoder och det är väldigt mycket fett i det, för det är vad hundars kost ska bestå av. Största delen fett, sen ungefär lika delar vatten och protein. 

Det är väldigt mycket fett - alltså väldigt hög fetthalt - i märg. Det kan orsaka mycket dåliga magar. Inte det bästa alternativet till en valp.

hemul
2016-05-08 03:01
#17

Foder med väldigt myckt fett = bra, märg med väldigt mycket fett = dåligt?

Fisherling
2016-05-08 08:07
#18

#17 Märgen i de märgben man köper är för det mesta gul benmärg, vilket är rent fett. 100% fett. 

Sedan orsakar benen i sig problem. Tandfrakturer, stort slitage på tänder, vissa hundar fastnar med underkäken i benen. 

Nä, själv kommer jag aldrig att ge märgben. Onödigt när det finns andra färska ben som hon kan ligga och pillra med 🙂

Honestyisdead
2016-05-08 11:05
#19

Avråder också från märgben. Dels pga den extremt feta märgen som ofta orsakar magproblem och dels pga risken för skador på tänderna.

Angående vakande hade jag fortsatt som du gör samt kört med byteshandel.

hemul
2016-05-09 04:05
#20

#17 Inte ens späck är innehåller 100% fett. Men OK, det är fett. Förstår ändå inte tankegången. Om hunden får en mager middag och ett litet märgben efteråt, då blir det ju samma sak som om den fått sin vanliga feta middag. Det handlar väl inte om benmärg som enda föda.

Annons:
Fisherling
2016-05-09 11:30
#21

Ja, käkar du ett knäckebröd till middag då kan du väl dricka några deciliter olivolja.. Haha nä inte riktigt så extremt, men förstår du tanken?

jenmjao
2016-05-13 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

Valpen har börjat morra när min tik går förbi och han tuggar på vanliga tråkiga ben. Igår kväll löste min tik det här helt själv, la sig bredvid valpen, med en tass över honom, tittade bort och skickade lugna signaler, Valpen åt benet i lugn och ro och insåg att hon inte tänkte ta hans ben.

Zadeira
2016-05-13 10:18
#23

#22 Vad duktiga de båda var!

Marr
2016-05-13 10:48
#24

Jag förstår absolut vad som menas med "märgbensfett". Har man haft hund i 40 år och av olika raser så vet man att det kan bli en hemskt tråkig reaktion från magen av detta.

Min hund är vaktig vad gäller sina godsaker & därför får han sådant han äter upp inom en kvart. Det går ju knappast med ett märgben så man får ta bort det å låta vovve äta typ 15 minuter…allt eftersom märgen äts upp så kan man förlänga "gnagartiden"…

Glömde bort hans märgben när jag somnade i soffan en gång. Han sket vatten i 3 dagar & fick sätta honom på diet. Så man ska absolut vara försiktig. Det kan vara livsfarligt då en hund blir uttorkad fortare än människor.

Vad beträffar vaktandet så är det bra att "möta Olle i grind" och ta tag i detta vaktande. Min vovve som är omplacering fick lära sig som 2 åring när han kom till mig att jag ej accepterar vaktandet. Tar hans ben ger tillbaka gång på gång upprepar jag detta. Han förstår & accepterar numera att utan mig så får han inga ben över huvudtaget. Låter mig ta benet eter 15 minuter & ser nästan lättad ut då. Nästa dag får han tugga igen…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Marr
2016-05-13 11:25
#25

#22 Åhh ja du ser! 😃

Oftast så löser flocken detta själva om man har en flock då & inte valpen är ensam med människorna. Det är värre om ej detta lösts innan då det kan bli slagsmål om gotterna…vad mysigt att se detta genom din bild…det här blir nog bra ska du se…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

jenmjao
2016-05-13 12:40
#26

Min tik är helt underbar att träna andra hundar med. Hon har aldrig vaktat mat, ben, godis eller leksaker, aldrig någonsin. Jag har tränat bort vuxna hundars aggressivitet med henne då hon bara backar undan om någon tar hennes saker, så har jag kunnat sköta allt själv :) Men denna gången gjorde hon allt frivilligt, så underbart!

hemul
2016-05-13 15:15
#27

#21 Nej, det gör jag inte. Det ska vara ett jäkligt stort märgben för att motsvara 1 dl rent fett.

Annons:
jenmjao
2016-05-14 15:16
#28

Min tik har skött all träning och helt plötsligt får man klappa och gosa med valpen samt ta ifrån även färska supergoda ben! Otroligt, tur att man har en annan hund så man slipper träna småsaker! Hahah

tillowin
2016-05-15 16:41
#29

Vad häftigt att tiken löste det så fint!

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

jenmjao
2016-08-28 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Uppdaterar lite, Vi tränar på det här VARENDA gång vi äter ben. Valpen har för länge sen (han är redan 7månader nu) börjat lämna ben på oss människor för att vi ska hålla i dom eller bara lagt sig väldigt väldigt nära.
Jag kommer träna på det här i resten av hans liv för att problem inte ska uppstå igen. Man ska aldrig ge upp, och om någon annan har samma problem så är det superbra att träna på. Man får känna av hunden själv och ha en mjukstart. Även om han inte vaktar vissa ben så kanske han vill ha 1 av 10 ben ifred och börjar direkt visa tecken på att backa ifrån eller försöka undvika, Vi tränar på byteshandel då, Och det har gått superbra.
Det är otroligt att se hur något kan ändras så bra och så snabbt, speciellt med hjälp av en annan hund. Lägger in en bild ifrån idag när båda äter ben bredvid varandra!

Upp till toppen
Annons: