Annons:
Etikettdebatt
Läst 1179 ggr
Lizaludda
5/1/16, 5:36 PM

Vem har rätt att döma

På Facebook. Och andra sociala medier är många snabba att döma varandra. Gör man inte det andra anser att man måste göra är man snabbt en dålig hundägare. Man skriver gärna att man tränar flera timmar om dagen går långa promenader badar hunden flera gånger i veckan osv Skriver man att man har något problem får man snabbt fler råd än man kan ta till sig. Många helt orealistiska . Vidare många utav de här som vet bäst har hur mycket tid som helst att sitta med Facebook. Det man kan undra när har man då tid att jobba och ta hand om sig själv. Att vara hundägare betyder inte att man måste göra. Likadant som alla andra Det måste finnas tid att bara gosa och det är tillåtet att vara lat ibland. Ann-Marie få ta det lugnt mår både ägare och hund bra av.

Annons:
TjockaBerta
5/1/16, 5:58 PM
#1

Jag "tränar" nästan aldrig mina hundar. Men vi övar varje dag på någonting. Jag motionerar inte mina hundar 3 timmar om dagen men vi går en långpromenad sen får vi se hur mycket mera det blir. Jag går de kurser jag anser att mina hundar behöver. Jag är dålig på att ta dem en och en. 

Ändå har jag bättre koll på mina, bättre lydnad och har hundar som är i bättre form än de vi träffar om dagarna. 

Det får duga.

>>>Malum domesticum<<<

jenmjao
5/1/16, 6:27 PM
#2

Folk är likadana även när dom bara vet vem man är / sett än med sin hund någon få gång. "hen går typ aaaaldrig ut med sin hund, hen låte rhunden göra aaaallt fel". Hela tiden samma saker för alla, och det är alltid negativt, väldigt sällan något ska vara positivt. Lite tråkigt.

Noa-Nisse
5/1/16, 9:09 PM
#3

Folk som måste trycka ner andra för att hävda sig själva… Man märker tydligt vilka dessa är. Jag brukar tänka att andras åsikter på sociala medier inte spelar någon roll. Oftast så överdrivs det till deras fördel så det kvittar vad du skriver, det finns ändå människor överallt som är lite bättre än dig hela tiden… och de är väldigt snabba på att påpeka det :P 

Huvudsaken att jag och min hund mår bra. Jag vet ju vad min hund kräver och ingen annan.

Ibland kan man även rannsaka sig själv för att inte själv bidra till perfektionists-hysterin . 
Jag skriver t.ex. aldrig (iallafall väldigt väldigt sällan) att "Idag har min hund haft det väldigt tråkigt. Jag har jobbat hela dagen och inte orkat gå ut med henne mer än utanför huset" Men jag skriver gärna om dagen efter istället. "Idag har jag tränat lydnad med min hund och efter det gått på stranden i 1,5 timme och sen låtit henne simma och bada. Min hund är nöjd och glad" 

Samma sak med att man ogärna tar bilder på sin hund med en väääldigt stökig bakgrund. Jag tar helst bilder på min hund i ett städat rum såklart. Med det betyder ju inte att jag aldrig har stökigt?!

Det har lite med att vi vill bli sedda som människor. Alla vill bli sedda från deras bästa sida. Ibland blir det bara väldigt fel när det går från att vilja bli sedd från sin bästa sida till att trycka ner andra…

 Medarbetare på Hundar.ifokus

[tk1971]
5/1/16, 9:14 PM
#4

Mycket bra inlägg. Det är så lätt att tycka en massa om folk på nätet. Och det mest underliga är att det ofta är människor man aldrig ens har träffat som känner sig tvingade att agera åsiktsmaskiner. Underligt.

Lord Vulcan
5/2/16, 8:19 AM
#5

Bra inlägg. Jag tränar sällan men som #1 övar man ständigt på något när man är ute. Ibland verkar det som vissa skriver av ren illvilja. Men många vet tyvärr inte bättre.

Zadeira
5/2/16, 9:23 AM
#6

Jag tror att detta fenomenet egentligen funnits i alla tider som människan haft djur. Jag tror att innan internet hade man en begränsad skara människor runt sig och på så vis blev det också en begränsad skara människor som hade kritik, både positiv och negativ att ge. Det var liksom de hundmänniskorna i sin närhet man vände sig till och jämförde sig med, och säkert också så att man valde sitt "hund-umgänge", man valde de man frågade om råd, man valde vem man pratade om träning med osv.

Sedan internet kom öppnades ju liksom hela världen upp för att prata hund med. Det innebär ju också att även om man får ut mycket positivt som man kanske missade "innan internet" så ökar också andelen människor man INTE klickar med och som man i sitt vardagliga liv kanske inte hade pratat hund med alls.

Annons:
[Nalle-]
5/2/16, 9:39 AM
#7

Mycket tänkvärt! Jag tror man måste ta allt som skrivs på diverse forum och fb med en nypa salt. Samma sak om man ber om råd, där får man sålla och ta till sig av det som känns relevant för sig själv och sin hund. Vi har verkligen jättemycket att lära av varandra :) Och det är ju därför många väljer att använda sig av forum och sociala medier för att prata hund!

Fisherling
5/2/16, 10:23 AM
#8

Den som ger sig in i leken får leken tåla. 😃

Vid det här laget tycker jag att man kan förvänta sig att några rötägg kommer svara på ens tråd, att man kommer få höra saker man inte alls håller med om eller som är rent förolämpande. Det betyder inte att de människorna har rätt, men man kan välja att ignorera/blockera de personerna. Man behöver faktiskt inte ta åt sig av det främlingar skriver på internet. Det finns så många fina, trevliga och kunniga människor som ger råd och vill hjälpa till, ta vara på dessa istället.

Sedan tycker jag att folk är alldeles för känsliga. (Och det kommer från mig, som kan börja gråta för minsta lilla haha, men inte på internet) Många gånger ser jag folk ge helt neutrala råd, och bara för att det inte finns några smileys eller det är ett råd som TS inte vill höra så blir denne förolämpad och börjar säga elaka saker till den som bara försökte hjälpa till.

Själv blockerar jag alla personer på facebook som jag inte vill ha att göra med, även om jag inte haft någon personlig kontakt med dem.

Upp till toppen
Annons: