Annons:
Etikettraser
Läst 1213 ggr
Lexie82
4/30/16, 1:03 AM

Finns inte "min" hund?

Jag är lite frustrerad just nu och behöver väl mest skriva av mig. Jag letar och letar efter den perfekta hundrasen för mig, och den verkar helt enkelt inte finnas.

Jag har en golden retriever på 3 år just nu, men vill så gärna skaffa en kompis till honom i framtiden. Men det verkar helt omöjligt att hitta en hund med en aktiveringsnivå som passar mig samtidigt som utseende och storlek tilltalar mig.

Jag vill ha en hund som inte är för liten. Jag vill gärna ha hundens rygg i åtminstone knähöjd. Inga krullhåriga raser och inte för långhåriga (såvida det inte är en ras som är okej att klippa ner). Jag gillar schäfrar och spetsars utseende, däremot gillar jag inte för smala hundraser eller "muskelhundar".

Jag har haft tur med min nuvarande hund, en omlaceringshund som är ganska lat av sig. Det är nästan alltid någon hemma hos oss, men det är mest jag som engagerar mig i hunden och jag jobbar dygn - vilket betyder att det mesta vara en hund som kan slappa vissa dagar. Med min hund försöker jag kommit ut i skogen 2-3 dagar i veckan där han får springa av sig ordentligt, och på sommaren badar vi nästan dagligen, men periodvis är vi mindre aktiva, vilket funkar bra för min hund, men få hundraser verkar fixa det.

Och eftersom jag bor i lägenhet med mycket hundar i området så bör det inte vara en skällig eller vaktig ras.

Ganska många kriterier, och varje gång jag hittar en ny ras vars utseende jag gillar så googlar jag och läser "kräver en aktiv livsstil" eller nånting i den stilen.

Bleh, går och lägger mig istället.. Behövde bara skriva av mig lite frustration.

Annons:
Lizelda
4/30/16, 1:20 AM
#1

Varför inte en spaniel? Typ en welsh?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lona
4/30/16, 1:25 AM
#2

Det är ju alltid olika värderingar i vad som menas med "aktiv" men som jag förstår det så vill du ha en ganska lugn sällskapshund som inte kräver så mycket? Eurasier kanske? Lättare pälsvård än vad många tror och trots att det är en spets så är den oftast i te så skällig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ifoundnemo
4/30/16, 6:50 AM
#3

Jag tror också att Eurasier passat :) som #2 skrev är dem inte så skälliga som spetsar brukar vara och kräver inga mängder när det kommer till motion och mental aktivering :)

Herveaux
4/30/16, 9:19 AM
#4

Stämmer in i Eurasier-kören! 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lexie82
4/30/16, 10:00 AM
#5

#1 Låter väl kanske ytligt, och jag vet ju att om man faller för en hund så spelar det ingen roll i slutändan, men jag gillar inte riktigt utseendet på spanielvarianterna. Cocker och King charles är visserligen söta, men för små.

#2 #3 #4 Jag har funderat mycket på eurasier, jag gillar utseendet på de flesta spetsraser, men de är så väldigt långhåriga. Jag tänker på den evighet det måste ta att torka den pälsen efter varje bad eller regnväder. Kan man trimma ner dem?

Lexie82
4/30/16, 10:01 AM
#6

Vill tillägga att när jag säger "trimma ner" så menar jag naturligtvis inte raka, utan bara korta ner.

Annons:
LyQa
4/30/16, 10:05 AM
#7

Varför inte en till Golden? Annars tänker jag också på Eurasier.

Herveaux
4/30/16, 10:10 AM
#8

#5 Här har en Eurasier-kennel skrivit lite om pälsvård hos rasen:
http://www.balder-balder.se/index.htm?pg=/artiklar/palsvard.htm


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lexie82
4/30/16, 10:40 AM
#9

#8 Mycket bra information där! Men jag oroar mig för biten om eksem, och det är väl mest därför jag drar mig för att skaffa en hund med för mycket och för lång päls. Jag tycker att det är svårt nog att få min golden helt torr, och då är han ändå nerklippt en del på sommaren (han har stora problem med att han blir för varm), så jag kan tänka mig att med en eurasier så får man stå hela dagen och torka!

lizton
4/30/16, 10:47 AM
#10

Jag säger också eurasier. Enkel pälsvård: borsta en gång i veckan, mer vid fällningsperioder då den fäller ur en massa underull.  Pälsen tovar inte och smuts rinner av pälsen när den torkat om ni varit ute. Den torkar förvånansvärt snabbt. Det är ingen skällig ras. Den ska vara reserverad mot främlingar, men alla är inte det. Hör med uppfödaren hur reserverade/sociala föräldrarna är. 

Den har ingen utpräglad jaktlust, men det kan variera mellan individerna och hur du fostrar den. En eurasier är väldigt fäst vid sin ägare och vill hålla sig nära dig. Det är en sällskapshund som inte kräver lika mycket som en brukshund. Det du erbjuder borde funka bra. 

En ung hane kan kräva mer än en tik. De älskar i regel inte att bada, men kan vada ut i vattnet efter en pinne bara de slipper simma.  Man kan träna dem att gilla vatten mer, men det blir aldrig som en retriever eller spaniel. 

En del eurasierhanar kan bli kaxiga mot andra hanar. Kolla upp med uppfödaren hur hen tror att det kommer att funka hane/hane i samma hem. Det beror också på hur van hundägare du är.

Lexie82
4/30/16, 10:56 AM
#11

Min tanke är att nästa hund blir en tik, och innan dess ska min golden kastreras.

Det finns en uppfödare av eurasier ungefär en timmes bilväg från där jag bor, Kennel Leiionspitz, så dit är det ju inte så långt att åka för att få träffa rasen och se lite hur de är. Är det någon som har erfarenhet av den kenneln?

Corgitok
4/30/16, 11:05 AM
#12

#11 Det är en bra ide! Då kanske du också faller för den urgulliga rasen. :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

lizton
4/30/16, 11:28 AM
#13

#11 Det är en mycket erfaren och seriös uppfödare som kan ge dig bra tips. Kenneln är nog en av de kennlar som kan mest om rasen, beteende, rashälsa  mm. Uppfödaren har varit ordförande i eurasierklubben tidigare och också ansvarig för Eurasierbladet. 

Jag brukar läsa hemsidan regelbundet och ser att valparna i regel är tingade redan vid födseln,  så ställ dig på väntelista om du är intresserad av en valp. Det har varit så att du  inte får välja valp själv, utan det gör uppfödaren, så att rätt valp hamnar hos lämplig ägare.  Många valpar går till andra uppfödare och även utomlands så var ute i god tid och speciellt om du vill ha en tik. Många nybörjarägare vill helst ha en tik.

Läs de fyra artiklarna som finns på hemsidan under "Läsvärt" om "Inför valpköpet", "Från valp till vuxen" och två artiklar till.

Annons:
Herveaux
4/30/16, 11:56 AM
#14

#11 Nämen, det är från den kenneln som mitt företags hyresvärd köpt sin Eurasier!
Den hunden är jättetrevlig på alla sätt, och är ett typexempel på hur rasen beskrivs och hade jag inte varit så envist såld på jättehundar hade jag absolut kunnat tänka mig en Eurasier, just från den kenneln. 😍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

ifoundnemo
4/30/16, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vår keeshond gillar att bada och torkar relativt fort :) är vi ute ett tag är det inga problem men om vi går in brukar vi kolla så han är torr och är han inte det torkar vi med handduk bara :) vi uppmuntrade honom tidigt till att bada genom att kasta ut lite godis i vår lilla pool så nu tycker han att det är väldigt kul att riktigt dyka efter godis :p

Hlouise
4/30/16, 1:22 PM
#16

Min eurasier är från den kenneln och vi är jätte nöjda. kan vara en aning vaktig ibland, kom i samband med att han blev könsmogen men det börjar dala ut nu så jag tror det är nått som kommer gå över. Han älskar att bada men undviker gärna att gå i vattenpölar. Pälsen är väldigt lätt, borsta en gång i veckan räcker och när vi duschat honom torkar vi av honom och låter pälsen självtorka.:)

Lexie82
4/30/16, 2:17 PM
#17

Tack för alla tips! Jag vill ju så klart besöka en uppfödare och faktiskt träffa några individer, men det kan hända att jag till slut hittat "min ras". =)

ifoundnemo
4/30/16, 2:58 PM
#18

Lycka till och hoppas du hittar din ras!:)

Upp till toppen
Annons: