Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1394 ggr
reckon
4/29/16, 7:08 PM

Gå klart kurs eller ej?

Jag var på första kurstillfället i unghundsallmänlydnad i måndags och det är fem gånger kvar på kursen. Saken är den att jag inte ser fram emot nästa tillfälle. 

Jag tänkte att jag kan skriva ner de saker som jag reagerade på, så att jag kan få lite feedback på om jag överreagerar eller inte. Jag har nämligen väldigt lätt för att skita i något så fort det går lite i motvind och jag tycker det är minsta jobbigt. 

Vi samlades på en parkering där det blev ganska livat. Min hund var stressad över alla nya hundar och människor så han började skälla, någon hund pep och några gjorde sitt bästa för att dra sig fram och hälsa. Första övningen var att vi skulle se till att hundarna satt kvar i bilen tills vi sade varsågod så att de fick hoppa ut. Inga konstigheter där. Övning nummer två däremot var att vi skulle få hundarna att gå fint i koppel i ca 50 meter när de inte fick dra, nosa, kissa eller bajsa. Chansen att lyckas med det med hundar som var uppstressade över den nya situationen var väl inte särskillt god. Jag kände mig väldigt orättvis mot min hund som "tvingade" honom till kontakt i en uppgift som uppenbarligen var alldeles för svår i situationen. Vi skulle stanna när hunden drog i kopplet men vi gick på ett led så bakomvarande ekipaget snabbt kom ifatt vilket gjorde mig stressad.

Nästa övning var att vi skulle sätta hunden och själva gå igenom en dörr, och när hunden hade ögonkontakt fick den ett varsågod och fick följa genom dörren. Detta för att hunden annars "äger" huset. Detta ska man göra varje gång man går in eller ut genom en dörr. 

Övningen efter det var samma som andra övningen - gå fint i koppel. Det gick något bättre än första gången, men känslan var kass och min hund visste fortfarande inte vad som förväntades av honom. Då han drog i kopplet fick jag rådet att använda ett retrieverkoppel på honom istället för en sele eftersom han då kommer mer i fotposition. Det ville jag inte.

Resten av lektionen gick vi i serpentiner runt andra hundar, förbjöd att ta en köttbulle tills varsågod, "stannade vid övergångsställe" och ett par fler saker. 

Det förekom upprepade korrigeringar som gjorde mig illa till mods. Det var en kursdeltagare som ryckte till i kopplet otaliga gånger på sin sexmånadershund. När den skulle sitta, komma, gå fint, stanna och till och med när den inte hittade godiset i gräset nog snabbt. Kursledaren sade inget om det vad jag hörde. En annan hund såg väldigt kuvad ut av kroppsspråket att döma och ägaren ryckte i kopplet när hunden pep/gnällde. 

Efter övningarna var det "teori" där jag hoppades att kursledaren skulle prata lite om korrigeringar eftersom det förekommit så mycket av det tidigare i övningarna. Utifall hon inte ville/vågade påpeka det direkt till personen/personerna så skulle hon ju ha chansen att så ett litet tankefrö i alla fall. Men det blev ingen teori utan det var en liten frågestund och sedan var det slut. 

Skulle ni ha gått ett kurstillfälle till för att känna efter eller struntat i det? Jag tänker att man å ena sidan kan köra sitt eget race och se det som ett bra tillfälle att träna runt andra hundar, men å andra sidan vet jag inte om det egentligen hjälper oss då min hund blev så uppstressad och aldrig hade en ordentlig chans att stressa ner runt de andra hundarna. Visst blev han mindre skällig mot slutet men han var helt godis-stirrig istället. Jag gruvar mig för att se korrigerings-spektaklet igen då jag verkligen blev ledsen av att se det. Vad har ni för tankar? Jag har gått väldigt få kurser, är detta "standard" idag?

Annons:
Fialialej
4/29/16, 8:22 PM
#1

Jag tycker att du ska gå på nästa tillfälle, och då ta upp dina funderingar. Det finns ju olika metoder att använda sig av i hundträning, och om dina och instruktörens metoder inte går hand i hand kan det vara värt att ta upp och själv fundera på om man vinner något på att gå klart kursen. Ibland kan det vara jättenyttigt och i andra fall kan det bli helt fel.

När jag gått allmänlydnadskurs har övningarna varit ungefär de samma. Att hundarna blir uppe i varv och stressade är nog en av anledningarna till att många går den här typen av kurs - man vill träna på att träna kring andra hundar. Det börjar stirrigt men  lär bli bättre för varje gång.

Att instruktören inte sa så mkt nu första gången kan ha att göra med att hen iaktog för att få reda på hur långt ni kommit i er träning, vad ni själva använder för metoder, osv. 

Varningssignaler för mig är det du nämner om att byta till retriverkoppel, och att hunden skulle "ta över huset" om den får gå in först genom dörren. Det är inte alls rätt enligt mig.

"På natten är alla katter svarta"

Gollums Fru
4/29/16, 8:31 PM
#2

Hrm, på vår valpkurs förekom inga korrigeringar, utan där tog de bara upp positiva metoder, så det låter ju onekligen lite märkligt. Jag skulle också fått en kass magkänsla om min tränare bad mig använda retriverkoppel istället för sele för att min hund ska lära sig attt gå fot eller gå fint i koppel. Du skulle kunna se det som ett tillfälle att jobba med din hunds inställning till andra, det hade nog jag gjort, eller begär pengarna tillbaka. Är det en brukshundsklubb som förmedlar dessa metoder vidare eller är det någon annan klubb? Tråkigt att lägga ut pengar på nåt såntdär :(

Jasa nej saja!

Gollums Fru
4/29/16, 8:34 PM
#3

Och jag tänker som #1 skrev också angående det här med dörrövningen. Jag gör den ofta med min hund, men det är ju inte för att han skulle ta över ledarrollen eller nåt annat tramsigt om jag inte gjorde det, utan för att jag vill att han inte ska rusa rätt ut i trapphuset bara för att ytterdörren öppnas. Tänker att det är en ganska förlegad syn på hur hunden fungerar :/:

Jasa nej saja!

reckon
4/29/16, 9:14 PM
#4

Det är ingen hundklubb som har kursen utan det är en "privat" instruktör eller hur man ska säga. 

Övningen med dörren har jag absolut inget emot. Mina får alltid vänta på ett varsågod av praktiska skäl innan vi ska gå ut. Det känns väldigt vettigt att lära dem att ta kontakt och vänta, men instruktörens syfte med övningen känns helt snedvridet tycker jag. Jag förstår inte hur det skulle kunna ha någon som helst betydelse vem som går först in genom dörren till hemmet.

Angående retrieverkopplet så sade jag att jag inte ville använda det eftersom jag var rädd att han skulle tycka att det var obehagligt och för att jag var rädd att göra honom illa när han drog så i kopplet, men instruktören sa att det absolut inte var någon risk att göra dem illa på något vis med ett retrieverkoppel. Själv kan jag för mitt liv inte förstå hur det skulle kunna vara någon omöjlighet. Hon sade också att selen jag använde var en dragsele vilket gjorde mig ännu mer fundersam eftersom jag hade en helt vanlig sele på honom.

Jag funderar på om det verkligen kommer bli en så effektiv träning på att ta det lugnt och fokusera runt andra hundar när det blir så intensivt och han belönas hela tiden när han är i helt fel sinnesstämning. Hemma avbryter vi om han hetsar upp sig, men på kursen fick jag ju lov att berömma så fort han gick under skälla-stressnivån men det var ju ändå helt fel känsla.

ipopuma
4/29/16, 10:56 PM
#5

Jag gick inte klart en kurs som jag tkt bara "förstörde" min hund. Finns ingen anledning. Dock så hade vi inte problem med störning utan var andra saker så jag valde att hoppa av. Jag tror att du kan be att få pengarna tillbaka om du är missnöjd. Om du inte kan få pengarna tillbaka säg att du inte vill köra det här på din hund då du känner att det inte är rätt för just er. Utför övningarna på ert sätt och ta emot responsen du kan ändå lära dig något på det.

Majken!
4/29/16, 10:57 PM
#6

Jag tycker du ska gå kursen, det låter som att du själv behöver öva mycket på att vara med din hund i lite jobbiga situationer.

Annons:
vilseiskogen
4/29/16, 11:17 PM
#7

Jag lärde mig en viktig sak när jag gick valpkurs hos en som förespråkade shaping osv. (vilket inte var något jag märkte särskilt mycket eftersom hon själv hade kedjestryp på sin hund som hon mer än gärna drog till i för att korrigera hunden om den gjorde fel) Och det är att om man försätter sin valp i tidig ålder för mycket påfrestande situationer så påverkar det dem.. 

Det ena problemet var att varje kurstillfälle var 3 h långt även fast hon själv upprepade en gång i timmen att "valpar orkar inte hålla på så länge." Vi hade teori blandat med praktik vilket gjorde att de fick spendera 1,5-2 timmar varje gång i bilen. Min hund avskyr bil då han redan från början varit åksjuk och då är det svårt att börja älska bilen. Jag vet att det är bra att de lär sig vara där men skillnad på att lämna hunden 10 min än 1 timme sammanhängande… Så att tvinga in honom där gjorde honom inte särskilt lugn…

Bilen i samband med att det hela pågick i 3 h gjorde han väldigt uppstressad, framåt slutet var han mycket skällig och det blev värre och värre för varje gång vi var där. Han var alltid uppstressad när han kom hem på kvällen, kunde inte äta sin mat i lugn och ro. Jag märkte stor skillnad när vi sedan gick en vardagslydnadskurs på SBK som var ca 1 timme per gång. Min hund kom hem, åt och la sig och sov.  

Saken är den att min hund gick från att vara rätt lugn bland andra hundar till att bli väldigt uppstressad av att befinna sig i sådana träningstillfällen så jag har fått öva bort det som jag tror kunde ha undvikits bara jag inte gått den jäkla kursen. 

Point is, det är bra att miljöträna hunden och träna den bland andra hundar. MEN om du känner att den träningen inte är för dig och din hund på det sättet och att du och din hund blir stressade av att befinna er på den platsen och göra just dessa övningar så tycker jag inte att du ska gå dit… 

Den här tränare kallade min hund överaktiv och ansåg att ha inte kunde någon passivitet alls vid ett tillfälle när han en vecka senare var med på en marknad där vi satt stilla, han la sig och sov på mina fötter medan hundar, människor och barn stojade förbi. Bara för att någon har ett visst ihop plock av utbildningar så betyder inte det alltid att de är någon slags expert. Du känner din hund allra bäst. 

Maja2
4/30/16, 6:38 AM
#8

Jag skulle inte gå en kurs där instruktören inte hade samma värderingar som jag. Jag kollar alltid upp före kursen, vilket arbetssätt instruktören har.  Sök en annan kurs och kolla noga upp innehållet och vilket synsätt som används.

lisa90
4/30/16, 6:47 AM
#9

Jag har också gått kurs för tränare som inte passar ihop med mitt synsätt på hur man tränar hund, så därför är jag numera noggrannare med att kolla upp tränaren :) 

Hursomhelst hade jag nog gett det en chans till, eftersom du nu betalat för det. Om hunden känns för uppstressad när ni t.ex. ska gå fint, hade jag tagit honom åt sidan och kanske klickat för kontakt. Säg till tränaren precis som det är "han är så uppstressad nu och jag vill hjälpa honom att varva ner". Utifrån vad du skriver verkar tränaren ha lite förlegade metoder…

reckon
4/30/16, 4:43 PM
#10

Som Majken! skriver så behöver jag verkligen träna på att vara med min hund i jobbiga situationer. Jag känner mig ganska begränsad i dagsläget och vill känna mig trygg att ta med min hund/mina hundar utan att det ska kännas jobbigt och nervöst.

Jag har anmält mig till en online-kurs om "lugn och fokuserad hund" som börjar på måndag som jag hoppas få ut mycket av så att jag känner att jag har bättre kontroll i stökigare situationer. Min tanke just nu är att jag hellre lägger fullt fokus på den kursen (och rehab…) istället för att lägga energi på kursen jag har en dålig känsla av. Förhoppningsvis blir det snart fart på den nystartade hundklubben och då får jag bra möjlighet att träna runt andra där. Eventuellt blir det inte lika effektiv träning som på unghundskursen men då får jag istället ta det i min och min hunds egen takt så att det känns bra under tiden. 

Känns så tråkigt för jag har sett fram emot den här kursen i över ett halvår och så kändes det helt galet. Kursutbudet här är inte jättestort om man säger så, så det finns inte så mycket att välja bland.

Tack för att ni delat med er av era tankar och erfarenheter!

Gollums Fru
4/30/16, 5:17 PM
#11

#10 Vad synd att du behövde vara med om det här :( Tycker du fattar ett bra beslut iallafall, att lösa ett problem.för aig själv och sin hund ska kännas bra i magen.

Jasa nej saja!

taylor__lambert
4/30/16, 5:37 PM
#12

Jag skulle tala med instruktören, ifrågasätta hur man kan säga att hunden ska "ta över huset" och/eller vad menas det med egentligen enligt instruktören, fråga hur resten av kursen kommer se ut. Tankar kring teorin. Vad instruktören har för syn på hundhållning. Jag skulle inte utsätta min hund för en situation jag tydligt ser att den inte är redo för.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lona
4/30/16, 6:50 PM
#13

Jag skulle också prata med instruktören, kanske hen har andra tankar och idéer som passar er bättre? En bra instruktör har väl visserligen ett grundtänk men oftast flera lösningar eftersom alla hundar är olika. Jag var på agilityläger för några år sedan, hos en väldigt duktig instruktör. Vi hade definitivt samma tankar rent allmänt om hundar och hundträning men vad jag inte tänkt på var att hon körde med ett helt annat handlingssystem mot det jag var van vid. Min hund och jag stod där som två fån och det gick inte bra alls, vi tappade totalt flytet. Näst sista dagen kom jag mig för att säga att "jag brukar köra mer så här och såhär" och då fick jag jättebra hjälp! Instruktören tyckte väl i och för sig att hennes sätt var effektivare, i synnerhet om man satsade på SM, men gav mig massa tips på delar av hennes metod som jag kunde stoppa in i mitt vanliga system. Men det är klart, har man inte ALLS samma uppfattning om hundträning så kan det vara svårt att plocka russinen ur kakan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
reckon
5/1/16, 4:32 PM
#14

Jag har inte riktigt nog med guts för att ifrågasätta en instruktör på det viset, och jag tror mig redan ha en ganska klar uppfattning om vad hon menar med "ta över huset" etc. Det är vad jag förstår den vanliga "hunden försöker ta över ledarrollen i flocken"-idén. 

Jag är absolut ingen allvetande hundguru som redan kan allt, men ska jag vara ärlig så tror jag inte att jag har så mycket ny kunskap att hämta just därifrån. Jag tror mig förstå idén och vilka metoder som används och jag tror inte att det kommer att rymmas så mycket alternativa sätt och individanpassning i den fortsatta kursen. Kan hända att jag har fel och går för mycket på förutfattade meningar men jag antar att jag aldrig får veta om så är fallet. 

Jag blir faktiskt mer irriterad ju mer jag tänker på förra tillfället. Jag tyckte verkligen inte att det var okej. Men imorgon börjar onlinekursen och det ser jag verkligen fram emot!

Upp till toppen
Annons: