Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4300 ggr
jenmjao
4/27/16, 9:30 AM

Malinois valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte ställa lite frågor här om någon annan har en Malinois och jag hoppas att få svar :) 
Det är så att min pappa köpte en malle valp, en hane, jag kanske kommer att ta över honom och då jag ändå planerade att köpa valp inom de närmsta åren är det inte helt oplanerat. Jag har redan en schäfer labrador tik, 5år, så antagligen måste Nemo (som malle valpen heter) kastreras.
Nu vill jag ställa väldigt dumma frågor, väldigt många, så jag skapar den här tråden så jag kan ställa efter att jag kommer på. Jag tränar han just nu till att kunna sitta och kontakt, senare blir det stanna (är redan lite påbörjat), spotta ut och gå/sitta fot m.m. Sådana dära "viktiga" kommandon först, senare fjantkommandon som tass och snurr och sitta fint och dylikt..
Jag har läst otroligt mycket om att dessa hundar inte har en egen avknapp, och jag tänkte fråga hur man lär en valp att få en sådan avknapp? Det känns nästan omöjligt när han väl är igång. Finns det några andra viktiga saker jag bör tänka på? Någon som vill varna mig om dessa damphundar kanske? Jag vet vad en malle är och vad de kräver men jag vill gärna ha folk som har rasen skriva sina värsta scenarion så jag vet vad jag har att vänta. 
Jag försöker köra så mycket positivt som möjligt, Så om någon kommer på positiva valp tränings tips även vanliga saker man bara glömmer bort är jag gärna intresserad av att läsa det. Jag kör byteshandel vid bitande, och om han tar olämpliga saker, det mest negativa jag gör är att säga nej/ajaj och han lyssnar direkt, eller visar tänderna för honom när han försöker ta min mat.
Han är tydligen 14veckor och har bott i hundgård hela tiden innan vi köpte honom, så han lyssnar mer på "hundspråk" än människospråk. 

Jag har även läst att dessa raser har grov jaktinsinkt och att man ska släppa dom lösa direkt när man får dom vid områden med mycket vilt, att de inte kommer lyssna ifall de har lina för dom "är för smarta och förstår att dom har lina", stämmer det verkligen? Jag vill helst inte släppa en valp utan någon slags säkerhet där det inte är…så säkert.

Annons:
jenmjao
4/27/16, 7:07 PM
#1

Tips på att få honom trött och somna, eller på hur man får han att sluta bitas sökes.

Han bits inte mycket, men sällan och otroligt hårt. Är svårt att ha leksaker överallt då alla mina leksaker gått sönder så är i behov av nya :/

[linda1989]
4/27/16, 7:32 PM
#2

Träna passivitetsträning med honom så han kommer ner i varv. Får han mycket tuggben/råa ben som han kan bita i?

thea_thea
4/27/16, 7:40 PM
#3

#1 Tja, du har köpt dig en piraya som kommer fortsätta vara en piraya livet ut😛

Vad säger uppfödaren?

lalaz4
4/27/16, 7:42 PM
#4

För att få valpar  att sluta bitas brukar jag skrika/pipa till högt, ungefär som valpar gör när det biter varandra, då visar man helt enkelt att det gör ont, vilket kanske inte är en självklarhet för en liten valp med vassa tänder. Kanske även vända ryggen mot valpen så att det blir tydligare att det inte är okej. Efteråt kommer de och vill trösta men leker snart igen. Kanske värt att testa när det inte finns någon leksak till hands?

Jag tror att det går bra med en långlina, när Malva var yngre fick hon bara springa runt och leka när linan var på och efter träning släppte jag linan så den släpade efter, blir lättare att fånga så. Allteftersom jag litade på henne mer hade jag kortare lina (5 m) och sedan med ett vanligt koppel. De stunder hon var utan lina hade vi full kontakt (och jag mycket godis). Inkallningen borde funka både med och utan lina då.Det viktigaste är god inkallnings träning så blir det nog inga problem, att göra som mig borde linan bli associerad med frihet och inte tvärt om. Små valpar brukar sällan springa iväg, försök ha honom lös så mycket som möjligt på de platser som det går. 

Det här är bara mina råd och erfarenheter, har bara träffat vuxna malinois på lydnadsplanen.  Hoppas du förstår mina förklaringar. Lycka till med Nemo!

jenmjao
4/28/16, 10:11 AM
#5

#2 Det gör vi ganska mycket utomhus och han är superduktig på det, men inomhus leker han när och hur han vill, började stänga av rummen igår och då fick jag mig en otroligt sur pojke som la sig och sov.

#3 Vill inte yttra mig om uppfödaren öppet.

#4 Jag skriker som en valp när han verkligen tar i, det enda problemet är att då blir min 5åriga hund orolig och ska lägga sig bredvid mig och "trösta" mig. Så den äldr ehunden blir stressad/orolig av att jag skriker så. :/

jenmjao
4/28/16, 10:12 AM
#6

#2 Och ja han får massa ben konstant, försöker ha ben överallt så jag ska kunna stoppa in ett ben i hans glappande käft istället för min arm :)

Annons:
Joyous
4/28/16, 10:52 AM
#7

Om valpen inte håller sig nära dig av sig självt och har visat ett intresse för att börja dra iväg så skulle jag säga långlina på! Det är möjligt att hunden kommer lära sig när linan är på och när den inte är det men om han drar iväg och du inte lyckas få stopp på honom så har du troligen ett större problem. Tanken är inte heller att linan ska vara på resten av hundens liv utan bara så att du lyckas förhindra jakt (självbelönande) tills dess att hunden kan komma på inkallning. En lek som man köra för att lära hunden att växla mellan passivitet och aktivitet är "gas och broms", har ni testat den?

jenmjao
4/28/16, 10:56 AM
#8

#7 Han håller sig nära mig och tiken om han är lös, har dock inte sett honom lös i närheten av andra djur, och vågar nog inte riskera hans liv bara för att prova något sådant dumt. Tur nog så brukar han och min andra hund leka så han lär sig att "hålla sig nära" av henne :) Dock älskar han barn, människor, hundar och istortsätt allt så han vill ju gärna hälsa så han är inte lös så ofta :)

Nej har aldrig hört talas om, låter spännande, hur gör man det?

Joyous
4/28/16, 11:12 AM
#9

Här är en video som visar: http://youtu.be/PAt-ABH3gRc

jenmjao
4/28/16, 11:53 AM
#10

#9 Tack! Ska testa det såfort han vill leka igen. Just nu är han dock på skor hellre än något annat för det är ju SÅÅÅ himla kul. Så får springa omkring med leksaker hela tiden och försöka avleda.

Joyous
4/28/16, 12:18 PM
#11

:D Ett litet tillägg till videon. Jag har inte riktigt kört så med min, jag hade lägre krav i början och nöjde mig med ett spelat lugn, alltså att hon slutade bitas och hoppa efter leksaken, sen höjde jag kraven. Har man en hund som blir väldigt frustrerad skulle jag tro att det kan skapas en konfliktsituation innan hunden har förstått och då kan jag se en risk med att hålla tag i halsbandet och bråka för mycket med hunden. Här får en nog göra lite vad som känns bäst!

jenmjao
4/28/16, 12:20 PM
#12

Ja det förstår jag, jag tänkte lägga leksaken bakom mig i början så att han inte ens ser den och lär sig att slappna av för den liksom "är borta". Jag ställer inte för höga krav på honom alls, han visar mig själv vad han orkar och vill och jag kör efter hans behov, han har ju hittills bara lärt sig sitt och kontakt. Min andra tik hon kunde istortsätt ALLT vid 14veckors ålder, men hon var mer intresserad av att göra tricks än denna skit :)

jenmjao
4/28/16, 7:57 PM
#13

En fråga, om Nemo nu kastreras, får han tävla inom lydnad/bruks ändå? Jag vet bara hur det är med utställningar.

Annons:
woopwoop
4/28/16, 9:26 PM
#14

Du har skaffat ett monster. Alltså på alla möjliga plan, ett MONSTER. ;) Nu vet jag inte om det är efter utställningslinjer eller brukslinjer, men i vilket fall som helst… Mallarna ÄLSKAR kamp och att bitas, och de kommer ALLTID att bitas. Att bitas är typ deras svar på alla möjliga känslor, glad=bits, arg=bits, frustrerad=bits, rädd=bits, nervös/stressad=bits. Och ger du inte mallen det den behöver, så kommer den förmodligen även börja bita och äta upp ditt hem och allt den kommer åt haha… Sedan har de ingen som helst spärr när det gäller fart och fläkt, och de skiter fullständigt i sin egen säkerhet, springer man tillräckligt fort så flyttar sig nog vilken sten som helst, i alla fall om du frågar en malle. ;) Du kommer förmodligen aldrig mer att vara själv, och det kommer finnas en dryg liten jävel som ALLTID vill ha din uppmärksamhet, alltid vill ha något att hitta på, och som helst av allt ska sitta innanför dina kläder. De blir ALDRIG fysiskt uttröttade, alltså verkligen ALDRIG. Många tror att man överdriver när man säger det, men det är verkligen sant, kasta boll 3 timmar, simma i 2 timmar, gå 3 mil och du kommer fortfarande ha en hund som kan springa ett maratonlopp på rekordtid haha. De är väldigt snabba, både i kropp och knopp. De vet nästan vad du tänker tänka innan du tänkt det själv… ;) Och nej, de blir inte lugnare och enklare med tiden, tvärtom, de blir piggare, mer aktiva och mer krävande för varje dag som går. De är skarpa, och har gått om handlingskraft och mod, så kan bli väldigt jobbiga med t.ex främlingar, som de ofta, rent naturligt, är ganska reserverade mot. De agerar först och tänker efteråt, och det är inte så kul i alla lägen. Dessutom har de ganska starkt försvar och vaktar gärna mat och leksaker. Oerhört mycket jakt också som du skrivit om själv. De är som en schäfer fast där alla känslor och egenskaper är ordentligt förhöjda, och det är MYCKET hund att ha att göra med. Det är en svår ras att ha och göra med i vardagen, men en dröm i träning eftersom de har sådant driv. Skojar inte om jag säger att min lilla mallebrud skulle gå i döden för att få kampa eller jaga bollen lite haha… Kan låta dryga och jobbiga när man berättar om dem såhär, men vill man ha det i en hund, så är det verkligen en dröm att ha en, för det är sjukt mäktiga och otroliga hundar, men är man inte ute efter den där F1-bilen med extra turbo, ja, då är det ett helvete… :P

woopwoop
4/28/16, 9:29 PM
#15

Självklart individuellt allting, pratar utifrån egna erfarenheter, dels från att äga en (och en halv haha) och ha träffat en hel del.

jenmjao
4/28/16, 9:53 PM
#16

#14 Jo jag vet hur mallar är och förstår att han är i sitt lugna stadie just nu. hahaha.
Jag arbetar på Nemo han får hälsa på alla människor jag tillåter vilketblivit ganska många så det där med människor och att ilska kan komma har jag börjat med redan nu faktiskt. Jag har själv min schäfe rlabrador som är människo ilsk så har väldigt koll på det.

Fialialej
4/30/16, 11:53 PM
#17

.

"På natten är alla katter svarta"

jenmjao
5/1/16, 3:30 PM
#18

#17 ?

jenmjao
5/1/16, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

En passande bild.

Upp till toppen
Annons: