Annons:
Etikettbruks
Läst 1387 ggr
126dagar
2016-04-24 19:13

Träna in momenten i brukslydnad

Min hund är startklar i rapport och spår sett till de momenten men sett till lydnadsdelen så är det något jag knappt lagt energi på alls. Älskar att arbeta med min hund och lägger mycket tid på honom varje dag men just lydnadsmomenten har jag knappt lagt någon tid alls på! Tycker att det finns så mycket annat att träna som är mycket roligare helt enkelt… Vill absolut tävla med honom och tyvärr känns lydnaden lite grann som "nödvändigt ont" med tanke på att det mesta känns roligare. Min fråga är hur lång tid ni tror att jag behöver lägga för att vi ska bli helt färdiga för att starta appellklass. Förutsatt att jag lägger ungefär en timme per dag på att träna in momenten. Behöver lite pepp känner jag. Tror ni att vi hinner få in dugliga moment så vi hinner starta till hösten? Kan säga att vi är på ruta ett på de flesta moment i lydnaden. Har ni något bra tips på böcker/filmer när det kommer till att träna in momenten? Eller tycker ni att jag ska gå någon kurs? Verkar däremot främst finnas allmänlydnadskurser här runt om där jag bor. Ge mig era bästa tips helt enkelt, tack på förhand! :)

Annons:
Majken!
2016-04-24 19:35
#1

Jadå, har du en följsam hund som är van att lära sig nya saker har du appell-lydnaden inlärd på två månader. Lycka till!

126dagar
2016-04-24 19:55
#2

Tack! Jag hoppas verkligen det måste bara ta itu med det. Förmodligen är lydnad mycket roligare än vad jag har fått för mig. Min hund älskar ju att arbeta och gör alltid sitt bästa :) har du tips på var vi ska börja?

Ambrose
2016-04-25 15:22
#3

#2 Börja med platsliggningen. Se till så att den sitter, betydligt längre än de få minuter man gör på tävling, och i betydligt besvärligare miljöer, typ fotbollsmatch eller under annan träning på klubben, då kan man aldrig förstöra för någon annan under en tävling i alla fall :)

Sedan skulle jag säga att fotgåendet + allmän kontakt/sammarbete i jobbiga miljöer är det viktigaste. Då kan ni tar er runt en tävling, även om ni inte får max-betyg i momenten :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

RedMonsters
2016-04-26 19:31
#4

Jag tycker att du ska börja med att ändra din inställning till lydnaden, det ska vara kul, inte ett "nödvändigt ont". Din känsla kan smittas av på hunden. Dessutom måste det vara fruktansvärt tråkigt att träna hunden om man har den inställningen till sporten i fråga? 

Jag skulle säga: Vänta inte med kedjor och helhetsträningen. Många fokuserar på momentträningen och glömmer tävlingsträningen. Ha alltid det med.

Medarbetare på brukshundraser.

Upp till toppen
Annons: