Annons:
Etikettaktivering
Läst 2325 ggr
JoannaLi
4/22/16, 12:46 PM

Öka värde på lek som belöning?

Tips på hur man ökar värde på leksaker och lek som belöning i träningssyfte? 

Jag har lyckats helt okej med några tidigare hundar som inte varit så intresserade, men så sitter jag helt plötsligt här med en labbe som ska ha ett stort föremålsintresse… Men som totalvägrar att leka i träningssituation. Jag har försökt öka värdet under snart ett år, men det vill sig inte. Ibland kan jag lyckas med att få honom att det som en belöning inomhus, men det slår inte så högt så att det blir värt allt slit. 

Han är lekfull och tycker om att leka och brottas, både med mig och andra hundar. Han har också ett stort föremålsintresse, i det att han älskar uppletande-övningar, men jag vet inte om han älskar det nog för att ta det som en belöning? Har iofs. inte provat. 

Generella tips?

Är så less på att vara bunden till godis hela tiden, och han blir så slö av det, och inte alls så explosiv som jag vill ha honom.

Annons:
peafie
4/22/16, 2:19 PM
#1

Jag är ganska obevandrad inom det här området eftersom jag oftast inte jobbar med sådana belöningar på det sättet, men jag spånar lite i alla fall.  🙂 Jag tänker att man kanske skulle kunna använda sig av konkurrens på något vis? En del hundar som inte har så mycket motor presterar ju väldigt mycket bättre när det är andra hundar i närheten för då blir arbetet/apporten/belöningen mer värd. Alternativt kanske det går att "ladda" en leksak på samma sätt innan träningen (typ att hunden får se någon annan hund leka/belönas med den roliga leksaken tills han är hjärntvättad att tro att det är det roligaste och mest fantastiska objektet i hela världen) . Jag har också sett någon typ av pennskrinsliknande belöning som kastas iväg där hunden får hämta den och sedan antingen komma till matte eller öppna den själv för att få belöning. Om hunden är väldigt pepp på ätbar belöning så kanske det ihop med föremålet ger lite förväntan / triggar igång hunden lite.

Och för en labbe kan du säkert träna invid en sjö och slänga en belöning i vattnet då och då, det brukar få fart på dem.

Bloggen     ○    Instagram

amandatherese
4/22/16, 2:31 PM
#2

Man kan ju träna upp det på så vis att man använder belöningstrappan :) I din hunds fall är kanske godis nummer ett och lek nummer fyra, på två och tre finns beröring och röst. För att öka värdet på något som är långt ber på trappan så gör man alla belöningar ett tag. På min hund kör jag till exempel beröring först, sedan röst, godis och leksak. Detta pga av att min hund ska få upp en förväntan av att efter beröring kommer något bättre :) Jag är verkligen inte bra på att förklara, men du kanske fått ett hum om hur jag menar? :)

JoannaLi
4/22/16, 2:37 PM
#3

#2 Jag tror det. För Arrak skulle det alltså då vara godis, röst, lek, beröring. 

Så när jag belönar så leker jag en liten stund, och ger sedan godis?

ipopuma
4/22/16, 6:04 PM
#4

Har du ett startkommando på leken? För en sak som är lätt är att man busar upp hunden begär ett kommando som är lätt tex sitt seda jAH (mitt varsogådkommando) och så kampar ni. Hunden vinner du säger loss och kör om. Jag har backat samtidigt.

JoannaLi
4/22/16, 7:31 PM
#5

#4 Alltså problemet med det här är att det går aldrig att trigga honom högt nog att leka medan vi tränar. Det där har vi provat, men så fort jag släpper honom (t.ex. med ett varsågod) och vill då att han ska leka så vandrar han iväg för att nosa istället t.ex. 

Nog kan jag "tvinga" honom att leka, men han har ingen glädje av det. Kampar lite halvhjärtat tills jag slutar, och verkar då lättad. Om man kastar något kan han på sin höjd springa efter lite långsamt, dutta på föremålet och sen gå iväg och nosa.

amandatherese
4/23/16, 8:12 AM
#6

#3 Precis, man ger först den mindre roliga belöningen och sedan den bra för att få upp förväntan :) Det kan ta ett litet tag innan dem får upp motivationen för de "tråkiga" belöningarna så du får ha tålamod, givetvis olika från hund till hund ^^,

Annons:
JoannaLi
4/23/16, 10:15 AM
#7

#6 Vi provar! Tack för tipset! :)

slarvigt
5/1/16, 9:15 AM
#8

Bra tips ovan! Prova även att leka med godiset för att på så sätt öka värdet på leken

Upp till toppen
Annons: