Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2727 ggr
IngridSvensson
2016-04-02 09:25

Så tunn!

Min sheltie är så otroligt tunn fast jag ökat fodergivan med en mushbulle för varje vecka som gått.. Min lundehund får mush vaisto en mager sort och mår prima. Men sheltien får en fetare mush vaisto men har inte gått upp i vikt på 2 månader än.. Man kan nästan spela på revbenen :( Funderar på att utfodra henne med voh nu, typ sprint eller någon sort för högaktiva hundar. Är det en dålig idé eller har ni något annat förslag? Blir så dyrt annars.. Lunden äter 6 mushbullar om dagen och det är helt ok. Kommer få en lundetös i år och hon lär äta liknande. Men sheltien är uppe i 9 bullar om dagen….. Hon är visserligen högre än lunden också. 41 cm, lunden är 37 cm. Men hon har en jäkla förbränning alltså!


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Turast
2016-04-02 09:37
#1

Har du prövat att ge fler portioner per dag? 3-4 gånger så att man liksom "matar på"? Du kan ju även bland färskfoder utan problem, tex MUSH som bas och ge något ännu fetare som "tillägg" så att det inte blir lika dyrt?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fialialej
2016-04-02 09:47
#2

Ökad aktivering kan också ge en mer "normal" ämnesomsättning. Rör sig hunden tillräckligt?

"På natten är alla katter svarta"

Changrila
2016-04-02 09:49
#3

Är hunden för smal, ge mer mat eller annan mat. Nu vet jag inte hur mycket hunden väger, men 9 bullar låter väldigt lite. Har själv två hundar som jag ger råfoder i olika varianter, båda är ca 63cm höga, den ena väger 20,5kg och den andra väger 18kg. Den lättare äter 400g per dag, den som är något tyngre äter närmare 1kg per dag, hon är dock unghund och växer lite fortfarande. Men ja, trots nästan exakt samma storlek på hund så äter de väldigt olika mängd mat.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

IngridSvensson
2016-04-02 09:56
#4

#1 ja båda hundarna får mat 3 gånger om dagen, då lunden haft magkatarr :( smart idé. Kanske ska göra så! :) #2 jag tror det. Släpper hundarna lös i fårhagen en gång om dagen, har de lös på gården och går med de en rask promenad ca 50 min om dagen (en slinga jag brukar gå) sen en liten kvällspromis på en kvart. #3 lunden väger 7,3 och ska enligt mush ha typ 6-8 bullar om dagen. Han står still i vikt om han får 6 om dagen. Sheltien väger 7,5 och får 9, så jag tror inte att jag ger för lite heller.. Jag tror jag kommer byta till voh då det är ett fetare foder och billigare om man har en hund som behöver äta lite mer.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Changrila
2016-04-02 10:13
#5

#4 fast om hunden inte håller vikten trots att den är frisk osv, då får den inte tillräckligt med mat. Mina hundar är också ungefär lika stora och "borde" därför behöva lika mycket mat, men den ena behöver i alla fall dubbelt så mycket som den andra. Hundar är olika med sådant och det gör att man som ägare måste anpassa sig.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

lizton
2016-04-02 10:57
#6

En del hundar behöver mer kolhydrater för att gå upp i vikt/behålla vikten. Kanske fodret innehåller för lite kolhydrater för att hunden ska gå upp i vikt. Att öka mängden fett kan för en del öka förbränningen och ge motsatt effekt. 

Jag skulle komplettera med kolhydrater i någon form. Antingen att du gör i ordning något själv; t ex havregrynsgröt eller att du kompletterar med torrfoder. Magnussons Meat & Biscuit kan vara gott för kräsna hundar och det är torrt och bra att ha i fickan om man vill belöna med det, men du kan förstås ta vilket torrfoder du vill.

Annons:
IngridSvensson
2016-04-02 11:07
#7

Nä antagligen får hon inte det, därav mitt val att byta till ett billigare foder som jag kan ge mer mängd av. #5 Hon får ju typ inga kolhydrater alls.. Kanske behöver lägga till det. Tack för tipset. #6


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Joyous
2016-04-02 12:06
#8

Hur gammal är hon? Verkar hon mätt och belåten? Pigg och kry? Jag har en hund som har otroligt svårt att gå upp i vikt och jag har fått inse att det kommer med tiden. Hon får så mycket mat som hon orkar äta och så tillsätter jag lite extra fett i maten. Vissa hundar har svårt att lägga på sig och så länge hunden mår bra i övrigt så tycker jag inte att man behöver ha någon panik över det. Men testa du att byta till VoH, många hundar verkar lägga på sig av det fodret så det kan ju absolut vara ett alternativ! :)

IngridSvensson
2016-04-02 12:55
#9

Hon är ett halvår nu. Ja hyfsat mätt XD ja hon är pigg och glad hela tin'. Ja, jag ska göra så och ge na så mycket hon orkar. Ger hundarna mat i zogoflex toppl så de får jobba lite för födan. #8


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Magrat
2016-04-02 15:20
#10

Tänk bara på att Sprint inte är ett helfoder.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Lona
2016-04-02 15:25
#11

#8, OT men är det Humla? Våra belgare har varit ruskigt svåra att få upp i vikt de första åren (tur att de var tervar så man inte såg revbenen ;-) ), i treårsåldern när de dessutom vuxit klart så har både aptiten ökat samt att hullet "stannat kvar".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

AnneN
2016-04-02 15:35
#12

Har du kollat så hon inte har mask?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IngridSvensson
2016-04-02 17:52
#13

Är det inte?😮 får kolla upp vad de har för fetast och mest kolhydratrikaste helfoder. #10 Ingen mask i bajset vad jag sett och aldrig lös i magen.. Men ej tagit prov på mask. Ska dessutom göra avmaskningen nu när hon är 6 månader enligt uppfödarens rekommendationer. #12


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Hildgrim
2016-04-02 21:45
#14

Vill bara flinka in att hon inte äter någon större mängd idag. Vanligaste givan brukar vara att de äter 2-3% av sin kroppsvikt per dag. Sen kräver vissa hundar mer, andra mindre. Din sheltie äter idag 3%, alltså helt normalt. Behöver du öka är detta inte heller konstigt. En Musch vaisto sort finns idag som 500g korv vilket ger ett lägre kilopris än bullarna. Glöm heller inte att det går bra stt blanda. Du skulle kunna fortsätta ge Mush OCH VoH. :)

Joyous
2016-04-03 02:01
#15

#11 Japp det är hon! Precis, har också hört det och ägaren till hennes pappa sa att det var först runt fyra år som han började lägga på sig! Har accepterat det faktum att jag har en malle/vinthund… Så länge hon är pigg och kry så är det väl mest en estetisk grej :D

Catta-
2016-04-03 09:11
#16

#9 Ger du foder efter förväntad vuxenvikt? Hon är ju så ung ännu och jag tycker mest de växer på höjden första året, sen börjar dom bredda sig.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

JuniHundar
2016-04-03 13:31
#17

vissa hundar är bara så. Min lilla dvärgpudel är extremt liten och så är det med vissa hundar bara :)

IngridSvensson
2016-04-03 14:00
#18

#14 okej, men vad bra att det verkar normalt. Vad bra att man kan blanda, det ska vi börja med nu. #16 vet inte hur mycket hon förväntas väga då det är så olika på shelties. Men åtminstone 8 kilo iaf. Så jag ger nog efter förväntad vikt. #17 ja, men jag ska börja blanda i lite voh i hennes mat nu och se om hon ändå inte kan lägga på sig lite. :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

hemul
2016-04-03 16:19
#19

Häller med Changrila. Har du inte provat att ge henne mer än de där 9 bullarna? Hur gick det i så fall?

IngridSvensson
2016-04-03 16:53
#20

Vi har precis ökat från 7 till 9 bullar på en månad. Egentligen är jag lite för stressad för att ens kunna se resultat. Så nä, inte än. Men som sagt, jag ska ge henne voh med mushen framöver. #19


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Yipp
2016-04-04 19:34
#21

Vet några som lyckats bra med att tillsätta ister till maten ett tag på hundar som varit svåra att få upp i vikt. Bra eller dåligt kanske någon med mer kunskap kan svara på? Men det kan ju vara en idé :)

IngridSvensson
2016-04-04 20:11
#22

Ja, får höra mig för. :) #21


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Reipas
2016-04-05 10:27
#23

Att det är dyrt kan ju inte vara en argument att snåla med maten. Låt hon äta sig mätt. Hoppas du har råd med oförväntade veterinärutgifter. <3

[Saltpinne]
2016-04-05 10:35
#24

En sexmånaders valp behöver ofta dubbelt så mycket som en vuxen hund. Man kan även ge fri tillgång om hunden inte lägger på sig för mycket. Herregud låt hunden få äta och må bra. Snåla inte på maten för att det är dyrt hon behöver ju mer om du kan räkna revbenen på henne… Får ont i magen av denna tråden. Stackars valp!

IngridSvensson
2016-04-05 10:46
#25

Men ge er! Har precis ökat fodergivan till henne! Fri tillgång blir lite svårt när hundarna får färskfoder. Det handlar liksom inte om att snåla. #23 #24


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Reipas
2016-04-05 11:31
#26

Blir så dyrt annars…      Skrev du ju i din första inlägg!

Ge billigare mat, men låt inte hunden svälta.

IngridSvensson
2016-04-05 14:11
#27

Ja, men det är ju precis det ska jag…… #26


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
IngridSvensson
2016-04-05 14:12
#28

Skulle aldrig svälta min hund… Därför jag startade tråden …………………… #26


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Reipas
2016-04-05 14:45
#29

Ok, ber om ursäkt! Då var det min läsförståelse som brast! :( Du verkar ju som en seriös hundägare så all respekt för dig!

kigon
2016-04-05 15:24
#30

Du kan prova att ge t.ex. laxolja på maten också, eller kallpressat kokosfett/lammfett/kycklingskinn/osv…? Har dock aldrig behövt få upp vikt själv, men har läst att det är vad brukar rekommenderas. Emmzo har lite allt möjligt av det. Utöver att bara öka fodermängden då (jag tror det är helt enkelt lösningen själv, mat tills hon inte orkar)

Jag har också läst på engelska forum att folk lyckades bra med att få deras hundar att gå upp i vikt med tilsatt probiotika, men det är dyrt här i sverige :/

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

IngridSvensson
2016-04-05 15:47
#31

Jo jag har gett henne laxolja sen hon var valp, nu är vi uppe i tre matskedar.. Men om vi ökar det blir maten så blaskig. Men det går ju det också men då blir matsituationen jobbigare. Då måste jag dela upp hundarna och det är så lättsamt nu att mosa ner fodret i zogoflex toppl burkarna och låta de greja för sig själva.. Men nu har jag köpt voh och precis gett hundarna mat. Tog en rejäl klump med valpfodret och blandade med mushen och får se hur pass lång tid det ska ta innan det händer någonting. #30 Tack. #29


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Skye_berlin
2016-04-05 16:14
#32

#31 Apropå laxolja ska man vara väldigt försiktig med. För stor mängd kan bidra med E vitaminbrist och E vitamin är super viktig för en valp…E vitaminbrist kan leda till viktnedgång och muskelsvaghet osv…tyckte bara att 3 matskedar lär lite mycket…men ingen expert :)

Lona
2016-04-05 17:13
#33

#32, Vad i laxoljan är det som motverkar E-vitamin :-) ?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Skye_berlin
2016-04-05 17:29
#34

#33 det är omega 3, balans mellan omega 3 och vitamin e är viktig…oftast i fiskolja finns redan vitamin e tillsatt, men den kan vara ibland kemisk och då kan tyvärr inte hunden ta upp den och får då brist…

Annons:
Skye_berlin
2016-04-05 17:42
#35

Nu är den här artikeln kanske lite "extrem" - vill inte skrämma någon här :-)  men har bra en bra förklaring…

http://www.dogsnaturallymagazine.com/can-fish-oil-kill-dogs/

kigon
2016-04-05 18:15
#36

#35 Åtta kapslar om dagen 😮 Lite sunt förnuft måste finnas… Min hunds päls och tramptassar blev bra på ca. 3-4 "pump-klickar" i veckan, dock gick jag över till djurfett/kokosolja då, men det var bara för att fiskarna får ligga okylda i 36h innan de blir olja…

Tycker också 3 matskedar per dag verkar mycket, är nog bäst att dra ner lite så det (då mush redan ska vara väl balanserat). När jag körde på helfoder så hade jag 3-4 pumpar (lite mer än en tesked) + en äggula i veckan. Han la på sig liiiite vikt men hans päls blev mycket finare så det var värt det… Om hon inte går upp på 3 msk om dagen så tror jag tyvärr inte att det kommer hjälpa :/

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

IngridSvensson
2016-04-05 18:16
#37

Ojdå! Här har jag trott att hon har behövt mer olja när hon hade lite mjäll (det är borta nu) men kanske därför hon inte går upp i vikt? Däremot är hon väldigt musklad om man jämför med min lunde när han var i samma ålder! Hm.. Kanske bara ska ge massor av voh och mush istället för greja med laxolja. #32


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

[Nalle-]
2016-04-05 20:11
#38

Nu har jag inte läst hela tråden! Men var det länge sedan hunden avmaskades kan man testa det också om hunden inte lägger på sig, om man ändå tycker hunden äter bra. Jag ger inte mush så vet inte hur mycket som rekommenderas.

JoannaLi
2016-04-05 21:01
#39

#37 Om man är nervös för E-vitaminbrist kan man helt enkelt köpa till en dunk E-vitamin (jag rekommenderar varmt Krafft's 1-liters för hästar). Min 25-kilos ska ha 1 krm om dagen ungefär, som referens :)

russin
2016-04-05 21:20
#40

#31 - 3 matskedar laxolja låter enormt mycket oavsett ras. Laxolja/fiskolja är blodförtunnande och att ge för mycket ger inte bättre effekt.

russin
2016-04-05 21:22
#41

För övrigt så rekommenderar jag fiskolja istället för laxolja - om man nu inte ser till att laxen verkligen är viltfångad. odlad lax innehåller en massa skräp och låga halter av bra fettsyror.

Annons:
CayKantos
2016-04-05 21:41
#42

#40 Hur mycket tycker du då man ger? Typ en matsked om dagen? :) Hört det skulle hålla pälsen så läcker och är bra för avföringen!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2016-04-05 21:49
#43

#42 Det brukar stå på paketet. När jag mätte upp hur mycket han ska ha av Grizzly's laxolja per dag blev det ca 7,5 ml = 1/2 msk :) Jag tror att Standardt etc brukar ligga på ca 15 ml/dag.

CayKantos
2016-04-05 22:14
#44

#43 Jaha, känner flera som bara köper i vanlig mataffär nämligen, mycket billigare. Där står det inte… Matolja känner jag oxå flera som använder, dom flesta säger typ 1 msk/dag, men ville höra fleras åsikter

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Skye_berlin
2016-04-05 22:33
#45

#37 uppdatera gärna om det blev någon skillnad. Nötter, som paranötter är väldigt bra att ge, rivna är bäst… Fullt med e vitaminer och kalorier :) annars havregryn har jag också hört är bra för att få lite extra hull på hunden. Bäst att ge kokt eller blötlagt under natten…ge lite först för att se så den inte har någon allergi mot havre.

lizton
2016-04-05 22:57
#46

Havregrynsgröt är bra kolhydrater för att få upp hunden i vikt. Havre är i regel milt för hundmagar. För mycket kolhydrater kan göra hunden överviktig, men det verkar inte vara någon risk i det här fallet.

Det är inte säkert att veterinären har kontrollerat att bukspottkörteln fungerar som den ska. Man kan be att hen tar prov på bukspottkörteln för att se att den är ok. Om bukspottkörteln inte utsöndrar de enzymer som behövs för att bryta ner näringen  kan inte kroppen ta upp den.

russin
2016-04-07 10:52
#47

#45 - nötter sak absolut inte ges till hundar då dom ofta har mögelgifter på sig. Havregrynsgröt mm bör enbart ges om man även tillsätter lite extra kalcium ( t ex benmjöl). Bättre då ge annat foder om man vill åt kolhydrater 🙂

russin
2016-04-07 10:55
#48

#42 - hur mycket fisk/laxolja man ska ge beror på hur stor hunden är 🙂 Fiskolja är bra för hud, päls, leder mm - men för avföringen gör den inte mycket nytta då den tas upp av tarmen. För mycket kan dock ge dålig mage och ges dessutom inte bättre effekt.

Riktexempel:

5 kg hund 1/2 tesked om dagen
10 kg hund 1 tesked per dag
20-40 kg hund 1 matsked per dag
40-50 kg hund 1,5 matsked per dag.

Mer än så behövs inte.

Annons:
Skye_berlin
2016-04-07 17:35
#49

#47 ja det stämmer att man inte ska ge gamla nötter, titta alltid noga på bäst före datum, och man måste se att dem ser bra ut och inte luktar eller smakar konstigt…gäller även för människor också.  Men ja alla gör som dem vill….

Havregryn som rå innehåller fytinsyra, denna syra är en så kallad "kalcium rånare". Men när havregrynet hättas upp försvinner denna syra dock…om man ger hunden extra fiskolja  så se till ge  vitamin e i naturlig form också !

lizton
2016-04-07 22:53
#50

#47 Man kan ge max 10 % av något annat utöver det helfoder man ger utan att behöva tillsätta mineraler. 

#49 Havregryn som man köper i handeln är alltid ångpreparerade dvs upphettade och fytinsyran är borta. De är ofarliga att ge. Det är vanligt med havregryn i  musli.

"Rå havre" finns inte att få tag på i livsmedelsaffärer. Du måste köpa det direkt av bonden som odlar det.

Om hunden har känslig bukspottkörtel är det olämpligt med hög andel fett i ett foder. Risk finns för akut bukspottkörtelinflammation. Vissa raser är extra känsliga och kan utveckla EPI   (endokrin pancreasinsufficiens). Hit hör bl a schäfer, collie och cavalier king charles.

 Jag har läst om flera hundar som fått akut bukspottkörtelinflammation efter att de börjat med VoH.  Feta foder passar inte alla hundar.

EPI är relativt okänt hos hundägare trots att det är vanligt förekommande.

Ett dokument om EPI om någon vill läsa: 

"…   Vid denna sjukdom kan hunden inte tillgodogöra sig födan den får i sig med illabefinnande och avmagring trots glupande aptit som följd. Diagnosen är lätt att ställa genom ett blodprov, men behandlingen är kostsam och livslång…."

http://ex-epsilon.slu.se/2156/1/EPI.pdf

IngridSvensson
2016-04-08 15:35
#51

Tack för alla svar. Har slutat med oljan och ger na voh blandad med mush. Inbillar mig att revbenen känns mindre…


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Joyous
2016-04-09 00:40
#52

Uppdatera gärna när det gått några veckor och berätta hur det gått! Jag skulle själv vilja byta till VoH men Humla tycker inte att det är tillräckligt gott.

IngridSvensson
2016-04-29 07:27
#53

Nu har lillan gått upp ett kilo och voh gjorde verkligen susen! Nu känner man revbenen pcj ryggraden lite grann men inte allt för mycket som tidigare. Så det gick sakta men säkert! 😄


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

LinaK
2016-04-29 14:36
#54

#53 Vad roligt att höra att hon lagt på sig 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

kigon
2016-04-29 17:14
#55

#53 Roligt att höra! 🎈

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
russin
2016-04-29 20:09
#56

Lite ska man känna ryggraden, så ta det lugnt så han inte går upp för mycket nu 😃

Upp till toppen
Annons: