Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1505 ggr
JoannaLi
3/30/16, 5:27 PM

Tips om hur man får hund att skälla?

Jag skulle hemskt gärna haft skallmarkering i söket istället för rullmarkering, eftersom att jag upplever det som stabilare. Men, innan jag kan prova om det fungerar för oss så måste han ju naturligtvis gå att "skalla manuellt". Alltså att jag kommenderar honom att skälla. 

Och han går inte att få i skall! Min idé var ju naturligtvis den klassiska, fånga beteendet och belöna. Men… Han skäller aldrig. Han skäller i två situationer: vid hundmöten, och om han skäller då är han för blockad för att ens uppfatta att jag är där, och ibland när det går folk i korridoren utanför rummet alt. om de knackar på dörren. Väldigt sällan nu, vi har tränat aktivt på det, så om han skulle skälla då så är det framförallt när jag inte är hemma. Svårt att fånga beteendet då. 

Och jag kan inte provocera fram skall manuellt! Jag har provat att knacka på väggar, jag har provat att trigga upp leksaker och leka med dem där han inte når (kopplad), jag har kommenderat hans bästa vän till skall och tydligt belönat (han är vanligtvis extremt snabb på att plocka upp sådana grejer) och jag har provat att spela upp "dog's barking" på Youtube. 

Det bästa jag kan få fram i dessa situationer är pip/gnäll. När han leker med (ovan nämnda hund) så kan han ljuda lite, lite grann. Det har jag uppmuntrat sen dag 1, och nu 9 månader senare så är vi på ett lite mullrande, dovt ihållande ljud. I början var det kanske ett halvsekundsljudande, nu kan han hålla igång ett tag - under lek. Så fort man belönar (med godis) så tystnar han och leker tyst ganska länge. Jag berömmer naturligtvis alltid med röst när han ljudar. 

Tips? :)

Annons:
frost_schäfer
3/30/16, 5:31 PM
#1

Man kan hålla en leksak i handen och leka så brukar dom skälla och då säger man skall.Lycka till med inlärningen🙂

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

JoannaLi
3/30/16, 5:35 PM
#2

#1 Det har vi provat, men tack! :)

CayKantos
3/30/16, 5:47 PM
#3

Den vanligaste metoden jag känner till är att man uppmärksammar hunden att man ny ska börja träna, så den blir intresserad och vet att något ska hända. Stå då med en godis (eller leksak om din hund ser det mera motiverande) och bara stå med den, många hundar börjar då smågnälla och kanske även skälla med det samma ur av frustration av att dom inte förstår och att du inte är tydlig nog. Vet du skrev att du redan har belönat med gnäll förut men testa igen med denna metoden och fortsätt till hunden börjar skälla. Så belöning till minsta antydning av skall och öka då långsamt. Stå framför hunden och kolla på den, inte nedstirra men kolla bara på den typ.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
3/30/16, 5:53 PM
#4

#3 Det han gör i den situationen är att lägga sig ner och låtsas somna, eftersom att vi har tränat på "aktiv passivitet". Jag misstänker att det tar lång tid innan vi kommer till ljudandet. 

Sen är jag lite nervös över att belöna gnällande också, eftersom att vi har haft sådana enorma problem med hans eviga gnällande som äntligen har börjat ge med sig. Ska jag våga belöna det ändå?

CayKantos
3/30/16, 6:03 PM
#5

#4 Hmm vågar inte säga, men menade lite såhär --> https://www.youtube.com/watch?v=w0TASn4OhZc

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LinaK
3/30/16, 6:19 PM
#6

Trigga upp hunden med en leksak eller liknande. Sen typ busprata med hunden, detta kan leda till ett skall. Svårt att förklara men :P

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
JoannaLi
3/30/16, 6:29 PM
#7

#5 Jo, det förstod jag! Vi tränade lite grann nu, så det håller på att laddas upp på YT så ska jag visa hur det blir :)

JoannaLi
3/30/16, 6:33 PM
#8

#6 Också provat tyvärr. Jag tog kampiströjan (bästa leksaken), knöt fast honom i en stolpe och så sprang och härjade, brottades, lurades, lekte "hålla bort" med hunden, knyckte med den på backen, allt jag kunde komma på. Han var helt rabiat, hoppade på stället, försökte springa runt stolpen, funderade på om han skulle krypa ur selen… Men inget skall. Inte något ljud alls. 

Jag blir galen på den här hunden :P

LinaK
3/30/16, 6:36 PM
#9

#8 haha nej kanske inte var det bästa för just din hund. Annars brukar dom ju kunna skälla om dom är frustrerade. Vissa hundar är jätte svåra, med min havanais har jag gett upp skällande på kommando :P

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

JoannaLi
3/30/16, 6:55 PM
#10

Här provar vi #5's tips. Först är jag mer aktiv och försöker provocera honom till att ljuda, sen går jag över till den mer passiva tekniken som visas i videon. (Han råkar sno en godis ungefär vid skiftet tror jag, jag var inte snabb nog med att dra tillbaka :D )

CayKantos
3/30/16, 7:11 PM
#11

#10 Cool att du höll på så länge! Synd att det inte gav resultat dock.. Vet du skrev att du hade testat med att få anna hund att skälla. Men vad om du tar din och en annan hund, gör exakt samma som du försökte nu med din hund sittande bredvid, men belöner bara den andra hunden (när det skäller alltså) det kanske funkar?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Em_
3/30/16, 7:36 PM
#12

Det som funkat bäst på mina hundar är att tjoa igång de så att de är riktigt exalterade och sedan skälla på de. Alltså med hundskall 😃 Försöker härma hur de låter när de själva leker.


hemul
3/31/16, 2:29 AM
#13

Har du provat att skälla själv? Hundar är rätt bra på att härma.

Annons:
CayKantos
3/31/16, 8:32 AM
#14

Som fortsättning på #13 kanske lära in den där metoden "do as i do" och när hunden verkar vara bra på olika saker försök skälla då 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
3/31/16, 9:10 AM
#15

Jag själv ljudar alltid mycket när vi leker och tränar (man kan höra det lite på filmen, jag försökte vara tyst) med morr och "småskall" så tyvärr har inte det hjälpt heller. 

Jag ska prova att köra video-metoden med Buddy. Ni får hålla tummarna :) 

Do as I do har jag varit intresserad av, men har aldrig riktigt fått honom att förstå hur han ska göra. Ska prova att ta upp det igen! 

Tack så hemskt mycket för alla tips!

CayKantos
3/31/16, 9:31 AM
#16

#15 Lycka till! Uppdatera gärna! 😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

WolfFire93
3/31/16, 9:43 AM
#17

Jag håller med #13 Det var så jag gjorde: Jag höll i något han Värkligen ville ha, och sedan skäller jag och långsamt mimar med läpparna(man riktigt ser på hunden hur har försöker härma läpparna) Och när han skällde fick han godisen med kommando. Men han e lite för smart och kan nu "jama" och andra ljud X3 Det vi håller på med just nu e yla, men han Kan värkligen inte XD Lycka till! <3

Majken!
3/31/16, 10:16 AM
#18

Du måste vara noga med att belöna precis alla ljud, särskilt om du har en hund som har svårt att komma igång i skallet. Fega inte, och var inte rädd för att fortsätta provocera och skapa frustration ända tills det kommer ett ljud. Det går inte att hålla på i tio minuter och sedan ge upp, det kan krävas mycket mer.

Bind upp hunden i ett träd, fram med piskor, bitstockar, bollar, vad som nu triggar honom. Folk som flyr ifrån honom rätt in i skogen, allt som skapar frustratin. Och där är du kvick att fånga upp alla ljud, oavsett vilket ljud det är.

JoannaLi
3/31/16, 10:29 AM
#19

#18 Ja, det där har vi provat. Jag får skärpa mig med att mesa om att belöna gnäll helt enkelt. :)

Japp, jag ska uppdatera!

hemul
3/31/16, 1:19 PM
#20

#15 Tror det blir skillnad om du skapar en speciell situation, typ sätter ner hunden och uppmanar honom att skälla, kanske med en godisbit i högsta hugg, så han vet att "nu vill hon att jag ska göra något nytt och gör jag det kommer jag att få den gär godisen" och direkt efter att du sagt skall "visar" hur det ska vara genom att skälla själv, uppmanar honom igen och om han inte fattat första gången får du skälla igen. Vet inte om man kan generalisera, men jag har haft flera oskälliga hundar av olika raser och de har fattat väldigt kvickt vad jag är ute efter när jag gjort så här. Ska tillägga att jag inte gjorde så för att det inte gick på något annat vis, utan för att det var det första jag kom och och jag kände inte till några andra sätt. Tycker att på något sätt visa vad man vill funkar bra öht.

Annons:
JoannaLi
5/25/16, 2:52 PM
#21

Vill bara uppdatera med att vi nu har fått två pass med riktiga skall! Igår stod han uppbunden och skällde på mig när jag gick bort från honom, det belönar jag inte eftersom att jag prioriterar vardagslydnaden över skallträningen. När jag gick tillbaka till honom så råkade han skälla en gång på mig, så då berömde jag översvallande. Då kunde han skälla flera gånger på kommando, när jag var på väg tillbaka. 

Idag så tränade jag först lite agility med bonushunden, och sen så shejpade jag och grabbarna ganska högenergiska tricks (stresshöjande) - och sen tog jag en leksak som ag triggat upp väldigt mycket med Arrak sen innan, band fast honom, och lekte med hundkompisen, där både jag och hunden ljudar mycket. Efter en 20 minuter så kom det ett skall, på vilket jag genast släppte leksaksen, berömde sa "skall" och gav godis. 

Sen så förkortades tiden jag och Buddy behövde leka varje gång, så jag fick till en 4-5 skall innan jag avbröt. 

Så helt enkelt - alla tips är bra förutom de dåliga, och kan man kombinera dem blir de ännu bättre :D

Joyous
5/25/16, 4:42 PM
#22

Vad kul att det går framåt! Tänkte bara dela med mig av mina tankar (har själv en hund som haft supersvårt för just skall) och där har jag prioriterat skällandet framför vardagslydnaden. Med andra ord, jag har belönat allt skällande, oavsett om det varit för att någon kommer hem eller om hon suttit bunden och skällt pga att jag lämnar henne, allt skällande har varit bra och har belönats. Jag förstår om det kan kännas lite omvänt och fel men jag tror att om man har en hund som inte riktigt vågar, förstår eller vill skälla så måste man någonstans släppa på vissa regler, exempelvis då att skälla uppbunden. Jag tänker att det blir lite konstigt för hunden om du å ena sidan verkligen vill ha ett stadigt och intensivt skall men sen inte belönar hunden när den faktiskt erbjuder detta. När skallet väl hade lossnat för Humla så började hon också skälla mer i andra situationer än vad jag tyckte var önskvärt men då hade hon också fått ett relativt stabilt skall vilket gjorde att jag utan större problem kunde börja bestämma när skällandet var okej. Sätter du sedan signal på skallet så blir det ju än mer tydligt för hunden att du bara önskar beteendet då och inte annars! :) Nu verkar ju du ha hittat något som fungerar men ville bara flika in mina egna tankar!

JoannaLi
5/25/16, 7:01 PM
#23

#22 Ja, absolut, det där har jag också sett poängen in i - och det blir ju klart mycket tydligare för hunden! Men tyvärr så var det inte aktuellt för honom att bli skälligare i vardagen pga risk för vräkning (bor på Internat, och Arrak har redan ett vakande öga på sig pga. sitt vaktskällande). 

Men i sommar, när vi bor hemma i villa - då jävlar ska vi intensivträna skall, och då ska han få belöning för allt skall, och så hoppas vi att vi kan arbeta bort vardagsskallet till slutet av augusti när vi kommer tillbaka :D

Hiro
5/25/16, 10:55 PM
#24

Har du väldigt svårt att få hunden att skälla så kanske inte det är det bästa i söket då hunden måste lägga ned mycket krut på att skälla om det inte kommer naturligt, bara en tanke

JoannaLi
5/25/16, 11:18 PM
#25

#24 Jo, det vet jag, och är mycket medveten om det. Vill dock ha möjligheten att prova och se om det funkar, och jag upplever att hans tystnad är ett osäkerhetsbeteende (från förra ägaren). Så både för att stärka hans självförtroende, och förtroende i mig, och för att ha som verktyg i söket så vill jag ha ett skall :) 

Men, när han väl kan skälla på kommando, och vi upptäcker att han tycker att det är obehagligt att göra det i söket, ja, då är det så. Men då har vi provat, och troligtvis har jag en självsäkrare hund :) 

Men det är bra att ha i åtanke!

Fisherling
5/26/16, 8:28 AM
#26

Enda gången Tinja skäller på riktigt är när 

1. Jag tar fram yogabollen och studsar med den.

2. Vi vallar hästarna i stallet från en hage till den andra.

3. När hon fick valla får vid 5 månaders ålder.

Jag kan hetsa med leksak och försöka fånga beteendet hur mycket jag vill, men det är typ BARA vid dessa tre tillfällen som hon skällt ordentligt. Så jag tror det gäller att testa lite allt möjligt och se vad som triggar igång just din hund :)

Upp till toppen
Annons: