Annons:
Etikettbruks
Läst 1719 ggr
poodlelicious
2016-03-10 08:57

Redo för MH?

Funderar på om min mellanpudelkille är redo för MH i vår. Det går ett på vår ort på hans ettårsdag och sedan får jag vänta rätt länge tills det går igen. Hur vet man att hunden är redo att göra mh? Funderar lite på om det finns några "inofficiella" krav. Han är lite raxig när han är lös till exempel. Hur vet jag när han är redo för ett mh?

Annons:
[tk1971]
2016-03-10 09:09
#1

MH:t ska ju visa hundens temperament och tendens att reagera på ett visst sätt i olika, standardiserade situationer. Det finns inget "rätt" eller "fel".

Själv gjorde jag BPH på min hund när hon var 1 år och 3 dagar. Gick alldeles utmärkt, vi fick ett fint protokoll : )

CayKantos
2016-03-10 09:11
#2

Man kan inte rigtigt vara redo för MH. MH är en beskrivning av din hunds mentalitet. Det är inget man ska träna till eller liknande. Det är bara för att kunna se om man får fram bra avelsresultat, alltså se hur deras mentalitet är på papper och för att kanske lära känna din hund bättre. Men det är ju oxå så olika beroende på dagen, många har kanske fått en bedömning av att deras hund jagar mycket, men dom kanske inte gör det vanligen eller är hur lätta som helst att avbryta.

Så ta det lugnt, det finns inget bra eller dårligt resultat, det värsta som kan hända är om din hund är aggressiv och då inte får lov att utföra MH'et.

Ta det som en rolig upplevelse för dig och din hund! 😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2016-03-10 10:29
#3

Fast jag undrar om inte en del gör just det  - tränar.

Belphi
2016-03-10 10:36
#4

Som andra sagt så är MH inget man tränar till, utan ett redskap för uppfödaren för att se hur hens avel blir. Det du ska ha i åtanke är dock att det kan vara svårt att komma med på ett MH om man har en icke bruksras. Om han är kaxig när han är lös har du nog samma problem som jag, och jag övar på inkallning ständigt och tränar på att det är fest när man är hos matte!

Ambrose
2016-03-10 10:36
#5

Som andra säger, inget man tränar för. Men, gör inte ett MH om din hund är inne i en konstig spökålder, då blir kanske resultatet inte helt rättvist mot hur din hund brukar uppföra sig. Och ha för guds skull en inkallning på din hund!! Om hunden smiter och du inte får in den på 5 minuter så bryter domaren dig. (Kan du säga till din hund att stanna på håll så du kan gå dit och hämta den så duger det med) #3 Oh ja! Folk tränar. Det märker man däremot oftast som domare, testledare och figurant men det är ju inte klassat som fusk så man kan inte göra något åt det. Vissa väljer även domare utefter ras och får därför snällare bedömning.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
2016-03-10 11:20
#6

#3 Det är ju lite svårt inte att träna. 

Så många saker har man säkert tränat lite på, men jaf tycker inte man bör träna INFÖR MH'et som sagt, det är en beskrivning av din hund för att se hur aveln har resulterat. Om du tränar en extremt nervös och rädd hund med flera olika problem inför MH i hopp om att få bra resultat kan det ända upp med att uppfödaren tror det är en bra kombo hon har gjort och kanske göra om det. Det gör att mindre hundkunniga folk kanske får en sådan hund och inte kan kontrollera det ;)

Som jag skrev tidigare, se det som en upplevelse med din hund. En lite speciell promenad 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
ipopuma
2016-03-10 12:34
#7

Dy ska inte förbereda ett mh kör nu när han är ung och inte har fått "lära" sig eller tränat på de olika reaktionerna

hemul
2016-03-10 13:15
#8

#5 Jag menar träna specifikt, som t.ex. spöket och skrammel. Jag skulle också skita på mig om sånda där spökfigurer plötsligt lösgjorde sig från träden i skogen och inte sjutton skulle jag gå fram till dem. Om det hände ofta och jag fick reda på vad det var för ena skulle jag så klart inte bli rädd längre. Samma sak om det plötsligt skramlade ner tomma bensinfat från trädtopparna. Går väl att träna hundar på samma sätt.

poodlelicious
2016-03-10 15:52
#9

Tänkte inte träna innan. Tänkte mer på spökåldern som någon skrev och lite så. Han har i och för sig inget sånt för sig som jag har märkt. 

#5 Ja det är lite det jag oroar mig för. Vi jobbar på det men han vill inte alltid bli infångad. Har väldigt svårt att tänka mig att han skulle sticka. Men alla som gör MH med sina unghundar kan väl inte ha perfekt inkallning på sin hund?

Sen tänkte jag på skottet. Han har aldrig hört något skott vad jag vet. Kan det inte vara bra att vara i närheten av klubben när de tränar bara för att se hur han reagerar? Inte för att träna utan för att veta om han får panik av det. I så fall vill jag ju avstå.

Ambrose
2016-03-10 16:51
#10

#9 Perfekt inkallning nej, men jag har bland annat en kompis vars pudel stack och sprang omkring i 40 minuter och levde rövare. Hon bröt såklart.

Du har 5 minuter på dig, och även om folk kanske inte har en perfekt inkallning, så kan de flesta säga till sin hund att skärpa sig och stå still.
Momenten där det är störst chans att hunden sticker är framförallt Jakten och Lek 1.

Skott tycker jag att din hund bör ha utsatts för innan. Ja. Men gör det på ett sådant sätt att ni kanske tar en promenad förbi en skyttebana. Du gör ingen stor grej av det, bara går förbi(kanske t.om. med musik i öronen) och låtsas som att du inte hör någonting. Matte reagerar inte = inget konstigt. Men kanske har du ett hum om hur din hund reagerar på plötsliga ljud? Raketer, smällande bildörr, byggarbetsplats etc.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

poodlelicious
2016-03-10 17:07
#11

#10 fyyyyy så pinsamt. Det får ju bara inte hända. Usch så pinsamt. Men nej det tror jag inte att han skulle göra. Han skärper till sig när jag ryter ifrån om det behövs. Man får väl använda klicker och godis hoppas jag? 

Han reagerar på allt. Alltså lystrar till, men han släpper allt direkt och är inte rädd eller orolig efteråt. Han kommer nog få rätt höga siffror på reaktionerna men han är oberörd efteråt och det tycker jag är det viktiga.

[tk1971]
2016-03-10 17:25
#12

Som en av funktionärerna på vårt BPH sa, och jag tycker det likaväl kan gälla för MH också: "BPH är ingen lydnadstävling. Det finns det särskilda tävlingar för".

isabella93
2016-03-10 17:54
#13

#11 Nej, godis får man inte använda, det enda man får ha är koppel (cirka 1,80 m långt), icke strypande halsband och eventuellt en egen leksak till lekmoment och skott om man inte vill använda den som erbjuds på testet (kan nog vara bra att ta med egen leksak om du har mellanpudel, den som erbjuds brukar vara ganska stor och tung, mer anpassad för stora brukshundar).

Annons:
Kallaterrier
2016-03-10 18:19
#14

#11 Vår hund stack under första leken och hade jättekul! Det hade även funktionärerna när de såg hur hårt sambon fick jobba för att få tag på jycken igen :) Vi klarade tidsgränsen och de var imponerande över hur lekfull sambon var för att få in hunden igen, inte så många män vågar hålla på så tydligen:)

Att tänka på är att det inte är en lydnadstävling och att beskrivare och funktionärer har sett det mesta. Många gånger om :)

JoannaLi
2016-03-10 18:23
#15

#13 Får jag alltså inte ha godis/leksak att locka in min hund med om han sticker under testet? :S Då blev det plötsligt bra mycket svårare :D

Ambrose
2016-03-10 18:33
#16

#15 Nej absolut inte! Men du kan ju alltid låtsas för hunden som om du har något spännande i handen ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: