Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1286 ggr
CayKantos
2/14/16, 9:21 PM

OT. Taggad som i h*lvete

Heeeej på er allihoppa!

Några kanske känner igen mig andra kanske inte!
Måste helt enkelt bara få skriva av mig!

VARNING! LÅNG TEXT 🤪

 Jag har vart lite inne på Aussie, Sheltie, Kromis, mm. Men har verkligen vart inne och kontakta uppfödare av Kromis och Aussie för att se vilken ras det skulle bli och evt val av kennel. Det är nu blivit bestämd. En Kromis ska det bli! 😃 Jag fick äran av att möta en uppfödare bara 15min härifrån så jag kunde lära rasen att känna bättre, härliga hundar alltså! Har allt jag söker, kunde skalla lite mindre för min smak dock, men det får vi träna på! 😉

Jag var så lycklig att en uppfödare ville hjälpa mig med att känna till rasen bättre och möta hennes hundar. MEN, nu är det s att det finns strävhåriga och släthåriga varianter av kromisen. Har alltid vart mest inne på strävhårig då jag egentligen inte kände till den släthåriga när jag lärde att känna rasen. När jag då upptäckte dom släthåriga, märkte jag att det helt enkelt inte riktigt fanns i Sverige, bara väldigt få (och denna ras, även som strävhårig, är ganska sällsynt i förvägen i Danmark/Sverige). Inte i Norge eller Danmark heller, om jag skulle ha en skulle jag importera från tyskland. Det kändes lite sådär då detta är min första hund och utseendet inte spelar större roll. Men ändå var jag nyfiken.

Jag blev medlem på Kromfohrländerklubbarna på facebook och frågade där om någon kände till någon uppfödare av släthåriga. Tack vare många snälla människor har jag nu hittat sidor jag inte hittade förut och även fått kontakt med en supersnäll dam (kommer kalla henne Anna i denna texten 😎). Anna hjälpte mig att släcka min törst på frågor en del och var verkligen öppen för att hjälpa mig. Hon berättade om utställningen som kommer hända i Malmö vart även hon ska delta med sina två släthåriga kromfohrländer och om hur släthåriga och strävhåriga faktisk är olika på vissa punkter, mycket på individ också (som alltid). Strävhåriga har uppenbarligen en tendens till att vara lite mera.. "terrier" lika i sitt beteende. 

Vill bara säga detta, har inget emot terriers tycker att dom kan vara fantastiska hundar exact som alla andra hundar kan va det!

Men detta var alltså en stor överraskning d jag bara hört och läst att den endaste skillnaden är utseendet. Men har som sagt inte vart i kontakt med någon som äger en släthårig :)

Hon gav mig då tips på olika kennlar, det finns 1 i Sverige, 1 i Danmark och 1 i Norge som föder upp släthåriga :) Den i Sverige kände jag faktisk redan till men trodde dom var inaktiva 🤪 och bäst av allt! Då erbjöd hon mig att möta henne någon gång när jag är i Danmark med hennes hundar 😍

Alltså kan man bli mer lycklig!?!?

Jag är som sagt bestämd på ras men om det bliver slät- eller strävhårig är nog först något jag bestämmer när jag väl ska hitta kennel/parning, alltså när jag ska ha valp. Jag är inte så uppsatt på utseendet i sådana här tillfällen men det är roligt att kunna möta flera individer inom rasen speciellt när det även skulle vara lite skillnad på dom två "hårlagen"/versionerna av kromissen! 

För er som orkat läsa genom detta, har ni vart med om något liknande? Har ni evt förslag på frågor jag kan ställa? När jag mötte uppfödaren och hennes hundar blev jag liksom helblank och glömde även jag skrivit ner lite frågor, även om det verkligen inte var nog 😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[AnimeV4]
2/15/16, 1:17 AM
#1

Vad kul! Grattis!😃

CayKantos
2/15/16, 6:27 AM
#2

Tack! Kände mig i starten lite hopplös då jag försökte kontakta uppfödare för ett svår för att möte deras hundar utan svar. Testade igen och fick svar. Känner bara jag har haft så tur att få dessa möjligheter :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
2/15/16, 7:39 AM
#3

Vad kulle hoppas det kommer gå bra

CayKantos
2/15/16, 8:10 AM
#4

Tack! :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: