Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 4187 ggr
Miljobensin42
2016-02-13 15:56

Laga egen hundmat

Hur gör ni som lagar egen hundmat? Mina hundar bjuds på en delikat blandning av hundköttfärs, ris, rotsaker och grönsaker. Detta då min schäfer har känslig mage och detta har funkat bättre än torrfoder/färdig köpmat.

Annons:
hemul
2016-02-13 18:27
#1

Jag lagade till min Berner. Jag kokade billigt kött, typ höns, fläsklägg, hjärta, inälvsmat, mycket på en gång och frös in. Sen fick han samma som jag till. Potatis, ris, pasta, bröd, lite grönt. Men det var ett tag sen. Idag skulle jag nog köra på mest rått kött och kokta grönsaker o rotfrukter och inte så mycket kolhydratbulk. Fast han mådde bra på maten han fick.

Scorpio97
2016-02-13 18:43
#2

Om jag fick välja vad vi skulle ge hunden härhemma, skulle det utan tvekan bli BARF. Att ge rått känns för mig som både naturligare och bättre för hunden (vad jag har förstått så förstörs mycket vitaminer när man tillagar maten), och jag skulle ge enbart kött/animaliskt såvida inte hunden behöver en liten mängd grönsaker för vikten eller för magen.


//Jessie

russin
2016-02-13 18:57
#3

Jag lagar inte mat, men jag blandar själv🙂

Rått kött i form av lamm, nöt eller vilt + lite kokta grönsaker alternativt puffat ris och vitaminer och mineraler.

IngaTrnqvist
2016-02-13 19:03
#4

Jag går efter modellen 80% kött, 10% ätbara ben/motsvarande, 5% lever och 5% 
övriga inälvor. Allt på ett ungefär,  min hund behöver t.ex. mer ben, ca 15%. Ger 
även grönsaker och andra tillskott som inte räknas med i procentsatsen, samt 
köttiga ben. Allt rått förstås, förutom grönsakerna som ibland ges kokta.

Changrila
2016-02-13 20:11
#5

Jag gör som #4. Ger dock inga grönsaker annat än i undantagsfall och ersätter en del ben med benmjöl och äggskal.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JoannaLi
2016-02-13 20:12
#6

Jag barfar också själv :)

Annons:
Catta-
2016-02-13 20:26
#7

#0 Vad är hundköttfärs? Min hund får torrfoder men skulle hellre barfa men har ingen plats i frysen.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

bustjejen
2016-02-14 10:58
#8

Jag lagar mat enligt recept för leversjuka hundar, dvs 1/3 högvärdigt protein och 2/3 ris alt pasta och grönsaker + äggskal och vitaminer.

russin
2016-02-14 13:25
#9

Glömde att mina även får köttben några gånger i veckan såsom lammrevben, nackar mm. Håller mig oftast till lamm numera då det är lite mjukare ben då en av hundarna på något sätt lyckats bita sönder en stor tand - vet dock inte om det är pga ben eller annat.

Honestyisdead
2016-02-14 20:50
#10

Genom tillagning förstör man maten. Viktiga näringsämnen försvinner.

[Forest]
2016-02-15 09:33
#11

1, tillsätter du vitaminer och mineraller? för du kokar bort en massa genom kokning  🤔 

Jag skulle gärna barfa våra hundar tyvärr får är det svårt att få den infon och jag är dålig på räkna ut % hit o dit 🤐 Här får dom nöja sig med rå mat som kycklingklubba/vinge/halsar men även rått kött från andra djur. Köttben från olika vilda djur som vi får från styckare. Torrfoder serveras fritt finns alltid mat i deras skålar

bustjejen
2016-02-15 11:50
#12

#11 Att man kokar bort en massa vitaminer och mineraler är en överdrift. Det som man förlorar genom kokning är de vattenlösliga vitaminerna, alltså vit B och C. Övriga vitaminer samt mineraler förstörs inte.

Dock är det försåts viktigt att man tillgodogör behovet av vitamin B och C som extra vitamin eller i annan form.

Upp till toppen
Annons: