Annons:
Etikettaktivering
Läst 874 ggr
Therese
2/12/16, 12:02 PM

Hundrastare

Hej!

Jag har träffat två stycken som vill promenera med min hund när jag arbetar.

Person 1: Uppväxt med djur, studerande  som allra oftast är ledig vid den tiden min hund behöver komma ut. Fungerade bra med hunden, de gillade varandra på en gång vilket min hund visade med att försöka hoppa på hen tre gånger (han får bara hoppa på husse och matte och brukar inte hoppa på andra, inte mer än ett halvt försök i alla fall.

Person 2: Hunden är lite mer avvaktande men lite nyfiken ändå. Fungerade ganska bra med att promenera och hunden lyssnar på personen. Personen tycker om att promenera och promenerar 6-12km per dag och vill gärna ha med min hund. Problem, personen tappar kopplet och märker det inte utan jag påtalar det efter en tio sekunder kanske. Jag har koll på hunden så det var ingen fara så sett. Men om kopplet hade tappats och jag inte är med och om det hade kommit en hare, vad hade hänt då?

Vad hade ni gjort?

Annons:
[Anata]
2/12/16, 12:05 PM
#1

Person 1. Eller låte person 2 vara med ett tag. Då de finns en hund där som ska vara med i flocken

Herveaux
2/12/16, 12:06 PM
#2

Av vad du skriver så hade Person 1 fått jobbet som hundrastare, utan tvekan.
Tappar man kopplet och inte märker det,
näe, den personen hade jag inte vågat lita på ensam med min jycke.

Vad är det hos Person 1 som gör att denne inte redan fått jobbet?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

thea_thea
2/12/16, 12:06 PM
#3

Beror på, vad är det du vill ha ut av det? Motion eller sällskap?

Therese
2/12/16, 12:08 PM
#4

Person 1 är självklar känner jag. Jag hade väl gärna haft två ifall en blir sjuk eller inte kan någon dag.

Hur menade du med "Då de finns en hund där som ska vara med i flocken"? :)

En av personerna sa även "Om hunden springer iväg/ sliter sig ur kopplet, blir jag återbetalningsskyldig då eller vad händer?" Jag blir paranoid och funderar på, tänk om hunden säljs eller vad som helst. Är det en normal fråga och jag bara knäpp? :)

Therese
2/12/16, 12:09 PM
#5

#3 Både och. Båda personerna tycker om att promenera och oavsett vem eller båda jag väljer så kommer han komma ut i ca en timme.

thea_thea
2/12/16, 12:11 PM
#6

Då skulle jag anställa båda🙂 Se till att skriva ordentligt avtal och betala okej.

Annons:
Therese
2/12/16, 12:13 PM
#7

#6 Jag har frågat båda två vad de vill ha för det och jag är helt okej med vad båda sa :) Men jag blir bara så osäker eftersom hen verkligen inte märkte att kopplet tappades.

Vad har ni skrivit för avtal`?

thea_thea
2/12/16, 12:15 PM
#8

#7 Det går ju att lösa med att ha kopplet runt armen, så skulle inte lägga för mycket vikt på det😛

Beror på vad som ska göras. Har olika för rastning/dagmatte/helgvakt/övernattning/annat

Therese
2/12/16, 12:16 PM
#9

#8 Åh! Vill du dela med dig? Via pm kanske?

thea_thea
2/12/16, 12:17 PM
#10

#9 Ska se om jag orkar skriva av, har det på vanligt papper som en stenåldersmänniska😟

Therese
2/12/16, 12:18 PM
#11

#10 Jaha! Men försök fota det annars då? Och censurera med telefon/dator? =)

Snuttefia
2/12/16, 12:20 PM
#12

Tänk på att om man utför en tjänst mot betalning så är det svart arbete.

M.V.H Snuttefia

Therese
2/12/16, 12:22 PM
#13

#12 Det kan ju faktiskt vara tjänster mot gentjänster med :)

Annons:
Snuttefia
2/12/16, 12:46 PM
#14

Självklart #13

M.V.H Snuttefia

tillowin
2/12/16, 2:31 PM
#15

#13 även tjänster mot gentjänster ska faktiskt skattas på. Hur ofta det händer i praktiken vet jag dock inte 😃

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Therese
2/12/16, 2:35 PM
#16

#15 Så om de rastar min hund och jag bakar en påse bullar som tack så ska det skattas på? 🤐

tillowin
2/12/16, 5:55 PM
#17

#16 Ja typ, om ni har kommit överens om att du ska baka bullar som ersättning. 

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/bytatjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html

Måste ju vara största gråzonen någonsin dock, eftersom det inte gäller "tjänster åt en vän utan krav på motprestation" :P

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Upp till toppen
Annons: