Annons:
Etikettvalpar
Läst 5673 ggr
Handanaslan545
2/11/16, 8:39 PM

Hur många gånger måste jag ut med valpen?

Ska få en valp (chiuaua) om en vecka och behöver hjälp. Valpen är 8 veckor men jag vet inte hur många gånger jag ska ut med den? Vi har alltid någon hemma så det är inga problem. Tacksam för svar!

Annons:
Herveaux
2/11/16, 8:41 PM
#1

En bra tumregel för småvalpar är att de behöver gå ut efter mat, lek och sömn.
…och ibland ett par gånger däremellan. 😉


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Outlawly]
2/11/16, 8:42 PM
#2

Ta ut valpen då den vaknar, ätit eller efter en lekstund, då det är störst chans att den behöver göra ifrån sig.

[linda1989]
2/11/16, 8:42 PM
#3

Efter lek, sömn och mat/vatten. I början är det mycket spring ut och in.

fridarebecka
2/11/16, 8:44 PM
#4

Ju mer konsekvent du är med rumsrenhetsträningen desto snabbare kommer du få den rumsren. Minst varannan timme+ efter lek, vila och mat, skulle jag säga. Orkar du hålla ut och göra det så kommer det inte ta många veckor innan valpen förstår att den ska göra ifrån sig ute. Dock kommer det ta längre tid än så innan valpen kan hålla sig någon längre stund.

isblixt
2/11/16, 8:48 PM
#5

Vi gick var 30de minut till att börja med för att hon skulle koppla gräsmatta med kiss/bajs. När hon var 4 månader räknade vi henne som helt rumsren med bara två olyckor med nr 2 och några enstaka kiss inomhus…

[Stockholmsbruden]
2/11/16, 8:50 PM
#6

Varranan timme dag som natt skulle jag säga

Annons:
Lona
2/11/16, 9:44 PM
#7

#6, Går du alltså ut med valpen varannan timme även på natten? Hur länge då?

Mina har första veckan eventuellt vaknat någon gång på natten men sedan har de sovit nätterna igenom även om det varit ruskigt bråttom ut på morgonen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Em_
2/11/16, 10:25 PM
#8

Ofta! Du märker om du har väntat för länge… ;) Första hunden gick jag upp riktigt tidigt med för att undvika nattolyckor. Han vande sig vid det och tyckte dagen borde börja den tiden långt efter att han var rumsren. Med andra hunden tänkte jag tvärt om, hellre en olycka och jag får sova 8 timmar så jag blir en pigg och trevlig matte ^^ Han var inte svårare att få rumsren än första hunden.


Changrila
2/11/16, 10:52 PM
#9

Jag gick nog ut ungfär en gång i timmen i början under dagarna och så var det 3-4 gånger per natt några veckor.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

reverse
2/11/16, 11:43 PM
#10

Varje/varannan timme generellt - dock har jag aldrig gått ut nattetid med någon hund, utan sker det en olycka så sker det, jag ska sova. ;) Har aldrig varit något problem att få rumsrena hundar. Efter lek, mat, sömn som tidigare nämnts är bra tumregel.

 //Lina

tillowin
2/12/16, 11:36 AM
#11

Man brukar också lära sig att se tecknen, hur valpen beter sig precis innan det är dags. Då är det bara att kasta sig ut… 😉Vissa valpar verkar dock inte fundera alls innan utan sätter sig bara rakt upp och ner, då kan det vara svårare och man får satsa på att gå ut oftare istället. Glöm inte att berömma massor när den gör ifrån sig på rätt sida ytterdörren! 🙂

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Honestyisdead
2/12/16, 12:20 PM
#12

Skulle aldrig få för mig att gå ut flera gånger om nätterna. Nätterna sover man på hemma hos oss. Men märker man att det sker en olycka på nätterna kan man testa gå ut sista gången lite senare och första lite tidigare. Samt ha sovrumsdörren stängd så man hör om valpen visar tecken på att den är nödig. På dagarna ut efter lek, mys, mat, träning, sömn. Och håll koll på valpen så ni ser tecknen på när det är dags. Ser ni valpen kissa inne så lyft den och gå ut. Dom brukar sluta när man lyfter dom. Massor av beröm när den gör rätt ute och inget skäll eller sura miner när den gör inne. Den är bara barnet och kan inte hjälpa det.

panini
2/12/16, 12:57 PM
#13

Jag har två Chihuahuor och vi har gått ut ungefär 1 gång i timmen tills vi har märkt att dom kan hålla sig under längre stunder. På natten dock har vi aldrig gått ut för då sover vi 🙂

Annons:
Hanna.siri.saijo.
2/12/16, 1:00 PM
#14

I början gick vi ut var 15 minut faktiskt för att valpen kissade jätte ofta. Sen gjorde vi bara länge och längre mellanrum mellan kissningarna.

[Saltpinne]
2/12/16, 1:41 PM
#15

I vår familj gör vi så med valpar att första månaden vi har valpen går vi ut som standard varannan timma dygnet runt (även natt) för att den ska bli rumsren direkt. Utöver varannan timma så går vi ut som alla andra skriver här så fort den vaknar, har ätit eller lekt. Vi är också alltid ute tills den kissar eller bajsar, går aldrig in innan även om det tar 30 minuter. (Vilket det sällan gör med sånna små ; ))

tillowin
2/12/16, 2:28 PM
#16

Ni som går ut på nätterna, hur orkar ni?! Haha, jag hade aldrig klarat att ha valp och gå upp varannan timme varje natt tills den blir rumsren, torkar hellre en extra pöl de första veckorna :P

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

russin
2/12/16, 2:38 PM
#17

Jag har aldrig gått ut med valp nattetid - skulle dom kissa, så kissar dom - men det är enbart dom valpar jag haft som sovit i egen bädd på golvet som kissat inne (och då på tidning). Har dom sovit i min säng, så har jag ibland blivit väckt en gång för valpen har blivit kissnödig och då givetvis släppt ut den - men i övrigt är jag rädd om min nattsömn.

[Saltpinne]
2/12/16, 3:14 PM
#18

#26 man orkar för att då är hunden helt rumsren vid 12 veckor sen. =)

Honestyisdead
2/12/16, 3:59 PM
#19

#18 Det finns det inga garantier för. Och såvitt jag vet kan en 12v valp fortfarande inte kontrollera blåsan helt. 

Om man går ut varannan timme dygnet runt kan man däremot lära valpen att man får komma ut på nätterna också. Knappast något jag vill lära en hund. Och att väcka en sovande hund för att man prompt ska ut varannan timme är verkligen inte snällt.

Lite måtta får det vara!

fridarebecka
2/12/16, 4:06 PM
#20

Har en klasskompis som inte alls tog ut sin valp nattetid, hon har numera en vuxen hund som kissar inne nattetid lite då och då. Antar att den lärt sig att matte inte tar ut den på natten och därför försöker den inte ens väcka henne när det krisar. Vet inte om det är vanligt att det blir så om man inte tar ut valpen på nätterna, men jag tror nog ändå på att vara lite uppmärksam och ta ut valpen om den gnäller efter några timmars sömn. Men jag skulle då aldrig väcka valpen och springa ut varannan timme på nätterna bara för sakens skull.

Annons:
Honestyisdead
2/12/16, 4:11 PM
#21

#20 Nej det är inte vanligt att en rumsren hund kissar inne på nätterna och har knappast med det att göra. Beror säkerligen på något annat.

russin
2/12/16, 5:05 PM
#22

Vissa raser och vissa individer blir rumsrena tidigare än andra - och vice versa. Min tidigare ras shar-pei gjorde sällan någon inne efter 8 veckors ålder och aldrig efter 12 veckor. Min nuvarande ras är sällan rumsren förrän framåt 5-6 månader. Då har ingen gjort inne nattetid av någon av raserna 🙂

Vissa raser är "renligare" än andra och mognar snabbare vad gäller rumsrenhet.

tillowin
2/12/16, 5:22 PM
#23

Ja alltså det är klart att man går ut med valpen om man vaknar och märker att de behöver. Men valpar måste väl också behöva längre sammanhängande sömn precis som vi? 

Mina hundar säger till (på olika tydliga sätt visserligen) om det krisar på nätterna och ingen av dem har jag gått ut med nattetid som valpar.  Jag tänker mer som #19 att jag vill lära mina hundar att på natten sover man och går inte ut, om man inte typ är dålig i magen och får panik. 

Minns att en tidigare chef berättade om sin hund som brukade väcka dem vid 3 på natten för att han ville gå ut, men sen aldrig gjorde något ute utan han hade bara lärt sig att det funkade att lura ut husse på det viset. 😃

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Changrila
2/15/16, 12:28 AM
#24

Jag vaknar direkt om någon hund blir orolig, därför vaknade jag också direkt när valpen blev kissnödig på natten. Om jag var vaken och hon kissnödig, aldrig att jag skulle låta bli att ta ut valpen bara för att det var natt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Magrat
2/15/16, 12:41 AM
#25

Jag sover tungt så på natten går jag inte ut med valpar av det enkla skälet att jag inte vaknar. Maken är däremot lättväckt och har tagit ut valparna några gånger om de har gnytt, men oftast har vi fått i alla fall sex timmars sammanhållen sömn som jag tror att även valpen uppskattar. Våra har blivit rumsrena runt fyra/fem månader minns inte exakt. Dagarna får de komma ut efter mat, lek och vila, samt om de själva visat att de behöver komma ut genom att skrapa på dörren eller gny. Tycker det fungerat bra.
Däremot skulle jag aldrig sätta larm under nätterna för att sedan avbryta valpens sömn för att den ska få göra sina behov. Valpen behöver trots allt också sömn, och jag tror att de föredrar något sånär utvilade människor som orkar roa dem under dagarna 😴

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Kazince
2/15/16, 8:20 AM
#26

¨Gick ut efter mat, vatten, lek, sömn eller om hon varit vaken ett tag. Gick ut en gång på natten då hon sa till, kissade inne 2 gånger bara och det var inte ens nattetid.  Sista rundan var sent runt 23 och på morgonen gick vi ut vid 06 och somnade sedan om fram till 8 isch. Gick ut igen då. :)

hemul
2/15/16, 10:47 AM
#27

Ett dyrt men bra sätt är att flytta efter ett par månader. Hade en halvstor valp som inte alls var rumsren (jag sover hårt och han hade fått gå på tidning). Så flyttade vi. Inte en pöl efter det.

Jag skojar förstår, men jag har faktiskt tänkt på det där. Om jag hade möjlighet tror jag jag skulle bo med valpen någon annanstans den första tiden. Om jag hade en stuga inte allt för långt ifrån där jag bor t.ex. Men nu har jag ju inte det.

Annons:
mmey
2/15/16, 3:14 PM
#28

Gå inte ut med valpen på natten om det inte är nödvändigt, det är bara dumt för din egen och valpens sömn. Tips är att sätta kompostgaller runt valpens säng, de vill inte göra ifrån sig på samma ställe som de sover så då säger de till när de behöver ut. Och så direkt in igen när valpen gjort sitt så att den inte lär sig att det är kul att vara ute på natten, kan bli jobbigt i framtiden.

Vad gäller dagtid så kommer du snart märka hur ofta valpen måste ut. Jag skrev på en lapp den första tiden när valpen åt/kissade/bajsade m.m. så att jag lättare kunde se ett mönster. Lite overkill kanske, men är man flera som hjälps åt med valpen så kan det underlätta att göra så.

Upp till toppen
Annons: