Annons:
Etiketthälsa
Läst 16732 ggr
Vizzla
2/11/16, 7:42 PM

Patellaluxation? Rehab? Livskvalitet?

Theo skadade sig för två veckor sedan och veterinären kunde inte utesluta diskbråck så han står på vila. Hans smärtstillande medicinkur är över och han verkar i stort sett normal igen. 

Jag är just nu inte så orolig för ryggen. Jag masserar försiktigt och han visar ingen smärta. Han rör sig bra, hoppar och studsar ute när man rastar honom i koppel. 

Det veterinären sa var att de även upptäckt ett knastrande ljud från hans ena bakknä och sa att det kan bero på lös knäskål, patellaluxation. Jag har tidigare aldrig hört något knastrande ljud, han har aldrig haltat däremot galopperar han nästan hela tiden. 

Jag har googlat på Patellaluxation och förstår nu vad det är som ev kan vara fel. Det jag inte hittar nån info om är livskvaliten för en hund med patella. 

Vad har ni för erfarenheter?

Kan man träna hunden på något sätt för att minska risken för problem? (Vi har tid till återbesök hos veterinär + besök hos sjukgymnast). 

Kan en hund leva ett gott liv med knastrande knä?

/Orolig matte

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Annette
2/11/16, 8:48 PM
#1

Det går väl att operera patellaluxation även på hundar.

reverse
2/11/16, 11:54 PM
#2

Finns olika grader av luxation och även olika sätt att angripa det hela. För en hund med lätt patellaluxation kan det räcka med att bygga upp rätt muskler, så stöttar de. Det är också mycket viktigt med ett individanpassat stretchschema för en hund med patellaluxation, eftersom sättet de kompenserar på gör att särskilt vissa muskler blir förkortade - vilket i ett längre förlopp förvärrar tillståndet. Jag jobbar själv med en hund som har luxerande patella, både stretchschema och individanpassad backträning, och märker tydlig skillnad på besvär före och efter - och då är vi inte klara än. =) Men först borde de ju faktiskt konstatera om hunden har patellaluxation, det är ju inte svårt, så varför gissade vet bara att det "kan" vara..?

 //Lina

densomundrar
2/12/16, 5:52 AM
#3

Är Theo under 12 månader? Alla veterinärer är inte heller speciellt duktiga på att känna efter patella, den jag var till var väldigt osäker och tog in en kollega, kollegan kände misstankar om det.

Hanna.siri.saijo.
2/12/16, 12:54 PM
#4

Min tik har patellaluxation men vi fick inte reda på det förns hon var i ca 5 års ålder för det märktes inte av på henne. Veterinären som vi träffade sa bara det rakt ut efter undersökning (vid en utställning) och fråga inte om någon operation eller något så jag antar att hon får leva med det. Hon blir 7 år i år.

russin
2/12/16, 2:40 PM
#5

#4 - fast en veterinär på en utställning gör knappast en ordentligt undersökning, men skulle en sådan säga efter en snabb koll att min hund hade patella luxation så skulle jag boka tid för en ordentligt undersökning.

Hundar kan ha finfina knäskålar i flera år, för att sedan helt plötsligt ha patella luxation. Det kan ha uppkommit av slitage pga någon fel benställning/icke raka lårben eller av skada.

XeZafir
2/12/16, 2:48 PM
#6

Kan vara bra att låta mer än en veterinär kolla på hunden…Har hänt mig flertal gånger att med olika veterinärer får man olika utlåtande.

Annons:
TheaV
2/12/16, 4:52 PM
#7

Vi kollade patellan på min hane när han fyllde ett och då var båda knäna fria enligt veterinären. Ett halvår senare slutade han stödja på högra bakbenet till och från och det visade sig att det var knäskålen som hoppade ur av sig själv. Även andra knäskålen gick att flytta på visade det sig hos veterinären men den kunde inte hoppa ur av sig själv. Vi opererade högerknät och gick flera månader på rehab med vattentrask. Sista gången vi var dit bad jag sjukgymnasten känna på det vänstra knät, dvs det som inte var opererat, och då hade han byggt så mycket muskler att hon inte kunde känna något konstigt alls. Vi hoppades slippa operera det också, men för en vecka sen krockade han när han lekte med sina kompisar så knät hoppade ur, han bara skrek :-( Så nu är det också opererat, men om det inte vore för att han krockat så tror jag att han klarat sig länge utan operation. Man märkte inget alls på honom innan, så träning och muskler gör massor. Dock knastrade hans knän aldrig, så det vet jag inget om.

Vizzla
2/13/16, 1:24 PM
#8

#3 Theo är 3 år gammal och detta knastrande knä har jag aldrig uppmärksammat före olyckan. Så jag vet inte om det är en skada av olyckan eller som veterinären nu gissade kunde vara patella. Så klart ska det utredas i så fall ordentligt och vi har ju tid till både veterinär och sjukgymnast. 

Ville bara veta hur allvarligt det är.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

russin
2/13/16, 1:29 PM
#9

En bekants hund är nu igång och tävlar agility igen efter en patella-operation, så visst kan dom bli helt okej igen 🙂 Lång och noggrann rehab, men med bra resultat är det värt det.

Vizzla
2/13/16, 2:06 PM
#10

#9 Skönt att höra! :-)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

viktoria91
2/13/16, 4:09 PM
#11

Vi har en 19 månaders tik med mild patella luxation, knappt 1 grad. Vi tränar på vattentrask 1 gång i veckan i 10 veckor. Gå lugnt t upp/nerför trappor för att belasta rätt. Tränar på balans boll ock ska börja med dragweight, vilket vi då skulle börjat med. 😉 På vår märks det i lösa underlag ex sand vid tvära svängar. Var ca 1 månad sedan sist knäet hamnade fel, all träning stabiliserar knäleden. Vi har inga restriktioner på henne vad hon kan göra. Redan efter 3 ggr på vattentrask och träning är det mycket bättre! Hon springer på stranden utan problem nu. ☺ Tränar även med viktmaschetter på benen. Lär aldrig behövas operation.

Vizzla
2/21/16, 9:10 PM
#12

Tack för alla svar! Theo har varit på uppföljning och det visar sig att knät är lite överrörligt men inte i sån omfattning att han kommer ha problem med det. Skönt att höra :-)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

viktoria91
2/21/16, 9:33 PM
#13

#12 Så skönt! 😀

Annons:
russin
2/22/16, 10:19 AM
#14

#12 - går att träna upp till att bli bättre då🙂 Låt honom skritta långsamt i högt gräs/blåbärsris mm så han lyfter tassarna ordentligt. Stärker både knän och rygg.

Upp till toppen
Annons: