Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1388 ggr
126dagar
2016-02-11 14:53

Hur komma igång med tävlingsmässig träning?

Hej! Köpte för lite mer än ett halvår sedan en schäfer med förhoppningar och tankar på att tävla tillsammans, inom till exempel spår, sök, skydd, lydnad, brukslydnad, rallylydnad… ja lite av varje helt enkelt.

Vårt "problem" är inte att det går dåligt för oss, tvärtom, det är en underbar liten kille jag har i kopplet med bra motor och fint föremålsintresse.  "Problemet" så att säga är att vi inte alls har några träningskompisar och dessutom är helt novis inom hundträning när det kommer till tävlingsmässig träning.

Brukshundsklubben där jag bor är inte heller mycket att hänga i julgranen, finns inga direkta träningsgrupper som vi kan gå med i som nybörjare utan de vill att viss erfarenhet finns sedan innan (har kollat upp det och pratat runt med olika personer på "klubben"). Har varit rätt dålig stämning de gånger jag varit till "klubben", folk hälsar inte och det känns lite som att man varken syns eller finns när vi har varit dit. Finns en brukshundsklubb drygt sju mil bort som verkar vara betydligt mycket bättre, men tiden att åka dit flera gånger i veckan finns inte riktigt. 

Kursutbudet är också riktigt dåligt i närheten… Min hunds uppfödare bor lite mer än hundra mil bort så att träna för dem är inte aktuellt mer än kanske någon enstaka gång per år i bästa fall.

Skulle behöva lite tips, förslag och peppning på hur vi ska fortsätta våran träning för att nå våra mål. Böcker läser vi men det känns samtidigt inte som att det ger fullt lika mycket som att lära sig av någon som kan, men har ni något tips på någon riktigt bra bok som jag inte får missa så tipsa gärna ändå!

Var och vad ska vi börja med? Lydnaden (tävlings, bruks och rallylydnad)  är väl det som känns lättast att bli "tävlingsklar" för helt på egen hand. Spår kanske det räcker med att läsa någon riktigt bra bok (och såklart träna) har så mycket frågetecken om hur det funkar att tävla… Skydd och sök känns det som att man måste tillhöra någon träningsgrupp av något slag, men det kanske finns någon som har något bra tips på hur vi kan gå till väga ändå? 

Och nej, vi har absolut ingen brådska med att tävla då min "lilla" kille i dagsläget bara är åtta månader så tid finns det gott om! Däremot känns det som att vi står och stampar på samma ställe (och har gjort det länge…)

Annons:
Majken!
2016-02-11 15:25
#1

Vart i landet håller ni till?

Om det inte finns kurser via din brukshundklubb brukar det numera finnas gott om privata aktörer som driver kursverksamhet. Boka in dig på ett sommarläger? Sedan tycker jag att du ska ge brukshundklubben en rejäl chans. Det är svårt att komma dit och bli omhändertagen, ofta tränar man med sina kompisar och det är inte alltid det finns tid att prata och lära känna den man möter på parkeringen. Bli medlem, engagera dig, hjälp till, ta kontakt direkt med styrelsen och se vart behovet finns. Får man bara in en fot så brukar resten göra sig själv.

126dagar
2016-02-11 20:13
#2

Vi håller till på en mindre ort i de norra delarna av landet. Har absolut inte räknat med att bli omhändertagen utan har både erbjudit mig att hjälpa till, har gjort vad jag har kunnat för att engagera mig. Tycker själv att det hör till ett normalt beteende att säga "Hej" om man möter någon på parkeringen men det är tydligen för mycket begärt. Har kanske haft otur med vilka jag har träffat på men har under hösten varit dit flera gånger i veckan och ett "hej!" är rätt ovanligt att få. 

Det finns en privat arrangör av kurser i min kommun och denna erbjuder främst kurser inom viltspår, agility och nosework, vilket inte är aktuellt i dagsläget i alla fall… 😕

Majken!
2016-02-12 09:14
#3

#2 Det är svårt att vara konkret om jag inte vet vart du håller till. Det finns väldigt aktiva träningsgäng längst med hela kusten, Kiruna har många ekipage, Luleå är rejält stora, precis som Umeå. Skellefteå har också mycket aktivitet, och inåt landet och söderut finns också massor med mindre aktiva klubbar.

ipopuma
2016-02-12 12:55
#4

en online kurs och försöka ta hjälp  av nätet så mycket som möjligt. Sedan gå ut och tävla eller gå på tävlingar och träffa lite folk som kanske ka bli blivande träningskompisar

fridarebecka
2016-02-12 14:28
#5

Finns det ingen facebookgrupp eller facebooksida för din BHK där du kan söka träningskompisar?

tillowin
2016-02-12 18:02
#6

Det finns ju en massa "träna hund"-grupper på FB för alla möjliga hundsporter, där kan man både få lite inspiration och söka träningskompisar :)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Annons:
Joyous
2016-02-12 23:06
#7

Onlinekurser och helgkurser är mitt tips! På onlinekurserna får du visserligen inga träningskamrater men du kan få verktygen för att komma vidare med din träning. Annars är Facebook bra, både för tips och råd, samt hitta människor på rimligt avstånd. Finns mängder med grupper om du tittar lite! Vill du ha någon att prata hund och träning så kan du gärna höra av dig till mig, älskar att bolla idéer och har själv en ung brukshund som jag tränar aktivt med! :)

Upp till toppen
Annons: