Annons:
Etiketthälsa
Läst 2677 ggr
vapensyster
2/10/16, 10:41 AM

8 månader, promenad längd?

Det pratas ju ofta om hur långt en valp får gå, men vad är det egentligen som gäller för en 8 månaders Rottis?

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Annons:
russin
2/10/16, 11:00 AM
#1

En 8 månader s kan du gå lika långt med som med en vuxen. Valpar behöver få röra på sig och gärna i terräng för att bygga upp muskler och leder.

En hund på 8 månader är dessutom inte ens valp längre, utan en unghund 🙂

Lona
2/10/16, 11:40 AM
#2

Instämmer med #1, en åtta månaders hund kan definitivt gå riktiga promenader. Vill dock flika in att jag tycker att man ska vänta med mer monoton träning som cykling och joggingturer till hunden är runt året, åtminstone på en såpass storvuxen ras.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Leviosa
2/10/16, 3:35 PM
#3

Kapar lite! När kan man börja gå längre med en valp? :)

Fridaaaa
2/10/16, 4:26 PM
#4

Man kan aldrig säga längd eller sträcka.
Det är så många faktorer som spelar in.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Changrila
2/10/16, 4:43 PM
#5

#3 med min valp så har jag ökat successivt ju mer hon orkat och velat. Det är absolut inte lämpligt att tex gå korta rastningsrundor runt huset i 3 månader och sedan plötsligt ge sig ut på dagliga långpromenader i skog. Kroppen måste få bygga upp sig och vänja sig vid belastningen osv. När min valp var ca 4 månader gick vi nog 3km ungefär, utöver rastningsrundor. Nu när hon är 7 månader går vi ca 5km. Då är hon lös i princip hela tiden och springer som en galning för det mesta :p När hon var under 4 månader så tänkte jag mer på tid än sträcka, för vi kom inte så långt även om hon busade runt mycket. Då blev det 30-40 min i skog en eller två gånger per dag där hon fick skutta runt. Hennes nästan-faster som jag också har här hemma gick jag 1 mil med när hon var ca 10 månader, men då gick hon i koppel i princip hela tiden (och tog det alltså mycket lugnare än vad hon skulle gjort om hon varit lös).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

fridarebecka
2/11/16, 8:37 AM
#6

Lånar tråden lite, ska vara hundvakt åt en 6 mån rottis/schäfer från och med ikväll, 2-3 km bör väl inte vara någon fara att gå med henne? Är rätt säker på att hon kommer springa de där 2-3 kilometrarna i vår lägenhet annars 😂

Annons:
[Nirvana-music]
2/11/16, 10:00 AM
#7

Gå så långt som du tycker känns okej för din valp, kanske inte 1 mils promenad.

russin
2/11/16, 2:41 PM
#8

#6 - du kan gå det dubbla om du vill 😉

[Nirvana-music]
2/12/16, 11:04 PM
#9

Våran 6 månaders valp följer med på långpromenad några ggr i veckan, cirka 5-6 km, han är av medelstor ras.

Det är full fart framåt hela vägen, glädjerusar och har sig.

Upp till toppen
Annons: