Annons:
Etikettövrigt
Läst 738 ggr
Dexterr
2/10/16, 10:05 AM

Vandra 24km

Nästa helg ska vi åka till ett ställe där man kan vandra och sträckan är på 24km. Vi tänkte gå där med våra hundar Chinese crested. 
Hur tränar man upp dom att gå hela sträckan eventuellt? Troligtvis går vi inte hela. 
Som längst har vi gått 10km med hundarna. 

Så, hur tränas dom på bästa sätt? Såhär ser våra vardagar ut när jag inte jobbar:
Promenad till skogen/stranden, där springer dom lösa. Allt som allt blir på ca 6-7km beroende på om vi tar genväg dit eller ej. 
Så kan de se ut 1 gång i veckan, på helgen åker vi ut till våran skog där dom får springa lösa och vi brukar vara borta 1-2 timmar. Inga km inräknade. 

Annars blir det vanliga promenader olika långa. 

Vad bör dom ha för kläder på sig? Räcker hurttas vinterjacka ? De är inte helt nakna men funderar på att raka ner dom  nu till veckan.. 

Vad kan vara bra att ta med till hundarna? (hundarna kommer vara kopplade hela leden).

Annons:
VildaVittra
2/10/16, 10:10 AM
#1

24 km är absolut inget problem för en frisk hund, de orkar gå längre än vad du gör. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Herveaux
2/10/16, 10:13 AM
#2

Kommer ni ta pauser under vandringen eller har ni tänkt gå i ett streck?

Små hundar brukar kunna klara mer än man tror, så i mina ögon behöver dom inte träna mer än vad ni redan gör med dem.
Jag hade nog planerat in en eller två pauser, beroende på vad hundarna tycker.

Kläder är svårt att säga, beror på vädret den dagen och hur frusna era hundar är.
Kanske kan ta med ett ombyte om det dom har på sig blir för varmt/kallt?
Något slags liggunderlag om hundarna behöver en paus under marschen och marken är kall/blöt?
Vattenflaska/vattenskål så ni kan vattna hundarna under vandringen?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Catta-
2/10/16, 10:17 AM
#3

håller med #1 Jag promenerade 2,5 mil med min hund nyligen och hon hade nog orkat ett varv till när vi kom hem och det är sällan vi går så långt. Dom orkar mer än man tror. Om hundarna är frusna av sig är det nog bra att ta med olika ombyten ifall de skulle bli blöta. Vatten är också bra att ta med.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Dexterr
2/10/16, 10:36 AM
#4

Tack för era svar!

Pauser har vi allt räknat med så de får dricka vatten osv. Liggunderlag är nog bra o ta med :) Dom vill inte sitta/ligga ner utomhus om de inte finns något mjukare att ligga på. 

Även ombyte är smart o ta med då de blir rätt kalla av sig när kläderna blir blöta. Vilket koppel är smartast o ta med? Expander eller lina? Funderar även på midjebälte som man kan fästa kopplet i så man har händerna fria.

Herveaux
2/10/16, 10:45 AM
#5

#4 Midjebälte lät smidigt!

Har ni plats i packningen för att få med era båda koppelvarianterna?
Då blir det enkelt att byta och testa vilket som funkar bäst på plats. :)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: