Annons:
Etikettbeteende
Läst 945 ggr
Leviosa
2/9/16, 10:25 PM

Rumsrenheten

Ca när blev era valpar rumsrena?

Vi skaffade en liten en i torsdags och kämpar på med att kisseriet ska ordna sig här hemma. Det är tufft, i alla fall när man tror att allt går som smort men vips så hittar man ännu en pöl på golvet. Man känner sig lite uppgiven då, trots att man vet med sig att det inte ens gått en vecka sedan vi började kämpa med detta.. 🙂

Är det någon som har något tips att komma med? Just nu använder vi ingen "potta" (typ tidning på golvet), borde vi börja med det?

Annons:
Catta-
2/9/16, 10:30 PM
#1

Det kan ta tid :) ut efter lek, mat, vila och beröm massor när behoven görs ute. Ignorera olyckor inne. Vissa valpar blir inte rumsrena förens ett års ålder men är man konsekvent och lär sig se när valpen är nödig går det snabbt :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Anata]
2/9/16, 10:42 PM
#2

Min hanvalp gick jag ut med hela tiden kändes de som. Men 1 gång i timmen om de inte var lek och mat samt sova. Han var rumsren efter 2 veckor.

Min tik var hopplös haha. Hon kissade inne kissade på sig för allt mm. De slutade med att jag satt en bjälra vid dörren. När den plingade gick vi ut. Då satte jag den i nos höjd. Vilket blev en rolig sak så klart men hon blev rumsren efter 3 månader.

Tikar kan ha svårare säger vissa och hanar säger andra. Jag har ALDRIG kör med tidning. När mina kissade inne gjorde jag de till något roligt. 

Med tiken var de tex. " Men oj vad har hänt här?" Så kom hon och skämdes kissade på sig. Jag pussade henne och sa kom så går vi ut. Inget "vänta jag måste städa" De kunde jag göra sen. Nu efter löp kissade hon inne nu är hon 5 år. Hon kom själv berättade genom att skämmas och de vara bara att gå ut. När hon kissade ut så blev de roligt beröm. Detta göra jag med ALLA hundar som jag ägare/passar.

Turast
2/9/16, 10:58 PM
#3

Alltså det är bara att försöka se om valpen ger tecken om att den är kissnödig. Annars är det ut efter mat, sov, lek och där emellan! Man får springa hela tiden :) Jag gissar på att det är en liten valp? Små valpar klarar inte att hålla sig när de är så små så det tar ett tag :)

Min ena var rumsren vid 4 månaders ålder och den andra vid 5 :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Leviosa
2/9/16, 11:22 PM
#4

ja han är ju bara 10 veckor  så jag räknar med att han har svårt att hålla sig också! Saken är den att han faktiskt inte kissar SÅ ofta, de första dygnen sprang vi ut både en och två gånger i timmen ,efter precis varje aktivitet osv, men han kissade bara sådär en gång var annan/tredje timme, allt där emellan var bara onödigt och jobbigt. :)

Kissandet känns omöjligt att hitta en förvarning till. När han ska baja syns det ganska tydligt men kissen kan komma precis när som helst, hur som helst. Vi ignorerar när han gör det inomhus. 👍

Honestyisdead
2/9/16, 11:36 PM
#5

Hades var inte helt rumsren fören vid 8 månader. 

Att känna sig besviken efter en vecka haha ;)

Leviosa
2/9/16, 11:39 PM
#6

Haha besviken är jag väl inte, jag förväntar mig olyckor ibland, men uppgivenheten kommer på besökt när han kissat inne 3 gånger på en dag ;)

Hades! Vilket fint namn! Vi pratade om att välja det namnet till lillen, men det blev Rudie istället. :)

Annons:
alltidnordin
2/9/16, 11:48 PM
#7

Min blev rumsren strax efter 3 månader. Dock händer det olyckor inne ibland, men ytterst sällan. Speciellt om vi är i andra hus/lägenheter än de han är van vid 🙂Han blir 5 månader imorgon!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

tulinia
2/10/16, 6:25 AM
#8

Felix har varit helt hopplös på att säga till när han vill gå ut. 
Nu vid 4 månaders ålder säger han till om han behöver bajsa. 
Senaste kissolyckan skedde för två veckor sedan typ. 
I början sprang vi ut en gång i timmen, minst! Men ändå hände det att han kissade inne. Det mest klassiska var att jag stod och tog på mig jackan å då kom det, eller att sambon sa till mig "jag går ut med honom" och då satte han sig och kissade.
Nu kan de gå allt från 1 - 4 timmar innan han behöver gå ut och kissa. Det beror helt och hållet på vad vi gör. 
Men även om vi går ut en gång i timman så kissar han alltid så fort vi kommer ut.

#2 vilken smart sak med bjällran vid dörren!! Det måste jag pröva!!!

VildaVittra
2/10/16, 6:50 AM
#9

Det här vill du nog inte höra, men Navdi var hela 13 månader innan bollen ramlade in och hon hajade att man skulle kissa utomhus, så vissa valpar tar lång tid på sig att nå den mognadsgraden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[tk1971]
2/10/16, 7:55 AM
#10

Denna hund fattade snabbt, hon var väl ca 3- 3,5 månader. Men förra hunden kunde gå upp på natten och bajsa inne när hon var upp emot 1 år. Kissandet slutade mycket tidigare.

russin
2/10/16, 8:19 AM
#11

Min tidigare ras shar-pei var rumsren från max 12 veckors ålder. Mina nuvarande heeler inte förrän 5-6 månaders ålder, så det skiljer mycket mellan både ras och individ 🙂

claravincent
2/10/16, 8:23 AM
#12

Oj, 1 vecka! ;P Våran är nu 9 månader och det händer en olycka då och då. (Några gånger i månaden). När han var ännu mindre valp var det inte omöjligt att man hittade tre pölar på en gång, haha. Så tre på en dag låter inte så mycket. :) Ska jag vara ärlig kommer jag inte riktigt ihåg när han blev rumsren. Det tog några månader. Men det blev ju bättre och bättre för varje dag som gick :).


Leviosa
2/10/16, 3:32 PM
#13

Kul att höra andras erfarenheter! Jag trooor inte att det kommer dröja allt för länge innan olyckorna blir mer reducerade, idag är en sån dag då det känns som att det går bättre nämligen. trots att han hade flytt från sin sovhage inatt och pissat och skitit. 😃 Men det är skönt att höra från andra hur det går/ har gått! Tack för alla svar!

Annons:
claravincent
2/11/16, 9:26 AM
#14

Önskar er lycka till! :D


Upp till toppen
Annons: