Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 6444 ggr
VilhelmPesula
2/9/16, 6:23 PM

Golden Retriever Kostnader?

Hur är det med kostnaderna för en golden retriever? Hundar har väl speciell mat vid första månaderna (?) Och sen har jag hört att man ska byta vid äldre ålder?

Hur stora kostnader får jag räkna med varje månad? 
Och vad kostar ett läkarbesök som man får göra ibland?

Aldrig haft hund och håller på att förbereder mig så mycket jag kan

Annons:
tillowin
2/9/16, 7:03 PM
#1

Rekommenderar dig att gå in och läsa på hemsidan köpahund.se, där finns massor av bra information! :) 

Jag har för mig att jag försökte räkna på det när jag köpte min första hund, undrar om jag kom fram till ca 20.000 kr första året?

Lite saker att tänka på att räkna med: 

- Mat (golden ca 500 kr/månaden tror jag, lite beroende på vad man ger för mat)

- Försäkring (jag ger ca 4000 kr/år för min goldentik)

- Kurser, medlemsskap och så, valpkurs är till exempel bra att gå när man är ny hundägare

- Tillbehör, som koppel, leksaker, matskål, bajspåsar etc. Svårt att uppskatta, men det beror ju lite på hur mycket du vill lägga helt enkelt ;)

- Vaccinationer, första året är det väl 2 st man betalar själv. Här kan man kanske också räkna in höftleds/armbågsröntgen som man bör göra på golden runt ett års ålder.

Det är väl det jag kommer på nu, kanske någon kan fylla på med vad jag har glömt :) 

Bra att tänka på är att ha en buffert sparad, om det skulle vara så att hunden behöver åka till veterinär så att man inte står i panik då utan pengar. Ofta kan man direktreglera mot försäkringen, men då behöver man i alla fall ha till självrisken och personligen vill jag gärna ha rejält extra om det skulle hända något oförutsett :)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

taylor__lambert
2/9/16, 8:34 PM
#2

på skk/köpahund har de använt sig av en golden tik för att föra en statistik om vad det skulle kosta

http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/kostnad-for-hund/

Men allt är ju olika, den är ju gjord för ett tag sedan också. Jag tror nog att under min hunds 6 år har jag nog laggt ut minst 300 000:- sammanlagt. Ras, eng cocker spaniel. Och då är allt inräknat, alla dolda avgifter. Mat, godis, kurser, leksaker, hundbädd, pälsvårdsprylar, veterinär besök inkl operationer och röntgen, medlemskapsavgifter, tillbehör (selar, skålar, halsband, koppel, träningsredskap). Tävlingar.

Jag har ett sparkonto som är till för nödsituationer som jag varje månad sätter in 200:- på, man vet ju aldrig när något akut inträffar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: