Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1683 ggr
mickan*
2/9/16, 9:00 AM

Hunden vägrar gå!!!

Har sedan två veckor tillbaka en 6 månaders valp, Flatte. Han har inte fått någon som helt uppfostran från uppfödaren, och vi har verkligen fått börja från start med att träna ALLT. Jag har två stora problem; Han kissar inne typ hela tiden kvällstid, trots att vi tar ut honom ca 1 gång i timmen, berömmer då han kissar ute osv. Nästa stora problem är att han totalvägrar gå när vi är på promenad. Inte alltid, men ganska ofta. Det är omöjligt att få med honom. Inte genom att locka, inte genom att visa godis. Det som funkat för mig är att släppa kopplet och helt sonika gå ifrån honom. Då kommer han. Men denna metod vågar jag inte riktigt låta 14-åringen använda. Det är dock just 14-åringen som går ut mest med honom, och har störst problem. Stackaren blir helt förtvivlad när hunden vägrar gå!

Nån som har tips på hur man kan göra?

Hjärta Flatcoated Retriever Hjärta

Annons:
[Anata]
2/9/16, 9:12 AM
#1

Testa en pip leksak. Testa att låta dom göra övningar som bygger upp deras relation med varandra. De kan vara så att båda två är osäkra och nervösa. Då kan de låsa dom båda

Tjeja
2/9/16, 9:14 AM
#2

Är valpen veterinärbesiktigad? Det du beskriver påminner om en Newfoundland jag hade som barn. Den vovven hade fel på höfterna som luxerade. Vilket gjorde att hon förstås hade ont o h därför inte gärna ville med o gå när det skulle promeneras eftersom hon fort fick ont. Hade också bekymmer med att kissa som hon skulle. Satt hellre kvar o kissade inne än gick ut o kissade. Antagligen också på grund av smärtan. Behöver ju inte alls vara något sådant med din flatte för det men tänker att en riktig vetbesiktning med röntgen o s v är viktig och kan ge svar man inte tänkt på innan.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

KickiG
2/9/16, 9:14 AM
#3

Har ni uteslutit medicinska skäl till att Flatte inte vill gå? Inget ont i tass eller rygg t ex?

Möjligen kan Flatte ha någon dålig erfarenhet kopplad till halsband och koppel. Är det svårt att få på den halsband och koppel? Visar han tecken på osäkerhet eller rädsla i samband med koppel?

Sedan kan det också vara en fråga om Tillit. Jag har haft två hundar som inte gick ut med folk de inte kände. Min ena hund gick bara på gården i början med tjejen som rastade honom på dagarna. Därefter gick han utanför porten, två meter förbi porten åt vardera hållet och sakta så ökade tjejen promenadernas längd allt anefter som tilliten växte.

Är Flatte nöjd och glad på gården? Gå bara på gården i koppel i början. Beröm och belöna när han går fint. Gå till porten, gå tillbaka. utvidga sakta reviret. Det kan vara mycket nytt för en ung hund att byta hem plötsligt.

Kan det finnas saker ute som är skrämmande för Flatte? Är han van med att bo i stan eller på landet? Kan bilar vara skrämmande? Skrämmande med mycket människor och andra hundar? Eller kanske skrämmande om det inte finns mycket folk.

Vad gäller kissandet skulle jag först och främst besöka veterinär för att kontrollera att det inte är urinvägsinfektion eller annat medicinskt. Därefter bara fortsätta ihärdigt gå ut ofta. Tyst torka upp inne om det händer en olycka, berömma massa ute när han har kissat ute. Inte leka när vi går ut, utan vänta på att han kissar ute och sedan berömma och leka en stund. Undvika att han lär sig att så fort man kissar måste man gå in igen. Kiss ute ska följas av något roligt, om inte annat så belöning av att få vara ute och nosa en liten stund.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

mickan*
2/9/16, 9:15 AM
#4

Problemet är att denna valp är extremt förtjust i att demolera och svälja allt man kan tänka sig. Pipleksak  hade nog varit bra, om sonen sen bara hade kunnat få honom att släppa den innan han äter upp den :-)

Har du nåt bra tips på övningar? Står helt stilla i mitt huvud nu….

Hjärta Flatcoated Retriever Hjärta

Majken!
2/9/16, 9:17 AM
#5

Valpen är förmodligen väldigt osäker. Gå inte promenader, gå bara ut och rasta den på samma ställe i några dagar och låt den bli trygg innan den ska behöva gå runt i kvarteret. Det är inte konstigt eller ovanligt, särskilt eftersom den just flyttat till er.

[Forest]
2/9/16, 9:17 AM
#6

Eftersom ni är nya med honom så är det ta allt från början. Det vill säga var gärna på samma ställe och rasta. Går man promenad gå en o samma runda ett tag tills allt flyter på. Om kissandet inne är det inget o göra det är inte ovanligt att rumsrenheten kommer senare, ni gör rätt belöna rätt kissandet ute. Alltid belönat med rösten ibland med lek efter oftast bajsat då våran vart i regel väldigt lycklig efter moment 2 avklarat😉

Annons:
mickan*
2/9/16, 9:22 AM
#7

Han är veterinärbesiktigad 3 dagar innan vi hämtade honom, och har inte ont någonstans. Höftlederna är det inget fel på (har tidigare haft 2 hundar med dysplasi, så de symtomen känner jag igen!) Jag upplever detta som ren trots. Han har bott i typ hundgård med de andra hundarna hos uppfödaren, och jag tror inte att han varit inomhus med familjen så mycket. Såklart är detta en stor förändring för honom, och han måste få tid på sig. Tror dessutom att han börjar bli könsmogen, näsan är konstant i marken ute! Det är inte hela rundan som han vägrar gå. Bara lite då och då, som tex när man vill gå på ett håll o han på ett annat. Som en maktkamp. Med mig vinner jag, men med sonen är det svårare. När jag har gott om tid så vänder jag ryggen till honom där han står och vägrar, och väntar ut honom. Då kommer han med. Sonen mår jättedåligt över detta, och min rädsla är att han ska tröttna på hunden som varit så efterlängtad!

Hjärta Flatcoated Retriever Hjärta

mickan*
2/9/16, 9:25 AM
#8

Ja kanske ska testa att bara gå samma runda alltid som du skriver #Forest.  Han är ju ingen pytte-valp, och behöver lite mer motion än bara att gå till lilla kissestället utanför alltid. Får helt enkelt ha tålamod!

Hjärta Flatcoated Retriever Hjärta

[Forest]
2/9/16, 9:26 AM
#9

7 men det är många som vägrar gå utan att vara sjuka. Är det så att unghunden inte är van att få se sig om så är koppel/halsband/sele helt nytt dessutom. Mitt tips är även lek mycket med honom skapa starkt band med honom. Kräv lite nu först sen lekträna när kontakten börjar funka.

mickan*
2/9/16, 9:34 AM
#10

#Forest; jag är tämligen säker på att han inte är sjuk på något sätt. Tror att du har helt rätt i det du skriver, att han är ovan vid det mesta, tyvärr!                                        *jäkla uppfödare!*   Sen gör "spökålder" och könsmognad sitt till saken!

Hjärta Flatcoated Retriever Hjärta

[Forest]
2/9/16, 9:35 AM
#11

8 jag förstår att han inte är liten och behöver mer än en 8 veckors valp, men jag tänker mer på han är så ovan och ni är helt nya för honom med. För slippa strul och sen bara få en positiv promenad så underlättar dessa. Har haft en vuxen omplaceringshund som jag fick gå samma promenad med en längre tid eftersom hon var så osäker. Hon tydde sig fint till oss, men att göra i från sig ute samt gå var det samma promenader som vart lösningen. Jag börja den på lite kortare runda som jag sen utöka lite då o då, den sluta med att det vart en långpromenad 😉Hon kom sen över osäkerheten mer o mer och man kunde gå överallt.

[Anata]
2/9/16, 4:02 PM
#12

#4 

Tex i hallen eller något rum. Hunden är hos dig så sitter sonen en bit framför. Du släpper valpen och sonen kallar på han. Så fort valpen tittar på sonen så säger ni "bra" och ger en godis. För då kan valpen lära sig att man får godis när man tittar på Husse matte mini husse mm. Och så tränar ni på att han får godis när ni kallar på han. Om han är slug så hade jag tränar in att de som ligger på marken/golvet får man inte ta om man inte får "varsågod"

Jag kör dessa sakerna på min tik hon 5 år. De är inte över kurs och de är lite naturlig som spelar in med

Upp till toppen
Annons: