Annons:
Etikettraser
Läst 1619 ggr
VilhelmPesula
2/8/16, 11:23 PM

Vad tycker ni om Golden retriever hundar?

Som rubriken lyder. Är dom snälla? lydiga? Dom är iallafall dom finaste jag någonsin skådat.
Finns det nån som har en sån här och isåfall hur beter den sig? :)

Annons:
Lexie82
2/8/16, 11:28 PM
#1

Som med alla hundraser så beror det nog lite på individ, men generellt är just goldens kända för att vara snälla och lätta att ha att göra det.

Jag har en 3-åring som jag tog över för ca ett halvår sedan, och han är otroligt lugn och snäll.

Nikklador
2/8/16, 11:48 PM
#2

Har hört bra om golden, de och labbar är ju två raser jag hört om i alla tider vara perfekta familje och barnhundar. Självfallet är de hos dem precis som hos alla andra arter att de är individer 😃 Har du några speciella mål och eller önskningar om hunden?

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Changrila
2/9/16, 12:44 AM
#3

Värt att veta om golden retriever är att rasen är uppdelad. Det finns jaktgolden och utställningsgolden (kanske något mellanting också?) och de är väldigt olika både mentalt och i utseende, kanske även hälsomässigt. Om hunden är lydig eller inte beror på om hunden uppfostrats av någon som valt en passande hund. Ingen hund föds lydig, det är en omöjlighet. Däremot är det olika lätt och svårt att få en hund lydig. Det är därför det är viktigt att göra ett genomtänkt rasval och därefter köpa hund från en så seriös uppfödare som möjligt. Om du går in på www.skk.se och kollar på golden retriever under kategorin "hundraser" så hittar du mycket information om rasen. Där hittar du även länk till rasklubbens hemsida och på den borde du kunna hitta hur mycket info som helst, både om rasen som sådan och om vilka uppfödare det finns.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Nalle-]
2/9/16, 7:59 AM
#4

Jag har ingen själv, men har ett gott öga till rasen :) Väldigt trevliga och glada hundar överlag! Om de är lydiga eller inte beror dock på ägaren, men de är oftast väldigt träningsvilliga och vill vara till lags.

Catta-
2/9/16, 8:52 AM
#5

Håller med övriga men de individer jag har träffat har varit väldigt skälliga. De kräver nog att få arbeta på något vis.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

fridarebecka
2/9/16, 9:04 AM
#6

Förut tänkte jag att goldens var perfekta och tråkiga, men har insett den senaste tiden att det verkligen inte är så. Har träffat flertalet duktiga träningsgoldens och dom har verkligen inte varit perfekta, det har varit hundar att jobba med men sååå duktiga ihop med sina ägare. Har sett 2 individer på senaste tiden som påmint om varandra, båda var studsiga och högljudda hanar som verkligen gjorde entré när de kom in i hallen, ingen kunde missa att dom kom. Men så fort de började träna så var det fullt fokus på ägaren och de så så glada ut när de tränade.

Annons:
taylor__lambert
2/9/16, 1:15 PM
#7

Min kompis hade två stycken (ena gick precis bort). Båda E-goldens. Bira (tiken som gick bort) var alltid glad. Lättlärd. Mysig. En aningen förarvek. Mycket fin utseende mässigt, dock väldigt maskulint ansikte. Älskade allt och alla och var alldeles för fin för denna värld. Ayla, alltid glad, väldigt arbetsvillig, inte lika förarvek som Bira, lättlärd. Älskade allt. Dessvärre kan jag inte säga mycket mer än så, hann aldrig träffa dom tillräckligt länge. Jag vet att en av tikarna hade problem med ögonen, att fransarna rullade sig in mot hornhinnan. Bira hade stora problem med öronen. Skälla kunde dom men var lärda att "inomhus är man tyst" så de skällde lite grann ute bara men inte överdrivet. Sen har vi goldens i området jag bor i. I ett hushåll bor det tre. De verkar väldigt innaktiva, går mest runt kanske är äldre, vet inte. Den äldsta går alltid lös. Sen har vi en hane i ett hushåll där de också har en mops, han har haft nosgrimma jag vet inte hur länge. Den gör inga utfall eller så men har haft den där grimman så länge jag har bott här (snart 6år). Sen har vi den som bor i Hus, och den skäller, sekunden någon går förbi tomten eller när de möter någon på promenaden. Glad är den, men skällandet gör mig galen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
2/9/16, 1:19 PM
#8

Jo, måste ju berätta om Stina. En golden jag fick jobba med på ett av mina gymnasium. Ur läcker tik! Men fy vilket skall, skällde hela tiden, tills man satte henne i arbete, och vilket sammarbete man kunde få, trots att jag inte var hennes ägare kunde hon snabbt jobba aktivt och effektivt med vem som helst vilket var helt underbart. Henne skulle jag vilja ha som hund, men hon verkade ha svårt att ta det lugnt ibland.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

dinamnam
2/9/16, 2:11 PM
#9

Väldigt roliga hundar måste jag säga! Passade ju min kompis golden under en vecka och gud vilken clown! Hon hoppade efter alla insekter som hon såg under våra promenader, hon la sig i alla vattenpölar som vi gick förbi osv! Älskar Goldens på alla möjliga sätt men det gäller ju verkligen att uppfostra dom ifrån första stunden man sätter foten i huset. Men jag känner att dom är väldigt underskattade när det gäller aktivitetsmässigt, underbara familjehundar - MEN dom förtjänar mer än att bara vara det!

Med vänliga hälsningar 

Achatina
2/9/16, 5:34 PM
#10

Min personliga åsikt är att de är tråkiga 😛 Liksom… Om man vill ha en hund så är det en retriever (golden eller labbe) man ska ha. Men vill man ha en hund med personlighet så finns det bättre raser. Dock tycker jag att riktigt mörka jaktgoldens är fina. Så jag antar att min ovilja mot rasen mest riktar sig mot de "vita" som vi har här i Sverige. I sitt hemland skulle ju dessa diskvalificeras på utställning. Folk tror att jag ljuger om ras när jag visar bilder på svenska goldens på amerikanska hundforum. Rasen är nog rättså sönderavlad efter all den popularitet den har haft under 90 och 00 talet.

tillowin
2/9/16, 6:07 PM
#11

Jag har golden :) Som tidigare nämnts finns olika inriktningar, de som är mer mot jakt, de som är mer mot utställning, de som är ett mellanting och så de som avlas mest för sällskap. Den sistnämnda tror jag är de som har givit rasen sitt "tråkiga" rykte, men jag vet faktiskt inte om de faktiskt är "tråkiga" eller blir det av att bara få vara familjehundar och inte aktiveras tillräckligt. En "riktig" golden, vare sig den är avlad mot utställning eller jakt, ska vara arbetsglad och den kräver mer än att bara vara familjehund, tycker jag och de flesta uppfödare som avlar på någon form av meriter. Som #9 skrev så tror jag också att de underskattas på grund av sitt sällskapshundsrykte, de både vill och kan vara aktiva hundar :)

#10 nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om. I rasens hemland (Storbritannien) finns både ljusa och mörka goldens och de flesta hundar vi har här i Sverige kommer från engelska linjer. Det finns en svenska goldens som går bra på utställning i England och det finns engelska hundar som går bra på utställning i Sverige.  I USA däremot har man en egen rasstandard och de hundarna ser därför inte alls ut som Europa, jag skulle säga att de är betydligt längre från rasstandarden, ofta med väldigt fluffig och ofunktionell päls etc. 

Rekommenderar också att gå in på goldenklubbens hemsida, där finns en hel del info om rasen :)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

[Nirvana-music]
2/9/16, 6:30 PM
#12

Trevliga, glada, stabila, fina och trogna hundar. Men det finns ju undantag, så det är ju individuellt. Skulle kunna tänka mig en sådan hund men gillar dock inte att det fäller så mkt päls.

Upp till toppen
Annons: