Annons:
Etikettövrigt
Läst 1625 ggr
Belphi
2/8/16, 10:56 AM

Gnälltråd

Måste bara få spy ur mig lite 😡 Spelar ju säkert ingen roll, men åh vad trött jag är på öron-tjafs! Som alla säkert vet ska ju collie-öron vara lite tippade (fyller ju absolut ingen funktion egentligen mer än att hunden ser nallebjörnsaktig ut), men när hundens öron inte är tippade Ja då tar det hus i h****** rent ut sagt. 

Surfade på FB där någon lagt upp en bild på sin pyttevalp med texten "A's öron börjar tippa rätt" och folk svarar med saker så som "fina öron, de borde klara sig så du slipper ståndöron" och "Det låter bra, öronen kan vara problem", och "har du haft något i dom?"

Den sista och första kommentaren är nog vad som får mig att bli irriterad. Att man genast frågar om man haft något i örat på en valp som är typ 12 veckor. Vad är det för avel där man fokuserar mest på ett pytteöra, än hela hunden? Klart det går utför då! Förr i tiden var det ju ingen som brydde sig om öronen direkt… 

Jag, å andra sidan tycker man kan godkänna även ståndöron på collie, för nä, man "lurar" ju bara aveln genom att limma, tejpa och greja med öronen för generna för ståndöron ligger ju fortfarande kvar - det kan ju ingen ändra på. 

Usch, nä nu är jag klar!🤐

Annons:
[Lummer]
2/8/16, 12:05 PM
#1

Helt rätt. Det är ju pga sådana idiot rasstanddarder som aveln blir en sjukdoms fälla. På många raser har dessa "oskyldig" små detaljer fått folk att avla på utseende och tummar på hälsan ffa när vissa dommare kräver allt konstigare utseende för att det enligt deras sätt att tolka rasstandard bara ska va så. Lite större huvud lite mindre bäcken lite plattare nos osv . Och vips så har vi sjuka hundar som måste förlösas med kejsarsnitt och ha andni s hjälp osv osv Det börjar med dom små detaljerna men det tar några grnerationer innan det blir galet. … Mengele fasoner. Nu blev jag upprörd igen

Nikklador
2/8/16, 2:36 PM
#2

Ja tyvärr så har en hel del raser får lida för att exteriören fått så stor betydelse. Hälsa är helt klart A och O för aveln anser jag.

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

tillowin
2/8/16, 6:31 PM
#3

Jag förstår faktiskt inte heller den där grejen. Ja, visst, jag förstår att öronens form gör mycket för hundens uttryck osv. Men när verkligheten uppenbarligen ser ut så att de flesta (?) måste tejpa eller dona med öronen så har ju bevisligen den egenskapen redan börjat avlas bort, så vad är meningen med att försöka låtsas att den finns där?

Och framför allt, hur ska man någonsin kunna avla på tippade öron (om det nu är så viktigt…) om man inte vet vilka som har det naturligt och vilka som har fixats till i efterhand? 🤔

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

-Aida-
2/8/16, 8:24 PM
#4

Om hundens öron är födda rakt stående ska dom väl ändå få vara det, förstår inte varför man ska vara så petig med utseendet.

[Kaoskaos]
2/8/16, 10:21 PM
#5

Jag har fått brutalt många kommentarer om min ena sheltie som har ståndöron !! Jag blir galen .. Även om jag varje gång till samma person förklarar att hunden inte ens ska ställas ut så varför i hela friden ska jag bråka med hennes underbara söta öron ?

Em_
2/8/16, 10:50 PM
#6

På ett sätt kanske man avlar fram hundar vars öron är lätta att tippa i efterhand 🤔 De "hopplösa fallen" sållas ju bort. Fast det känns fasligt onödigt för både hund ägare. Om det var mina egna öron hade jag nog nästan hellre kuperat de så hade de läkt och vart bra på några veckor, än att springa runt med tejp och häftmassa hela livet… (Nej jag är inte för kupering på något sätt.)


Annons:
reckon
2/9/16, 5:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag tycker också att det är fånigt. Det är ju så korkat att jättefina hundar som skulle kunna bidra på ett positivt sätt till rasen utesluts som avelsmaterial på grund av tippen på öronen. Hur ytligt kan det bli. 

Jag har en collie som har så mycket ståöron att de till och med tippar lite bakåt. Idag är jag dock glad för hans ståöron för annars hade jag känt press på att ställa ut honom då han i övrigt ser väldigt bra ut. Vi har varit på en enda utställning och jag tycker att det räcker för all framtid, haha.

Jag tycker också att det är himla konstigt, det här med att modifiera öronen med tyngder och tejp så att öron som skulle blivit ståöron utan tejp vinner priser i ringen och avlas vidare på. Resutatet av det borde väl bli att det blir fler och fler ståöron? Man gynnar väl i alla fall knappast den mjuka tippen i rasen på det viset.

tulinia
2/9/16, 6:09 AM
#8

Underbart att någon tar upp detta. 
Jag har alltid funderat på det här med tejpade öron. 
Om det nu är i rasstandarden med tippade öron, och så behöver nästan alla tejpa öronen. 
Är det vi människor som bestämmer en rasstandard och formar rasen därefter eller tittar vi på en ras och formar rasstandarden efter den?
Tror att det kan behöva en hel del uppdatering i "den stora boken om hur hundar måste se ut"…. 
Är det inte viktigare att vi får en bästa kompis? Någon som vi kan ha roligt med? 
När vi valde ras gick vi inte på utseende, vi gick efter hur de är till sättet. 
Jag struntar fullständigt hur hans öron ser ut, bara de fyller sin funktion och inte ställer till med problem för honom får de vara blåa om de vill!

[Nalle-]
2/9/16, 7:27 AM
#9

Jag tycker också att detta är märkligt. Ska en hund ha tippöron enligt rasstandarden borde man ju i så fall enbart avla på de hundar som har tippöron naturligt! Hellre då att man tillåter alla typer av öron 😉Med tanke på att var och varannan collie verkar ha ståndöron. Samma sak när det gäller andra raser, tex sheltie och aussie, men vet inte om det är ett diskvalificerande fel inom de raserna.

tillowin
2/12/16, 6:21 PM
#10

Jag vet ju att det inte är tillåtet "egentligen" att ställa ut hundar med modifierat utseende, men det verkar ju så vanligt i dessa raser att ingen bryr sig det minsta så länge inte tejpen sitter kvar inne i ringen…? Tänk om vi skulle göra samma sak med andra egenskaper? 😂

Typ krypta hundar - ingen fara, sätt i en kula till i silikon? Hundar som föds med fel färg - lugna puckar, bara att färga?

Jag förstår verkligen inte tänket. Antingen får man ju utesluta alla hundar vars öron inte tippar sig naturligt ur avel, eller så får man ju konstatera att det inte är det viktigaste att fokusera på och avla på andra egenskaper. Det känns som att rasstandarden och verkligheten har glidit lite för långt ifrån varandra xD

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Upp till toppen
Annons: