Annons:
Etikettraser
Läst 1359 ggr
apportbocken
2016-02-07 21:27

Samband i hundallergi

Hej alla fina hundmänniskor! Jo, det är så här att jag har drömt och en hund rätt (läs: väldigt) länge. Nu har mina föräldrar lite halvt gått med på det, jag har iallafall lurat in dem i rasdjungeln och de är med och diskuterar. Dock är min käre far allergisk mot hundar, inte så supermycket men det kliar i hans ögon och han nyser och blir trött när han är med en hund han är allergisk mot. Det gör det väldigt svårt att välja en bra ras. Som grädde på moset har jag börjat fastna för raser med mycket driv i, sådana som en kan köra t.ex bruks och lydnad med på relativt hög nivå. Först var jag inne på aussie, men det kändes troligare att min pappa skulle tåla pumi (de verkade dessutom som ytterst roliga hundar) så var hos en uppfödare nu i helgen och gosade med hennes pumis. I bilen hem började det klia i pappas ögon och hans näsa började rinna. Så pumi blir det nog inte, sorgligt nog. Då allergi ju är individuellt så kanske aussie kan funka ändå, även om chansen är betydligt mindre. Så till frågan: Det är ganska säkert att mina pappa inte tål: 1. Gråhund och spetsar med grövre päls 2. Dessutom har han reagerat på en labbe/amstaffblandis som jag brukar gå ut med. 3. Pumis tål han inte heller helt 100%. Finns det något samband mellan olika "pälstyper" eller kan han reagera på en krullig hund men inte en annan. Jag är lite inne på kelpie också, de har väl lite grövre päls, är de att utesluta? Det blev lite oklart vad som var frågan här märkte jag men finns det några samband mellan pälstyper/hundraser osv? Alltså om min pappa inte tål en hund med en sorts päls, är de andra uteslutna då? Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Wellcraft
2016-02-07 21:51
#1

Allergi kan vara så individuellt att pälsen eller rasen på hunden inte spelar någon roll.
Olika faktorer spelar in, som vilket foder hunden äter, kastrat eller ej, ålder, kön osv.
Är själv hundallergisk, hundar som äter mycket spannmål är värst. 
Korthåriga hundar med underull tål jag sällan, fäller dem är det kört.
Men däremot tål jag krullisar, korthåriga u. underull, långhåriga och nakna.
Vissa individers saliv tål jag inte alls.

Krullhåriga hundar ska ju överlag betraktas som allergivänliga, så en aktiv krullhårig hund med mer driv i en t.ex. pudel är lagotto. 

Men mitt råd är att ni åker runt till kennlarna av raser ni är intresserade av och testar er fram, helt enkelt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Belphi
2016-02-07 22:15
#2

Precis som #1 säger är allergi väldigt individuellt, ni får testa er fram helt enkelt, så länge din pappa orkar. Säger han stopp bör det respekteras omedelbart, hur gärna du än vill ha hund.

Jag har varit i samma sits, så jag vet. Min pappa är kvalsterallergiker, reagerar på dammiga miljöer och liknande. Gräsallergiker, får allergiska reaktioner utav kartongpapper och tidningspapper. Pälsallergin är värst för honom och han kan inte ens vara i ett rum med någon som har katt. Trots det har vi varsin lh collie! Min är 16 månader och hans är 7 månader, han äter inte ens medicin så för min del har det gått över förväntan - och hans också.

Min pappa klarar inte korthåriga hundar, så som rottweiler, inte heller doberman. Golden retriever fungerar inte heller för honom och jag har för mig han reagerar på pudel också, så det är ju väldigt varierande raser här och väldigt olika pälstyper, ser absolut inget samband alls. 

Det jag försöker säga är… Ge inte upp hoppet. Det finns möjligen en ras där ute som han tål! Och fungerar det inte med hund nu, är det alltid möjligt när du flyttat hemifrån.

Facklan
2016-02-07 22:16
#3

hade jag varit du skulle jag låna hem hund … 

Det finns många hundägare som säkert skulle vilja får lite hundpassning /låna ut så ni kan ha en hund hemma o se hur han reagera på olika hundar !

Det är bra att testa! 

tyvärr e min erfarenhet att det kan vara jätte olika från olika allergier till/och från  hund till hund 

är det en seriös uppfödare du hittar kan du säkert få hjälp med kontakter 

det är ju mycket man kan göra hemma oxå för att underlätta för din pappa ..

Lycka till !!

claravincent
2016-02-07 22:27
#4

Det är olika från person till person. Vissa tål inte pälsen, andra tål inte salivet osv. Alla i min familj är allergiska egentligen. Vi har en lagotto och har aldrig känt minsta lilla av honom :). Bästa är nog att låna hem en hund av den rasen ni vill ha och prova.


lizton
2016-02-07 22:32
#5

Se förslag på raser i länken. Någon av schnauzer-raserna kanske ?

Bichon frise´vet jag många allergiker som tål, fast du kanske tycker den är för liten.

http://www.akc.org/about/faq-allergies/

apportbocken
2016-02-08 07:33
#6

Tack så mycket för alla svar! Då finns det kanske lite hopp om att han tål någon passande ras! ;)

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
NinniH
2016-02-08 14:51
#7

Precis som flera föregående skrivit är allergi otroligt individuellt. Både jag och min pappa är allergiska mot hund (bland annat..). Jag tål exempelvis rottweiler utan problem, likaså korthåriga hundar utan underull samt pudel. Cavalier går skapligt. Hundar jag blir dåligt av direkt är exempelvis akita och liknande. Min hundallergi märks framförallt på andningen och ganska omgående. Min pappa däremot tål ingen hund över huvud taget, då han reagerar på saliven.. Så för honom spelar rasen ingen roll alls.

Sen kan det ibland vara så komplext/knepigt att man tål bara vissa individer inom en ras/en viss pältyp, men inte andra. Allergin behöver inte visa sig på en gång heller.

Jag rekommenderar också att ni ser om ni kan få låna hund och se hur det går. Även om ni har en uppfödare i närheten med en ras ni är intresserade över, att ni kan åka dit på flera besök.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Magrat
2016-02-08 15:55
#8

Individuellt skulle jag säga. Min pappa är jätteallergisk mot mina Borzoier, men fixar sina egna dvärgschnauzrar utmärkt. Du har möjligtvis inte kikat på Riesenschnauzer om du är intresserad av brukshund, det kanske skulle fungera? Det är ju en trimras och många allergiker har lättare för trimraser och krullhåriga hundar.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Forest]
2016-02-08 20:16
#9

Säger som andra, det är mycket indviduellt vad man tål mer eller mindre. Sonen här tålde våran blandrastik softisblaning men han har även tålt våra pudlar. Många reagerar mer på valpar. 

Jag vill att ni funderar lite mer kring skaffa hund, skulle nu ni skaffa en och din pappa inte tål den hur gör ni då? Att leva på allergimedicin varje dag är någ inte det roligaste man kan göra. 

Rastips från mig är pudel, sonen tålde inte ccd kinesisk nakenhund,inte dvärgschuzer det var dom raserna vi testa på innan genom vara hundvakt åt bekanta (olika helger). Vi testa med låna hundar och pröva oss fram 😎

Mischa
2016-02-09 10:19
#10

Kopierar in länk till poddavsnittet här också. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/626221?programid=4834 Både hundar och människor har individuella profiler när det kommer till allergener, vad som spelar roll är att hitta en individ man fungerar med (om alls) samt att schamponering av hunden kan underlätta stort.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: