Annons:
Etiketthälsa
Läst 1557 ggr
Vizzla
2/7/16, 7:56 PM

Hund kiropraktor?

(Bakgrund till frågan: Min tax Theo ramlade från sängen för 11 dagar sedan, krampade och kunde inte röra bakbenen. Vi åkte in akut till djursjukhuset där han fick sova över. Han kom hem dagen efter med smärtstillande. Nu är kuren medicin slut och Theo verkar vara helt återställd. Vi har inte någon riktig diagnos men vet kan inte utesluta diskbråck helt).

Någon som varit med hund till kiropraktor? Har fått tips om en kiropraktor som jobbar med hundar, inte allt för långt härifrån. Denne påstås vara ytterst försiktig och mycket duktig. Veterinärer brukar dock generellt vara negativt inställda till kiropraktor, lite som läkare. Har fått höra om flertalet, fem hundar, som blivit ”botade” av kiropraktorn då veterinärerna inte kunnat göra mer. Denne ska även vara duktig på att avgöra om det är något han kan göra eller om det är något som absolut inte ska manipuleras. 

Själv har jag ju varit till kiropraktor och jag litar fullt på deras kunskap och deras inställning till kroppens helhetsfunktion, framförallt när det kommer till rörelse. Har själv gått hos sjukgymnast i flera år men aldrig blivit bättre i nacke och axlar. Sjukgymnaster har alltid sagt att jag har full rörlighet. När jag kom till kiropraktorn sa hon att ”ja det beror på vad man menar med full rörlighet. Om jag frågar kan du titta åt höger/vänster eller om jag frågar hur mycket kan du titta höger/vänster”. När hon hade knäckt till mig så mådde jag mycket bättre. 

Tänkte att om Theo nu inte har diskbråck så kanske smällen gjort honom lite sne. Kanske kan en kiropraktor hjälpa?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Herveaux
2/7/16, 8:31 PM
#1

Jag var med min Hjorthund till en kiropraktor.
Det var bara en positiv upplevelse för både mig och min dåvarande hund.

Om du har en kompetent hund-kiropraktor i krokarna hade jag absolut gett det en chans!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

monjan
2/7/16, 9:20 PM
#2

JAg var med min hund till en kiropraktor som även är veterinär.  Det var bra och hon kändes väldigt kompetent. Det är inte så ofta hon är i stan så numer går jag till en osteopat istället. Också väldigt duktig!

russin
2/8/16, 7:54 AM
#3

Det viktigaste är väl att hunden är röntgad före, så även kiropraktorn vet vad den har att rätta sig efter - för all ev diskbråck mm måste uteslutas innan dom kan manipulera med kotor mm.

Maja2
2/8/16, 9:41 AM
#4

Jag var till kiropraktor med stor vana av hund, med min Cornelis, då han blev förlamad i bakdelen för drygt 3 månader sedan. (var först till veterinär, där han röntgades och uteslöt frakturer) Han kände igenom hela ryggen, och kunde säga att det inte fanns något fel i ryggen. Han la till ena knät, och sa sen att det nog ligger en nerv i kläm.

[Forest]
2/8/16, 9:48 AM
#5

4 Hur gick det för Cornelis sen? Kanske läser fel men vart han återställd

Maja2
2/8/16, 9:50 AM
#6

#5 Han är i det närmaste helt återställd. Har lite svårt att känna när han kissar och bajsar, det blir lixom "i steget", men han Har håll, så det rinner inte okontrollerat

Annons:
[Forest]
2/8/16, 10:01 AM
#7

6 vad skönt o höra 🤗

Upp till toppen
Annons: