Annons:
Etikettövrigt
Läst 1554 ggr
[Nirvana-music]
2/5/16, 2:19 PM

Bussknepet

Hade glömt hundens busskort hemma så gjorde lite fulknep idag, har åkt 7 bussar och varje gång har jag gått in och stämplat mitt egna kort, sen sagt "ska jag gå in bakvägen?" Snällt att de kan vara bussiga ibland och låta hunden åka med gratis, hon sitter ju likaså på golvet. Men det är ju inte alltid man har sådan tur men idag hade jag det :-)

Annons:
Lia
2/5/16, 2:24 PM
#1

Kan hundar ha busskort? Var i landet? Här i Skåne åker de gratis.

[Nirvana-music]
2/5/16, 2:32 PM
#2

Här i Västerbotten finns det busskort, men det är företagskort för barn som man köper till hunden.

Zadeira
2/5/16, 2:33 PM
#3

Jag har aldrig hört att man betalar för hundar eller har busskort för hunden. Bor också i Skåne.

Vanja
2/5/16, 2:37 PM
#4

Det har jag aldrig hört talas om heller. Bor i Skara och Örebro

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2/5/16, 2:52 PM
#5

I Uppsala så får man lösa ungdomsbiljett om man har med mer än två hundar. Men jag har aldrig behövt göra det eftersom jag bara åker med skolbussarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
2/5/16, 2:55 PM
#6

OT, men hur är det med cykel där ni bor? Här kostar det barnbiljett.

Annons:
JoannaLi
2/5/16, 3:18 PM
#7

Hemma (Skellefteå) betalar jag också barnbiljett för min 25-kgs klump. 

Hemma (utanför Växjö) åker Arrak gratis :)

hemul
2/5/16, 4:21 PM
#8

Här betalade man förut, halv biljett typ. Döm om min förvåning när jag gick in och kollade om det kanske blivit dyrare. Det hade blivit gratis och man får t.o.m. ta med två hundar! Har man flera får man köpa ungdomsbiljett till dem. Helt otroligt eftersom lokaltrafiken bara blir sämre och dyrare för varje år som går. De har t.ex. dragit ner tiden man får åka på en biljett från det redan korta 1½ timme till 1 timme och 15 minuter. Inte en chans att åka till någon stormarknad och hinna tillbaks på samma biljett. Förut gick det om man inte spillde tid på att se sig runt och hade lite tur med avgångstiderna.

[Nirvana-music]
2/5/16, 5:05 PM
#9

Barnbiljett för cykel också

[Nirvana-music]
2/5/16, 5:05 PM
#10

För inte så länge sedan var det gratis att ha med ett barn, gratis för en cykel eller hund…

Joyous
2/5/16, 6:03 PM
#11

Här är det gratis upp till två hundar! :)

[Nalle-]
2/5/16, 6:48 PM
#12

Jag tror att västerbotten är rätt ensamma med att behöva betala för att ha hunden på bussen… tyvärr! 
Jag löser barnbiljett (skev ungdomsbiljett tidigare men det stämmer inte) för min när vi åker buss, men jag har bil så det är inte så ofta. 

Vad skönt att det kunde lösa sig trots att kortet blev glömt!

russin
2/5/16, 6:54 PM
#13

Här kostar hundar en barnbiljett om dom inte är i en väska……gäller hela Östergötland.

Annons:
Ambrose
2/5/16, 8:20 PM
#14

Här åker hund gratis (västra götaland) cykel är inte tillåtet, och det får bara vara 2 hundar per ägare, och inte hundar från olika ägare. Man kan alltså bli nekad att åka med om det redan finns en hund på bussen/vagnen

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Wellcraft
2/5/16, 9:30 PM
#15

Jag avskyr, minst sagt, östgötatrafiken…
Om hunden sitter i en väska åker denne gratis, annars så kostar det en ungdomsbiljett. För oss som pendlar med hund till skolan blir det svindyrt, speciellt för de som åker från linköping.
Som tur är erbjuder skolan numera gratis busskort till ens hund, om man inte bor i stan. 
Men även för oss som bor i samma stad som skolan blir det ohållbart dyrt. Det värsta är att man inte längre får köpa ett månadskort till hunden, utan man måste betala med engångsbiljetter = ännu dyrare.
Allt för att bli av med oss som har hund.
Jag är dock jäkligt lycklig att jag fick den värsta busschauffören sparkad 😈

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hemul
2/6/16, 6:06 AM
#16

Cykel får man inte ta alls på stadsbussarna här. På vissa landsvägsbussar får man, men bara 2 per buss eller nåt sånt. Tycker också alla regler är skräp. För kunde man åka vart man ville med både cykel och hund. Och man kunde polletera cykel på tåg. Det var toppen! Bara att hämta ut sin cykel från en lastvagn när man kom fram och cykla iväg.

russin
2/6/16, 8:08 AM
#17

#15 - nyfiken. Vad händer med busschauffören - vad var historien där ?

Wellcraft
2/6/16, 11:18 AM
#18

#17 Kort sagt så gjorde han det grova misstaget att försöka göra illa min hund 😉
Nej men, har du åkt mycket buss, spec. 119 lär du veta vem det är. Han vrålade, skrek och kränkte folk ofta utan tillsynes anledning.
Mot hundar var han - såklart- värst. Flera gånger kom inte mina vänner till skolan för att han bestämde sig för att  bara åka förbi dem, osv.

Det var ett tag sedan när jag skulle till skolan, den nya regeln med att man måste kliva på fram hade precis införts. Så på första bussen går jag på fram med hund, varav jag får rätt mycket skäll av chauffören, för att hundar ska på bak.
På nästa buss, med denna chaufför försökte jag då gå på bak, varav han försöker slänga igen dörrarna på min hund, men jag hinner gå i mellan själv, så den enda skadan blev att min nya vita vinterjacka blev förstörd 🤐
Sen frågade jag vad chauffören håll på med, när jag lyckats åla mig loss då jag var fastklämd mellan dörrarna.., för det var ett totalt oacceptabelt beteende. Han började dessutom häva ur sig riktigt konstiga saker, som när jag pedagogiskt och lugnt försökte förklara att hans kollega på andra bussen bett mig gå på bak, så vrålade han att han sket i sina kollegor och liknande.

Efter resan kontaktade jag omedelbart ögt och de sa att de tog detta på stort allvar och skulle vidta åtgärder på en gång. 
Jag såg aldrig chauffören mer, kom sedan fram att han fick kicken 😃
Verkligen skönt, för han kunde vara riktigt obehaglig. Vissa vågade inte ens åka med honom.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

russin
2/6/16, 12:49 PM
#19

#18 - det finns människor som inte ska jobba med andra människor 😡 skönt han kom väck

Scorpio97
2/6/16, 1:04 PM
#20

Här åker hundar, oavsett storlek, gratis. Dom jag har sett har klivit på fram, vet inte om det finns någon speciell regel gällande det. 

Cyklar vet jag inte hur det är med, tror aldrig jag har sett någon som tagit med/försökt ta med cykeln på bussen. Skateboards och dylikt verkar vara tillåtet i alla fall. 

Barn under 7 år åker gratis med en vuxen.


//Jessie

Annons:
Catta-
2/6/16, 1:27 PM
#21

Jag har bara åkt buss ett par gånger med min storpudel men då var det gratis. Cyklar har man även fått ta med gratis på cykelhållaren bakom bussen.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Kalli
2/6/16, 1:49 PM
#22

Som #14 redan nämnt, man får inte ta med cykel, hundar åker numera gratis (tidigare kostade de barn eller ungdomsbiljett) och man får max ha två hundar per ägare och inte två hundar från två olika ägare. Ärligt talat en skitregel om man ser sig vilja främja kollektivtrafiken. Lyckligtvis är inte alla busschaufförer paragrafryttare.

Zadeira
2/6/16, 2:43 PM
#23

Här kliver vi på fram, betalar biljetten för människan, sen får man sitta var man vill men ej ha hunden på sätet. Har aldrig varit ett problem. Här får man gå på även om det redan finns annan hund. Dock kan man bli nekad om det är väldigt trångt på bussen om man inte har hund i väska.

Cykel får man inte ta på stadsbussen för det finns ingen plats, och högst tre barnvagnar tror jag det är (om det är enbarnsvagnar, annars gäller två).

isabella93
2/6/16, 2:59 PM
#24

I skånetrafiken åker hundar gratis, och det finns inga regler för hur många man får ha med sig (inom rimliga gränser, man kan kanske inte ta med sig fem hundar i schäferstorlek ;) ), så det är trevligt jämfört med östgötatrafiken. Där ska man betala en ungdomsbiljett per hund för alla hundar oavsett storlek om de inte sitter i bur/väska. Å andra sidan brukar busschaufförerna väldigt sällan ta betalt för hundar, speciellt inte om de är små.

spacesheep
2/6/16, 9:35 PM
#25

Jag behöver också brottas med Östgötatrafiken. Är oerhört frustrerande att behöva betala en lika dyr biljett till min hund som för mig, även fast han sitter på golvet mellan mina fötter. För han får ju inte sitta på sätet eller ta upp någon plats trots att han har en biljett. Skitkul när vi vill hälsa på svärföräldrarna över en helg och behöver betala 200kr extra för att hunden ska med..😓Och det är ju inte som att jag kan trycka in en hundbur på spårvagnen eller pendeltåget i rusningstrafik där det svårt att ens få sittplats själv 😂

Swadika
2/6/16, 9:54 PM
#26

#18 Måste varit den personen jag åkte med för ett tag sedan, det var just 119. Åker inte den så ofta men gjorde det den gången med en person som har en kraftig synskada. Jag bad chauffören vänta ett tag innan han åkte för att hon skulle få sätta sig. Hjälpte inte, istället gasade han på så hon var nära på att ramla.

Samma resa tvingade han en person med rullator gå på fram. Tvärbromsade två gånger, en gång för att han missade hållplatsen och andra gången för att han var nära på att köra in i en bil. Detta på min korta 15-20 minuters resa.
Förlåt för OT.

---

Jag åker alltså också östgötatrafiken, hundar åker gratis i väska, påse och bur. Enbart enkelbiljett ungdom (14:- inom tätort) snordyrt om man behöver åka oftare än någon gång. Hopplöst att det inte går att köpa månadskort. Nu har jag små hundar så de kan sitta i väska, men inte alltid man har möjlighet att släpa med sig en extra väska/bur.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

panini
2/6/16, 10:17 PM
#27

Som många redan har skrivit så åker hundar gratis här i Skåne. Har aldrig träffat på en busschaufför som varit elak mot mina hundar, tvärtom så har jag träffat många som vill hälsa och har en burk med hundgodis i bussen! 😍Blir så frustrerad när jag läser era skräckhistorier, sådana personer borde inte få ha ett jobb där man måste ha kontakt med människor! 😡

Annons:
panini
2/6/16, 10:22 PM
#28

Dessutom så brukar medresenärer vara väldigt positiva dom med. Även fast stadsbussarna är helt fulla så brukar det finnas dom vänliga själarna som reser sig upp och erbjuder sin plats till mig och min hund för att han ska slippa bli trampad på ❤️

Wellcraft
2/7/16, 9:43 PM
#29

#26 Jodå, låter misstänkt likt honom. 🤐 Nollrespekt gentemot någon.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hanna.siri.saijo.
2/8/16, 1:03 PM
#30

Iaf där jag bor i Dalarna får hundar åka gratis.

Nikklador
2/8/16, 2:33 PM
#31

Oj skall hundar behöva biljett nu? Men då skall de väl även få sitta på sätet eller? Jag anser i alla fall att de som har biljett är berättigade att få sitta på sätet. 

Men det som gör mig mest förvånad är att de en tar betalt för hunden på bussen. Hur är det i de städer det finns spårvagnar/t-bana?

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Wellcraft
2/8/16, 2:57 PM
#32

#31 Här får man böter om man har hunden på sätet, om den ej är i bur/väska.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

lollynonna
2/8/16, 3:50 PM
#33

Här får man ha hunden på sätet, man måste sitta längst bak. Man måste betala för  hunden hur stor eller liten den än är. Cyklar åker gratis!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

spacesheep
2/8/16, 6:11 PM
#34

#31 Här i Norrköping behöver man betala biljett för hunden på spårvagnen också. Superkul fast inte alls. Och som #32 skrev, sitta på sätet = böter. På spårvagnen får vi trängas bland barnvagnar och resväskor (som tar upp enormt mycket mer plats än min hund, men som ändå tas med gratis liksom) och hoppas på att hitta en plats som fungerar. På en skapligt full spårvagn får vi oftast stå, trots att jag betalar för dubbla biljetter. Känns rent ut sagt förjävligt, men eftersom att vi bor i en stor stad utan bil är det svårt att ta sig till ytterkanterna och skog utan kollektivtrafik… 😴

Annons:
Upp till toppen
Annons: