Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 6611 ggr
CayKantos
2016-02-04 13:42

Export till Danmark

Hej!

Jag undrade lite hur det funkade om man ska exportera en valp till Danmark från Sverige.

Jag studerar just nu i Sverige men ska flytta tillbaka till Danmark till sommar. Jag vill dock gärna köpa hund till vinter och ganska säker på det bliver från en svensk kennel eftersom jag redan har kontakt med lite olika ställen.

Hur funkar det ang regler och så, finns det något som är bra att tänka på?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[linda1989]
2016-02-04 13:58
#1

Åh, off topic men bor också i Danmark och studerar i Sverige på distans ;)

CayKantos
2016-02-04 14:26
#2

Va vad roligt! Får man fråga vad du studerar? :) Studerar inte distans, men på Naturbruksgymnasiet Strömma 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[linda1989]
2016-02-04 14:28
#3

#2 Studerar till vårdadministratör. De som skriver journaler och sköter allt det administrativa på sjukhus och vårdcentraler och liknande platser.

CayKantos
2016-02-04 14:31
#4

#3 Vad roligt 🤪 Är det heldistans? Alltså behöver du aldrig åka till utbildningsplatsen?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[linda1989]
2016-02-04 14:35
#5

#4 Åker dit fåtal gånger i 3 dagars tid. Men väldigt få, 6 gånger på två år eller något sånt.

Lizelda
2016-02-04 14:41
#6

Den behöver ha pass och vara besiktigad, sedan är det bara att tuta och köra! Om de ska avmaskas också har jag inte hundra koll på, tror inte det. Men de behöver inte rabiesvaccineras.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Hime
2016-02-04 15:13
#7

För att ta med hunden till Danmark behöver den visst rabies vaccinering! Det gäller i alla EU länder.

CayKantos
2016-02-04 15:50
#9

Tack! Vet ni hur det funkar ang registrering i dkk? Och evt andra vägen en utländsk hun man importerar till Sverige, hur funkar det med reg i skk?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lizelda
2016-02-04 21:03
#10

#7 Nej, inte för att ta med den dit. Vill du å andra sidan komma hem igen utan problem så ska den vaccineras.

#9 Hunden reggas i det land där den föds och du kan sedan få ett till reg-nummer om du bor någon annanstans.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2016-02-04 21:03
#11

#7 Nej, inte för att ta med den dit. Vill du å andra sidan komma hem igen utan problem så ska den vaccineras.

#9 Hunden reggas i det land där den föds och du kan sedan få ett till reg-nummer om du bor någon annanstans.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hime
2016-02-05 13:18
#12

#11 Var kan du hitta de uppgifterna? Länkar tack.

 För enligt varenda länk jag hittar SKA hunden ha rabies vaccinering, i ALLA eu-länder. Jag har åkt över sundet i Danmark flera gånger med min hund och enligt veterinären krävs rabies vaccinering för att ta med hunden, även dit.

Naviifax
2016-02-05 15:36
#13

Ifrån jordbruksverket som Hime postade:

3. Kraven för att föra ut en hund, katt eller iller som inte ska säljas

Checklista

  • Djuret ska vara id-märkt 
  • Djuret ska ha en giltig vaccination mot rabies
  • Hundar som reser till Storbritannien, Irland, Finland och Malta ska avmaskas mot rävens dvärgbandmask
  • Djuret ska ha EU-pass för sällskapsdjur

@adventuresofnavi | instagram

Annons:
Kryddis
2016-02-05 22:47
#14

#12 och #13

Danska Fødevarestyrelsen har en guide med olika val för resor med hund. Om man väljer införsel av hund under 12 veckor utan rabiesvaccinering (eller 12-16 veckor med rabiesvaccinering som ännu inte är giltig) får man följande svar:
"Danmark tillader ikke-kommerciel flytning af unge hunde, der ikke har en gyldig rabiesvaccination."

De har även en guide för om man skall sälja hund till Danmark och då får man följande svar:
"Danmark tillader indførsel af unge hunde, katte og fritter, der ikke har en gyldig rabiesvaccination."

Det är alltså inga problem att resa med eller sälja valp under 12 veckor och valp mellan 12 och 16 veckor utan giltig vaccination. För äldre hundar verkar det dock vara de generella reglerna som gäller d v s pass och vaccinationer.

Jordbruksverkets information är nog generellt vad som gäller inom EU och länder med EU-direktiv. Jag har för mig att det även står någonstans bland deras information att man alltid bör vända sig till de länder man skall resa till med hund då reglerna kan vara olika.

Länkar till guiderna (hoppas att de funkar):
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Sider/S%C3%A5dan-rejser-du-med-din-hund.aspx?Indgang=Dyr&Indgangsemne=Rejse+med+k%C3%A6ledyr&

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Sider/Import-og-indfoersel-af-hunde-katte-og-fritter.aspx

CayKantos
2016-02-06 09:27
#15

Så via danska fødevarestyrelsen behöver man inte rabiesvacc men pass och allt the vanliga. Men via jordbruksverket ska man. Men som du säger beror det la mest på det land man ska föra in i?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Joyous
2016-02-06 09:38
#16

#13 Den texten gäller hundar som inte ska säljas.

Hime
2016-02-06 10:52
#17

#15 Rekommenderar dig att kontakta jordbruksverket för att vara 110%. 🙂  Man kan både ringa och maila dem. Det har jag gjort när jag skulle till Spanien med vovven. Man vill inte råka göra fel och få en hund som sitter i karantän.

CayKantos
2016-02-06 15:20
#18

#16 den ska ju inte säljas i danmark, jag har ju redan köpt hunden i Sverige. Det är la bara om jag ska sälja vidare hunden. #17 tack ska jag göra :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Joyous
2016-02-06 17:34
#19

Jaha! Uppfattade det som att du skulle flytta först och sen köpa valpen, fel av mig! ;)

CayKantos
2016-02-06 23:31
#20

#19 det ska jag, märkte nu jag skrev lite konstigt.

Men ska flytta till Danmark, efter några månader köpa hunden och åka upp och hämta den, men ska ju inte sälja den i Danmark :P

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: