Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1141 ggr
Trixter
2/4/16, 8:56 AM

Katt och hund

Nu har jag blivit med katt helt plötsligt, det är en vuxen katt på 3 år. Han är riktigt lugn och cool, han har varit hos oss i 3 dagar nu och har blivit ganska hemmastadd.

Jag har även en snart 3 årig hund som har varit hos en hundvakt i några dagar nu, jag har haft honom hemma några timmar under dagen dock. Men nu vill jag gärna ta hem hunden igen på full tid.

Jag vill ju såklart att katten och hunden ska komma överens men hur är bästa sättet att gå tillväga? Det jag har gjort hittills är att skilja av dom, dom har kunnat se varandra men inte kommit nära. Jag har suttit med hunden och belönat honom när han är avslappnad och inte fixerad på katten.

Katten verkar lite nyfiken, han smyger sig fram och kikar lite medan hunden ligger stilla, så fort hunden rör sig så sticker katten.

Hunden är en glad och sprallig typ, mycket leklust och energi och han har ingen erfarenhet av katter.

Katten har lite vana med små hundar med mindre energi, han hade en Jack Russell kompis tidigare :)

Jag vill ju inte göra något fel i introduceringen av de 2, i början kändes det mest naturligt att skilja av dom men nu funderar jag på om jag egentligen borde låta djuren sköta det på egen hand.

Hur hade ni gjort i min sits?

Annons:
Em_
2/4/16, 10:44 AM
#1

Öppnat grinden lite nonchalant, försökt avdramatisera genom att kolla på TV eller något om det går. Så att man inte hänger över djuren och skriker "Shiiit hur kommer det här att gå?!" med sitt kroppsspråk. Katter brukar uppskatta lite avsatser dit de kan fly och spana utan att hunden når. Kalla in hunden om den är för på och låt den inte tränga in katten i ett hörn.


Naviifax
2/4/16, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi välkomnade en lite mise till familjen igår, var liite orolig då Navi är rätt hyper av sig. Men det gick verkligen över förväntan! Satte upp kompostgaller in till vardagsrummet där Navi fick vara. Släppte ut katten i sin kattlåda så fick Skilla gå och lukta in sig lite hemma hos oss. Och när hon kom fram till kompostgallret nosade hon och Navi på varandra sen hoppade Skilla rätt in till Navi. Det gick jättebra och nu är dem bästisar. Om Skilla blir lite irriterad har vi köpt tunnel och kattmöbel så att hon lätt kan smita utom räckhåll :)

@adventuresofnavi | instagram

Trixter
2/5/16, 9:31 AM
#3

Tack så mycket för svaren.

Jag tog hem hunden igår, och för hans del är jag inte orolig. Han håller sig lugn och lite avvaktande.

Katten däremot är ganska skraj, den håller sig undan såklart men han känns väldigt spänd och nervös när nån kommer nära.

Nu är frågan ska jag låta katten hålla sig gömd tills han själv kommer ut eller ska jag "tvinga" ut honom? Jag är lite orolig att han inte äter och dricker som han ska.

Och är det nån som har erfarenhet av Feliway? Och hur har ni upplevt resultatet av det? Tänker att det kanske skulle hjälpa honom att lugna sig lite..

Em_
2/5/16, 11:46 AM
#4

Feliway hjälpte väldigt mycket när vi introducerade en vuxen katt till vårt särbo liv med en katt sen tidigare och två hundar. Tvinga inte katten, det har snarare motsatt effekt. Kan hunden sova instängd i sovrummet med er? Ställ fram lite god mat vid kattens gömställe så vågar den sig förhoppningsvis fram på natten och kan göra sig lite hemmastadd i lugn och ro.


Calcifer
2/5/16, 3:49 PM
#5

Ja ställ mat vid katten skulle jag säga, och vatten. Sen låt hunden kanske vara med er instängd i ett rum en stund så katten får en chans att röra sig. Sen OM det blir konfrontation brukar det ofta vara så att katten är riktigt bra på att säga ifrån och hundar lär sig fort. Jag var hundvakt åt en hund som ville leka med min katt men han sa ifrån med en rejäl fräsning och slog med tassen (missade dock) och efter det höll sig hunden undan. Utan att vara rädd, bara mer respektfull.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Trixter
2/5/16, 4:46 PM
#6

Jo mat och vatten står vid katten och det verkar som att han äter lite iaf under natten. Och jag låter inte hunden gå in i rummet där katten är, och han är även instängd i sovrummet med oss på natten. Katten smög sig faktiskt ut till oss och kikade lite men sen var det nåt som lät så vips så låg han under en säng igen. Men att han ändå vågade sig ut tar jag som ett gott tecken. Vi har köpt feliway idag och pluggat in i samma rum han befinner sig i, hoppas den hjälper något iaf. Jag är lite impad av hunden ändå, jag trodde att han skulle bli hyper av en katt men han är förvånatsvärt lugn och respektfull, han håller sig på behörigt avstånd.. Kan iofs bero på att katten morrar och fräser när hunden kommer för nära 😊

Annons:
[Lummer]
2/6/16, 3:50 AM
#7

Dom sköter det bäst själva i egen takt. Man får ju naturligtvis vara i närheten om det skulle spåra ur alldeles. Men det drt sällan. Har haft många som ska aklimatisera sig i befintlig flock och som sagt det går bäst om man inte lägger sig i. Sen blir ju inte alla bästisar men man kan ju inte kräva det heller :-)

Upp till toppen
Annons: