Annons:
Etiketthälsa
Läst 1224 ggr
Turast
2016-02-01 23:11

Allergi undersökning & diskussion

Hej! Jag ser dagligen hundar med allergier av olika slag så tänkte göra en liten undersökning och se hur många ifokushundar som har någon form av allergi! 

Har fler hundar i din hunds stamtavla allergier som du vet om? 

Går din hund på någon form av medicin eller behandling och blir ni hindrade i vardagen? 

Hur ser ni på avel på allergiska hundar? Är det mer ok på en hund med lätt allergi tex?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
AnneN
2016-02-01 23:25
#1

Min hund har spannmålsallergi + hormonell klåda, äter spannmålsfritt foder och kortison vid behov.

Hur det ser ut i hennes släkt vet jag inte då det är en blandras som tyvärr kommer från en djursamlare + att det var tjuvparning.

Nej jag tycker inte att det är okej att avla på en hund med allergi oavsett hur lindrig den må vara, allergier kan vara ärftliga och bara för att föräldradjuret har en lindrig allergi betyder det inte att avkommorna får lika lindrigt eller ens samma typ av allergi.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lona
2016-02-01 23:28
#2

Jag har faktiskt aldrig haft en hund med allergi, har heller ingen aning om ifall de har/haft släktingar med allergi men tror inte det.

Jag tycker inte att man skall avla på en hund med allergi ens om den är lindrig, dels då det till viss del är ärftligt, dels då det (i tikens fall) kan förvärras av hormonpåslag samt stress och påfrestningar vid dräktighet/valpning/"valptid".

Det svåra med allergier och många andra sjukdomar är ju att de inte registreras någonstans på till exempel Hunddata, man får lita  på vad uppfödare och andra säger om hälsan på sina hundar.
Tyvärr har jag rätt dåliga erfarenheter när det gäller öppenheten om sjukdomar i flera raser, går det att sopa under mattan så gör man det…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kalli
2016-02-02 00:23
#3

Blandraser, omplaceringar. Båda allergifria, ingen aning om hur det sett ut hos föräldrar/syskon utom en bror till tiken som är frisk.

Känner dock till hundar men allergi, en så allvarlig att hunden till sist avlivades. I min värld bör man inte avla på allergier. Det kan såklart vara fullt hanterbart om den är lindrig men generellt skulle jag nog påstå att jag hellre har en hund med HD-fel än allergier (helst har jag dock en frisk hund 😉) och det är faktiskt något jag skulle oroa mig för om jag tog över en till Amstaffblandning.

[Nalle-]
2016-02-02 07:11
#4

Jag har en hund med lindrig kvalsterallergi. Han är en blandras och har ingen aning om hur det ser ut i hans släkt. Går i nuläget inte på mediciner utöver vid behov. 
Tycker inte man ska avla på allergiska hundar. Dock kan det vara svårt att upptäcka och det kan också bryta ut sent i livet. Min visade inga symtom innan han blev 6 år.

[tk1971]
2016-02-02 08:50
#5

Kvalsterallergi. Jag har pratat med uppfödaren, hon säger att ingen allergi nånsin har funnits bland hennes hundar. Det är möjligt, eller inte. Vad vet jag.

Eftersom allergi har en ärftlig komponent tycker jag att man självklart inte ska avla på allergiska hundar.

[Patricia1993]
2016-02-02 09:42
#6

Nej jag känner inte till någon hund med allergi däremot känner jag till flera som har samma symtom fast av kostrelaterade problem som enkelt går att få ordning på :-) vilket inte är ärftligt. Avlar man på en sån tik är det också nästan självklart att valparna får liknande problem då mammans näring under dräktigheten inte räckt till så självklart får man då valpar med näringsbrist med problem som misstas för allergi.

Annons:
oh-la
2016-02-02 10:09
#7

Min är allergisk mot två sorters kvalster. En halvbror har samma problem. Vi påbörjade en eliminering på foderämnen men avslutade den eftersom hunden blev riktigt riktigt dålig av det. Istället började vi tillsätta ämnen till hennes mat och idag har vi en helt symptomfri hund.

[tk1971]
2016-02-02 10:23
#8

#7: vad är det ni tillsätter?

[Patricia1993]
2016-02-02 11:00
#9

#7 Det låter ju kanoners att fler än jag har fått ett toppen resultat av tillskott :-) misstänker att det är kalk och/eller immun du gett? Eftersom du fått en symtomfri hund så kan du vara säker på att diagnosen kvalster allergi som din hund fått är fel ;-)

Kallaterrier
2016-02-02 11:09
#10

Jag valde alternativet "lindrig allergi". Hunden är kvalsterallergisk men den enda medicinering som behövs är ett klådstillande kortisonspray som används vid behov. Vi klarar av att hålla allergin i schack genom att försöka minska utsattheten för allergenet och genom att se till att hunden mår så bra som möjligt.

Vi har en irländsk terrier och det finns det inte så många av, men uppfödaren hade inte träffat på allergi bland "sina" hundar tidigare. Avel på en allergisk hund tycker jag är riktigt dumt, vem vet på förhand vilka besvär en eventuell allergi kommer att ge?

oh-la
2016-02-02 13:48
#11

#8 #9, standardt kalk +, immun + och standardt fiskolja. Vi valde att göra blodanalys på henne som visar att hon reagerar på kvalster. Om allergi finns eller ej hos hund är jag inte kunnig nog att svara på. Jag vet bara att min hund mår helt bra, från att ha varit helt sönderkliad och den vetskapen räcker för mig.

[Patricia1993]
2016-02-02 14:31
#12

#11 okej, ja jag ger precis samma som du till mina doggar, immun, kalk och fiskolja och min tik precis som din hund kliade sönder sig förut men är nu helt symtomfri så visst har bra vitamin och mineral tillförsel med hundens välmående att göra :-)

Turast
2016-02-08 12:57
#13

Tack för alla svar! Jätteintressant! 

Puttar upp och hoppas på fler svar 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
CissiD
2016-02-08 13:53
#14

Min fick diagnosen proteinallergi nu i höstas. Veterinären var stensäker och vi åkte hem med ett nytt foder. Det visade sig 3 månader senare att det var en envis magkatarr och det fanns inga tecken på att han skulle vara allergisk på någon av provsvaren. 

Så inga allergier här som tur är. Det är som jag förstår det väldigt ovanligt med allergier i min ras så hade varit otroligt otur om jag lyckats få en med proteinallergi.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

swapp
2016-02-08 14:08
#15

Min mops har kvalsterallergi. Enligt uppfödaren har ingen av deras hundar någonsin haft det innan och dom har min hunds kull-bror som avelshund vilket jag tycker är lite konstigt då dom vet om att vår hund har allergi.

Han får såna där individanpassade sprutor typ en gång i månaden. Och en halv medrol-tablett i maten ca var 4e dag. Så ofta måste han käka det för att inte hans liv ska bli en enda stor klåda.

Nikklador
2016-02-08 14:16
#16

Som tur var har min hund ingen allergi 🙂

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

taylor__lambert
2016-02-08 14:46
#17

Min hund har spannmålsallergi och är laktosintolerant. Något kvalsterallergisk. Äter spannmålsfritt och städas dagligen även hunden måste duschas om det är kladdigt ute.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tillowin
2016-02-08 18:52
#18

Mina hundar har som tur är inga allergier, men jag vet att det förekommer en del bland goldens. Önskar att det fanns tydligare sätt att utvärdera och jobba med det i avelsarbetet.

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

[Forest]
2016-02-08 20:03
#19

Ingen av våra tre har någon allergi. -ras pudel

spacesheep
2016-02-09 12:32
#20

Har en blandras utan några allergier och har sluppit det hos tidigare hundar också. Inga kända allergier hos föräldrarna heller. 

Jag skulle inte avla vidare på en hund med allergi, varken lätt eller svår. Oavsett hur liten risken är att allergin nedärvs tycker jag ju knappast att allergi är en bra egenskap hos en avelshund. Anser också att allergier bör tas på större allvar i avelsarbetet.

Annons:
nadilda
2016-02-09 16:13
#21

Tack och lov har ingen av våra två hundar några allergier. Det är en lagotto och en schapendoes.  

Jag skulle inte avla på hundar med någon allergi. Tycker det är ett problem som man absolut bör kämpa för att få bukt med.

Upp till toppen
Annons: