Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1298 ggr
[Nirvana-music]
2/1/16, 9:48 PM

Höfter och avel?

Vad anser ni om folk som använder hundar med C-höfter i avel? Hittade en uppfödare som föder upp en ras jag är intresserad av i framtiden. Dock har deras hane C-höfter men tiken har A-höfter. Skulle ni tycka det var dåligt att köpa en valp från den kombinationen? Hanen verkar annars vara fin, utställd flera gånger med exellent och något cert.

Annons:
Turast
2/1/16, 9:53 PM
#1

Vilken ras är det? Vissa raser har så liten avelsbas att man tillåter C höft i avel. 

Själv hade jag inte köpt en hund från en sådan kombination, jag har redan en hund med ledproblem och skulle aldrig riskera att få en till..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Belphi
2/1/16, 9:53 PM
#2

Vad säger SKK? Har de inga krav? Vad är det för ras? För att svara på din fråga så nej, hennes A'n väger inte upp hans C. Jag hade inte köpt valp ur den kullen.

Lizelda
2/1/16, 9:54 PM
#3

Uställningsresultat är inget att gå efter. Det säger bara att just den domaren tyckte att hunden var fin och många domare är väldigt generösa med allt. Det finns en anledning till att hundar röntgas och om man använder en hane trots C-höfter så ska det vara av en väldigt bra anledning och i en ras som inte har några vanligt förekommande höft-/ledproblem.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Nalle-]
2/1/16, 9:56 PM
#4

För mig beror det på. Är det en liten och nätt ras där allt annat känns perfekt utöver C-höfter - så kanske. Men troligtvis inte. Är det en ras med stor avelsbas där det finns många hundar med A eller B på höfterna så kan jag tycka det känns onödigt att avla på C, men jag tycker inte automatiskt att det är oseriöst om en uppfödare gör det. 
Om du vill berätta - vad är det för ras du kikat på? Frågar bara av ren nyfikenhet ;)

Lona
2/1/16, 10:03 PM
#5

Beror som sagt på rasen, vissa har så liten avelsbas att man måste ta med hundar med vissa defekter i aveln för att inte förminska den genetiska variationen ännu mer.
Det beror även på vad till exempel syskon, föräldrar och eventuella tidigare avkommor har för HD-status.
Ser den bra ut så är prognosen bättre än om C-hunden är den med bäst resultat av släktingarna - att de andra har D eller till och med E.

Rent generellt så är det många hundar med C-höfter som lever ett alldeles normalt, till och med aktivt liv utan minsta problem, då brukar ED-belastningar vara värre.
En lätt och sunt byggt ras har - också det generellt sett - lättare att klara en HD-höft än en tyngre ras (jämför till exempel en sheltie med en mastiff, helt andra påfrestningar i det senare fallet).

Vad har rasklubben för rekommendationer? Vad står det i RAS? Vad krävs för att få valphänvisning?
Jag skulle definitivt inte nöja mig med lägre krav än så.

Personligen så sätter jag hälsa och mentalitet miltals före utställningsmeriter men det beror ju på vad man vill göra med hunden.

Du får gärna PMa rasen och gärna även kombinationen om du inte vill skriva här så kan jag luska lite?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Nirvana-music]
2/1/16, 10:31 PM
#6

Det är rasen lagotto romagnolo :-)

Annons:
[Nirvana-music]
2/1/16, 10:34 PM
#7

Tacksam för svar, jag är dåligt på att hitta info.

Lona
2/1/16, 10:56 PM
#8

Ok, två sekunder på rasklubbens hemsida, de rekommenderar att man inte avlar på C-höfter utan enbart A och B.
Mitt råd är därför solklart; avstå från kombinationen, jag hade nog även tvekat att köpa valp ur annan kombination från den kenneln.
Lagotton har exploderat i popularitet det senaste dryga decenniet och det brukar dessvärre medföra att rasen och aveln blir lidande.
Skulle definitivt inte stödja något som rasklubben motsätter sig, i synnerhet som de flesta klubbar faktiskt har större krav på exteriör (utställningsmeriter) än på hälsa 😕.

Vi har ju dock några engagerade lagottoägare här på forumet, de kanske kan ge en mer nyanserad bild av det hela 🙂?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

AnneN
2/1/16, 11:27 PM
#9

Skulle aldrig köpa en hund från uppfödare som avlar på defekter oavsett hur stor/liten avelsbasen är eller hur lindrig/grav defekten är.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Achatina
2/2/16, 5:41 AM
#10

Utställningresultat är det sista du ska gå på. Lagotton är ju en bruksras som fastnade i popularitetsträsket. Arbetsmeriter, MH, Skott och hälsa bör vara din prio. Utställare som ställer ut ofta har ofta favoritdomare som de vet ger deras hundar bra placering. Därför ska du inte gå på utställningsmeriter, arbetsmeriter måste ju hunden själv prestera och där görs största gallringen.

Majken!
2/2/16, 6:38 AM
#11

#10 Lagotton är inte en bruksras, ska man gå på bruksmeriter finns det knappast många hundar att köpa.

JoannaLi
2/2/16, 8:16 AM
#12

Jag hade inte tagit en valp därifrån. Jag är extremt petig, och väljer bara valp från dubbla A-höfter, och ED 0. Så mycket kan gå fel ändå, och jag vill ha så bra teoretiska förutsättningar som vi bara kan :)

Achatina
2/2/16, 9:05 AM
#13

#11 Menar inte bruksras som så. Men hundras som inte blivit sällskapsavlad som pudeln. Utan fortfarande tekniskt sett är en fullt fungerande jakthund.

Annons:
russin
2/2/16, 11:31 AM
#14

Lagotto skulle jag inte köpa en avkomma från icke helt friröntgade föräldrar, då raser har mycket problem med HD. Dock är både A- och B-höfter felfria

HerrMoro
2/2/16, 2:24 PM
#15

#9 Blir nyfiken. Var drar du gränsen för vad som är en defekt/inte defekt?

Till TS: Hör med uppfödaren! Fråga vad de har för tanke och syfte med kombinationen. Det kanske finns en väl grundad tanke bakom valet att använda just den hanen. Och kolla på syskonen till både tik och hane. Vad är värst/bäst; en individ med A/B-höfter men där syskonen kanske har C/D/E eller en individ med C-höfter men alla syskon och föräldrar är helt fria?
Fundera på vad som är viktigt för dig när det gäller egenskaper. Går det att få det du vill ha, men där båda föräldrarna är fria? Om så är fallet, är det ju ingen svår fråga.

En väldigt snabb koll på Avelsdata säger att det finns en del problem med HD i rasen, det ihop med svajig mentalitet i rasen gör att iaf jag skulle vilja veta mer. Kanske har hanen ett helt fantastisk temperament. Kolla också om det är C/C eller C/B han har. Det verkar inte vara helt ovanligt i rasen med C-kombinationer, iaf att döma av siffrorna på Avelsdata.

Generellt sett skulle jag själv inte använda C, men nu är avelsbasen i min ras så fruktansvärt liten att verkligheten inte ser ut så. HD är även ett problem i rasen. Min tiks farfar har C/B, han har fått en kull med 7 individer. Tiken där har A-höfter. 6 st är röntgade, 3 med A, 2 med B och 1 med C. I kullen är det tre som gått vidare, varav C-hunden en, av deras avkommor som har åldern inne är 14 av 15 avkommor röntgade. 3 har B, resten är A. Avel är sällan svart och vitt.

Em_
2/2/16, 3:36 PM
#16

Man kan ju kolla runt lite på hanens förfäder, syskon och avkommor för att få ett hum om hur hans linje är. Det verkar inte allt för svårt att få tag i en hund med bättre höftstatus, så jag hade inte valt den kullen. 

Sen får man inte glömma att titta på hela huden. En C-höft hund kan t.ex. ha bättre livskvalitet än en hund med mage som krånglar för minsta lilla, men det är inget som syns i stamtavlan.


AnneN
2/2/16, 7:04 PM
#17

#15 Defekter finns det många av, men eftersom denna tråd handlar om leder så håller jag mig till det…. Gränsen drar jag vid att jag inte skulle köpa från någon som avlar på C-höfter, annat än 0 på armbågar, 0/ua på patella (om det finns problem inom rasen) och det gäller oavsett vilken ras det är.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tillowin
2/6/16, 11:58 AM
#18

Jag håller med #15, kolla med uppfödaren. Det kan finnas en jättebra och genomtänkt förklaring till varför det är värt att använda denna individ trots C-höften, och då talar de säkert gärna om den :) om inte, så lär det märkas ganska snabbt och då är det nog läge att dra öronen åt sig.

Överlag tycker jag inte heller man ska avla på c-höfter, men det är också lätt att stirra sig blind på siffror och bokstäver och glömma bort att det finns en hund och individ bakom, som har många egenskaper som kan väga tungt men  inte syns på papper :)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Jaguar_
2/6/16, 12:06 PM
#19

#9 Håller med. Aldrig.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Mischa
2/7/16, 1:46 PM
#20

Vad som är av vikt är ju hur det ser ut med ledstatistiken kring föräldrarna. Deras syskon, föräldrar och tidigare kullar etc. Och då i relation till vad vad man kan förvänta sig inom rasen.

≧◔◡◔≦

Annons:
Upp till toppen
Annons: