Annons:
Etiketthälsa
Läst 3631 ggr
[tk1971]
2/1/16, 7:01 PM

Diagnos: magsår

Har suttit ett par timmar på djursjukhuset igen. Hunden har haft konstiga uppstötningar och småkräkningar ("regurgitationer", enligt veterinären). Det togs ett par röntgenbilder som inte visade nånting. Nu ska jag dela upp fodret på 3-4 småportioner/dag och ge Andapsin. Här fick jag en otäck flashback. Förra hunden med sin kroniska tarmsjukdom fick också Andapsin ibland… ska samma sjukdomselände börja om igen? På kvittot skrev hon "diagnos: magsår". Det sa hon inget om till mig. Kan man verkligen sätta en sån diagnos på så lätta grunder? Vad hon däremot sa när hon känt på henne var "hon ser ju ut som en atlet! Väldigt välmusklad och inget fett". Där blev jag paff. Jag som alltid fått höra "hon behöver mer massa!" på hundutställningar, och "hon är lite för tunn" tidigare på djursjukhuset. Men idag var det "perfekt hull". Så nu har väl lilla grynet växt färdigt och blivit vuxen - vid dryga 2,5 års ålder.

Annons:
Changrila
2/2/16, 4:30 AM
#1

Låter som om det även kan vara värt att kolla igenom vad hunden får för mat. Hundar som äter mat de mår bra av får inte uppstötningar och kräks. Mina hundar tex, de spyr på morgonen om de ätit enbart vom och hundemat som sista mål mat på kvällen. En väns hund måste ha bovetegröt i maten för att må bra. Vissa hundmagar mår dåligt av alla sorters torrfoder men blir bra så fort de får rå mat (vet många som fått diagnoser om kroniska magproblem som sluppit sina problem vid byte till färskfoder) osv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[tk1971]
2/2/16, 7:33 AM
#2

Eh… hon äter färskfoder sedan 3 månader tillbaka. Misstänker att det kan vara det som orsakat detta.

russin
2/2/16, 10:33 AM
#3

Får jag fråga vad för färskfoder hunden får och vad den åt för foder innan ?

[tk1971]
2/2/16, 10:55 AM
#4

Hon får det som ska vara det bästa av det bästa: Fodax Premium. Förut åt hon Canagan.

russin
2/2/16, 11:30 AM
#5

Var det spannmål i torrfodret (kan inget om just Canagan) ? Kan vara så att hunden behöver något som hjälper till att suga upp magsafterna lite mer om den inte är van vid helt spannmålsfritt. Eller att färskfodret är för fett för magen.

[tk1971]
2/2/16, 11:48 AM
#6

Canagan Country Game Small Breed är ett mycket bra spannmålsfritt foder. Och varför fortsatte jag inte ge detta foder då? För att det inte spelar någon roll hur bra det är om djuret inte äter det.

Annons:
russin
2/2/16, 12:01 PM
#7

Nä dom behöver ju äta det.Men vad är det istället för spannmål i det ? Potatis, ärtor eller vad ? Försöker spåna lite här 🙂

Det finns ju nämligen fler färskfoder än Fodax som kan vara värda att prova.

[tk1971]
2/2/16, 12:14 PM
#8

Jag vill helst inte byta igen. Jag tror inte det är bra att hålla på och hatta hit och dit. Dessutom tycker jag att just Fodax passar bäst med tanke på innehållet, det är närproducerat, det är lätt att få tag på och har ett bra pris.

russin
2/2/16, 1:25 PM
#9

Okej - jag tänker att det inte passar hunden om den får sura uppstötningar 🙂 För mig låter det som klassisk magkatarr.

[tk1971]
2/2/16, 1:52 PM
#10

Jag vet inte riktigt om det är de där klassiska "sura" uppstötningarna jag. De kommer ju ofta när hon precis ätit, eller legat still och sedan ändrat läge. Om hon legat still och kommer springande kan det plötsligt säga splatt och så ligger det en liten minispya på golvet. Det låter som nåt morfologiskt fel på magsäcken eller magmunnen. Matstrupen är undersökt med röntgen och den var det inget fel på.

Jag gissar att de får gå ner med endoskop och kolla om de hittar nåt

[Kaoskaos]
2/2/16, 2:02 PM
#11

#10 så där gjorde min tik också , bytte foder och vips hade jag en frisk hund .

[tk1971]
2/9/16, 11:33 AM
#12

Nu har jag pratat med veterinären igen. Som jag trodde, nu blir det gastroskopi med ev. biopsitagning från magsäcken. Ska kolla först med Agria och sen boka en tid för undersökningen.

CissiD
2/9/16, 12:55 PM
#13

Symptomen är rätt lika de vi haft på vår hund med magkatarr. Fast vår spydde ofta stora högar och sen små högar av galla efter och så fort magen var tom så spydde han galla. Det tog lång tid och massa undersökningar innan de kom fram till rätt diagnos. Vi fick både Andapsin och omeprazol till honom när han var som värst.  Vad vi märkt är att vi inte kan tänka likadant med mat som vi gjort innan. Han har tidigare ätit spannmålsfritt foder och innan han blev dålig så trodde vi han bara var kräsen med maten. Visst åt han färskfodret vi testade ett tag men han blev bara värre med alla andra symptom förutom aptiten. Vi är inte helt i hamn med vilket foder som funkar bäst men vi har märkt att foder med spannmål mår han mycket bättre på. 

Vi har diskuterat detta mycket och jag misstänker att en av anledningarna till att färskfodret inte fungerade för oss var för att det blir så liten mängd mat. Vår hund har inte kunnat gå med tom mage utan att bli dålig. Med ett foder med spannmål i så ger ger man nästan dubbla mängden mat än med ett av de bättre spannmålsfria fodren och färskfodret är ännu mindre mängd. 

Jag skriver detta eftersom det tog alldeles för lång tid för mig att sluta tänka på vad som är bäst för de flesta hundar och börja tänka på vad som är bäst för min hund. Det finns fortfarande en stor chans att vår hund blir helt frisk igen och kanske kan han då får ett vad jag anser är bättre foder men det är inte säkert han mår bäst av det. Jag säger inte att din hund skulle må bättre på ett torrfoder med spannmål men utifrån min egen erfarenhet så bör man vara mer öppensinnad än vad jag varit för alla fodertyper. Det tog alldeles för lång tid för mig att inse detta.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
russin
2/9/16, 2:47 PM
#14

#13 - vilket foder slutade det med att ni använder och som fungerar. Jag blev bara nyfiken då jag följt er och bråkmagen 🙂

[tk1971]
2/9/16, 2:49 PM
#15

#14: Som jag skrev ovan fick hon Canagan innan bytet. Men som med flera andra torrfoder var hon inte särskilt förtjust i det när nyhetens behag hade gått över.

russin
2/9/16, 2:51 PM
#16

#15 - nej nu läste du fel. Jag undrade vad #13 ger för torrfoder nu då jag följt hennes kamp med hundens mage 🙂

CissiD
2/10/16, 2:45 PM
#17

#14 Vi har nu Pure Natural sensetive duck. Första gången vi ser en stor skillnad direkt även om det är lite tidigt att säga att detta är det som kommer funka perfekt så kommer det definitivt vara detta vi utgår ifrån. Han både gillar smaken och har haft mindre problem med magkatarren. Vi börjar se ljuset i slutet av tunneln. ☀️

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

russin
2/11/16, 2:37 PM
#18

#17 - härligt att höra 🙂

[tk1971]
2/11/16, 4:13 PM
#19

Då kan ni väl ta det där i en annan tråd?

[tk1971]
2/15/16, 8:38 AM
#20

Så, nu har jag gått upp svintidigt och lämnat hunden på djursjukhuset. Hon var som vanligt jätteglad att få komma dit, och det var ju toppen att få hälsa på djursjukvårdaren som tog emot oss 🙂Jag fick fylla i ett papper och på det skrev jag med stora bokstäver "Obs - löper!" så nu är det på deras ansvar att hon inte får träffa några hanhundar där.

De kommer att ringa ungefär vid lunchtid, och sen tar det ca en vecka innan biopsierna är klara.

Annons:
LinaK
2/15/16, 9:44 AM
#21

#20 Har svårt att tro att dom släpper ihop hundar på djursjukhusen. Men lika bra att vara tydlig :) Hoppas det går bra nu med henne!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[tk1971]
2/15/16, 10:29 AM
#22

#21: Tack. Ja, man vet ju aldrig vad som händer där när man inte själv är med, så det är bättre att vara övertydlig än att riskera nåt.

[tk1971]
2/15/16, 2:37 PM
#23

Ähh… nu är det långt efter lunchtid och jag har inte hört nåt. Undrar om de hittat nåt…? Snart ringer jag och frågar.

[tk1971]
2/15/16, 3:30 PM
#24

Äntligen. Jag hade lite svårt att förstå vad den utländska veterinären sa, men "magen såg ut som en mage" (!). Biopsier är tagna, hon är fortfarande lite trött efter narkosen, men jag ska hämta henne om en timme.

LinaK
2/15/16, 4:18 PM
#25

Skönt att det gick bra. Då är det bara att vänta på provsvaren nu då?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[tk1971]
2/15/16, 4:20 PM
#26

Jopp.

[tk1971]
3/8/16, 5:25 PM
#27

Nu har jag äntligen pratat med veterinären. De såg mer vätska än väntat i magsäcken, och vätskan var gulaktig vilket tyder på tillbakaflöde av galla från början av tunntarmen. Ytan på magsäcken var rodnad, på vissa ställen t.o.m. lilafärgad, och biopsierna visade på inflammation. Så nu testar vi motilitetsstimulerande medel + Pepcid under tre veckor. Jag frågade om det vore bättre att gå tillbaka till torrfoder. "Jag vill undvika allt som kan riskera att irritera magen nu och det finns inget som garanterar att färskfoder är en ren produkt så svaret är ja". Det verkar som att även detta färskfoderexperiment slutade i fiasko.

Annons:
[tk1971]
3/9/16, 10:43 AM
#28

… och nu har jag hämtat ut Pepcid och Metoclopramide till hunden. Små, små tabletter som ska delas i två respektive fyra bitar.

Ja, jag har ju (tyvärr!) stor erfarenhet av att ge en hund tabletter, så detta ska väl också gå. Det är ju bara tre veckor.

Metoclopramide är samma sak som Primperan, och det har jag själv tagit nån gång mot illamående. Jag blev till en zombie av det och ville bara sova. Jag hoppas verkligen att det inte har den effekten på hunden.

russin
3/9/16, 11:04 AM
#29

Reagerade lite på "ren produkt" - det finns inget som garanterar att torrfoder är det heller 🙂 MEN, däremot så passar inte alla foder alla hundar då dom är olika individer och absolut kan din hund må bättre på torrfoder än färskt 🙂 Hoppas det ska vända nu för er.

[tk1971]
3/13/16, 9:12 AM
#30

Nu har vi bestämt att vi lägger till lite torrfoder i färskfodret. Jag antar - och det är min egen amatörmässiga gissning - att färskfodret är för lättuggat och kylskåpskallt, och när min hund slukar det på tre röda i stort sett utan att tugga det blir det lite för mycket för magsäcken och därför får hon uppstötningar.

Vilket foder det blev? Efter mycket efterforskningar valde vi Brit Care Venison, ett hypoallergent  helt spannmålsfritt foder med hjortkött.

Medicineringen fortgår som tidigare, det gå rätt bra förutom den där 1/4 lilla tablettbiten som är så liten så den kan hamna lite var stans i munnen. Svårt att se om hon sväljer den.

Lona
3/13/16, 9:37 AM
#31

Går det att lägga medicinen i maten eller pillar hon bort den då?
Min hund blev inte särskilt påverkad av Primperan men det får det väl vara värt annars om det är en begränsad tid.
Överkokt ris hade väldigt god effekt på min gastrithund men jag förstår om ni inte vill joxa mer med maten.
Krya på vovven❤️!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[tk1971]
3/13/16, 9:38 AM
#32

#31: Problemet är att just den medicinen måste ges 30 minuter innan hon får maten.

Lona
3/13/16, 9:50 AM
#33

#32 Åh, det vet jag ju egentligen 😞…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
3/13/16, 1:42 PM
#34

#32 - en liten klick mjukost eller leverpastej är oslagbart för att få hunden att få i sig små piller 🙂 Bara lite så att pillret fastnar i munnen på hunden, som dessutom känner doften av den goda och gapar stort och snällt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: