Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1821 ggr
Belphi
2016-01-28 14:49

Tips på bra sele

Hej, jag behöver tips för en bra allt-i-allo sele, något som sitter bra på hunden och som har hög komfort, gärna någon som "känns" lite och inte bara några tygremsor som hunden kan krångla sig ur. 

Idag har Riley en Julius K-9 ICD sele som vi trivs med men den blir ju så stel och jag har fått för mig att den hämmar naturliga rörelser iom att den ligger så "fast" på honom. Annars gillar jag den skarpt (speciellt handtaget på ryggen! 😉) och han har inget problem med den heller. 

Vi har också en Rukka sele, om det är polar eller neon harness vet jag inte riktigt men modellen passade inte honom. Han har medellång päls och materialet på selen gjorde att den bara gled över ryggen på honom och la tryck på helt fel ställen. Som liten hade han också en Hurtta sele, vanlig vadderad, men den modellen kändes helt fel också. Gled och spände ut sig själv när han gick osv.

Så, har ni bra tips på en mjuk men samtidigt robust sele, som ligger bra på en medel till långhårig hund, som inte hämmar naturliga rörelser och sticker upp för mycket, som man kan ha till promenader såväl som spår? Tacksam för tips!

Annons:
Candy123
2016-01-28 14:57
#1

Zero dc shorter? :) Jag har inte använt den, men har tänkt köpa en då valpen vuxit färdigt :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Ambrose
2016-01-28 15:14
#2

En kompis till mig har en Hurtta Outdoors Active sele. Den är fullt justerbar och väldigt mjuk och följsam. Har en ordentlig bröstplatta där fram, och även ett handtag på ryggen! Perfekt om man behöver ha lite extra kontroll på sin hund :)

Hennes hund är långhårig och fluffig och selen sitter toppen. Enligt Hurtta så är den dessutom väldigt tålig :)

http://www.haromi.se/activeselehurttaoutdoors-p-2308.html

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Belphi
2016-01-28 15:14
#3

#1 Har tittat på den faktiskt! Vet du hur den är i materialet? Är ju så svårt när man måste beställa online och inte alltid vet vad det är man beställer.

Belphi
2016-01-28 15:19
#4

#2 Den såg lite kort ut? Men det kanske inte gör så mycket. Det med handtag på ryggen får ett plus också!  Får titta lite noggrannare på den.

Candy123
2016-01-28 15:51
#5

Jag vet inte hur den är i materialet eftersom jag aldrig sett en. Men Turast har skrivit en recension :) http://turast.weebly.com/jamielieneacutes-blogg/zero-dc-short-recension1

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Ambrose
2016-01-28 15:59
#6

#4 Den är inte jättestor, fast varför behöver du en lång sele? :) Denna kan du dessutom stoppa i fickan :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
JoannaLi
2016-01-28 20:32
#7

#3 Jag har en Shorter. Mjuk och fin! Dessutom vattenavstötande, riktigt funktionssele, modell spola-av-när-du-är-klar :D 

Jag beställde min i neonorange. Bästa beslutet! Ingen reflexväst krävs :D Den är då orange i tyget, med reflexsömmar och reflexfält på "bröstdelen". Underbart :P 

Arrak har provat ganska ideligen att krångla sig ur den i somras, men har aldrig lyckats. Bra betyg. 

Tänk bara på att de är ganska stora i storleken (och ligger han inte perfekt på någon storlek så måttbeställ. Ingen extra kostnad. :) Köpte min från Dogmania och kunde inte vara mer nöjd.)

Belphi
2016-01-29 15:56
#8

#6 Har fått för mig att en kort sele som slutar abrupt inte har lika hög komfort då den liksom slutar halvvägs på ryggen och lägger ett ojämnt tryck, men det är ju var jag fått för mig. Riley säger inte så mycket om saken, han bär det man sätter på honom och finner sig i det.

#7 Åh, det lät ju bra! Inte för att jag har en så värst badhund men vattenavstötande är bra. Hm, undrar om fronten på selen syns på min hund? på julius k-9 selen han har idag syns nämligen inte fronten för pälsen faller ju liksom ovanpå. 

Ja, tror jag läste det om storlekarna. Arrak är en labbe om jag inte missminner mig totalt? (I så fall får du skälla på mig.) Vad har han för storlek i sin sele?

[tk1971]
2016-01-29 16:58
#9

Själv har jag just beställt en "Walk your dog with love"-sele på Amazon. Inte för att min hund drar nåt speciellt i kopplet, utan för att jag vill ha bättre kontroll på henne vid hundmöten då hon blir lite för glad och exalterad.

Det är en sele där kopplet fästs framme på bringan istället för uppe på ryggen. Funktionellt liknar den en vgw-sele.

Belphi
2016-01-29 17:22
#10

#9 Glömde nämna att jag vill ha en sele man kopplar på ryggen och inte bringan, i så fall hade vi lika gärna kunnat ha halsband och det krånglar han tyvärr ur sig. Riley ligger framför mig när vi går, alternativt vid min sida och ett frontknäppe hade hämmat hans naturliga placering. 

Men tack för tipset!

[tk1971]
2016-01-30 09:32
#11

Måste uppdatera om mitt sele-köp: mycket bra service, beställde den igår och den är redan skickad från tillverkaren i USA. Leveranstiden är förstås lång eftersom jag valde gratisfrakt, men det får man väl stå ut med. Ska bli spännande att se hur det funkar och vad min hund tycker om den : )

JoannaLi
2016-01-30 18:51
#12

#8 Jaktlabbe, 26,6 kg. 

Har just nu en strl M - men funderade på att specialbeställa en sele, för han skulle behöva en S/M-M hybrid. Hals- och bröstmått är helt perfekta på M, men hans rygg är för kort, och passar bättre in på en S/M. Det gör att den ligger i lite i "riskzonen", på de bakersta revbenen. Vill korta upp den en del :)

Belphi
2016-02-11 20:04
#13

#12 Var och tittade på en sån sele häromveckan, tyvärr tyckte jag att den var lite plastig… Åh så svårt det är det här med selar. Vi kör på vår k-9 tillsvidare.

Annons:
JoannaLi
2016-02-11 22:09
#14

#13, Jo, det håller jag med om. Men efter några tvättar så går den till sig och blir ordentligt mjuk och fin! Tog ut den häromveckan och var helt chockad. :D Men då har den ju iofs använts i drygt ett halvår i ur och skur, och tvättats ett antal gånger.

tillowin
2016-02-12 11:47
#15

Funderar lite på en sån här: http://petmade.se/produkt/y-sele-stl-1/ 

Vattenavvisande/smutsavvisande, och tycker den verkar smidig. Bara lite synd att den inte finns i fler färger än svart, jag har alla andra koppel och grejer i blått till min lillskrutt 😃

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Upp till toppen
Annons: