Annons:
Etiketthälsa
Läst 1597 ggr
[Daniela1983]
1/28/16, 12:51 PM

lite konstig

Min hund har varit lite konstig. Kan nåmna att förra veckan fick två utav hans rums kompisar på dagiset kennelhosta, min har aldrig haft det så har inte den erfarenheten. I fredags märkte jag inåtvända snorklingar som han hade en gång som valp. Det låter då som hunden inte kan andas och enligt tips höll för nosen så han det där kunde försvinna. Det hjälpte. I fredags hostade han också till ett par ggr. Inget mer hostande sen dess vad jag vet. Men han har har snorklingarna några ggr till fram till idag. Och en annan sak är att han nu nyser mycket och sedan igår eller iaf imorse har låtit väldigt snörvlig. Någon som känner igrn symptomen? Främst vad ssnörvlig betyder. Vet intr om han behöver veterinät eller om det är en mild kennelhosta kanske? Han var lite besvärad imorse när han snörvlade o skulle andas. Nästan så jag kände att han kanske har fått nåt i nosen? Min dunjacka tappar många fjädrar. för nån månad sen råkade han andas in en liten dunfjädersom inte gett några besvär sedan dess.

Annons:
Belphi
1/28/16, 2:22 PM
#1

Hade ringt vet. Om hunden snörvlar och hostar och det håller i sig är det ju något som inte står rätt till, speciellt om boxkompisarna har kennelhosta. Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite!

[Daniela1983]
1/30/16, 4:39 PM
#2

Ja jag ringde igår för rådgivning.  Vår veterinär rådde mig att avvakta en två veckor. Inte kul att se honom må sådär. Såg idag nåt gult runt om nosen, snor som fastnat kanske? Ska man tvätta bort sånt? Jag vill höra från andra som haft samma symptom, nog måste det finnas flera sådana.

Scully
1/30/16, 9:45 PM
#3

Låter nästan som han fått noskvalster, då kan dom låta konstigt å "snörvla" sig

[Daniela1983]
2/1/16, 12:14 PM
#4

Tänkte jag också att det kanske är. Vet trodde kmeventuellt virusinfektion som isf går över av sig själv. Men hittar inte mkt om det på nätet för att jämföra symptom.

[Forest]
2/1/16, 12:20 PM
#5

Tycker det låter som noskvalster, det har vi haft på en hund innan. Snorig eller rinnig nos, inåt-dragningar, lite hostningar. Det du ska göra är att kontakta vetten för få en tid för närmare koll. Lycka till

[Daniela1983]
2/10/16, 11:06 AM
#6

Vi träffade veterinären för en vecka sedan och kom överens om att börja med Interceptor, ett medel mot noskvalster. Den dagen hade inte apoteket medicinen och jag beställde och skulle återkomma i helgen som var. Tyvärr kom jag aldrig iväg i helgen men idag är jag ledig och funderar på om jag ska hämta ut medicinen eller ej. Eftersom Albins besvär har minskat dramatiskt utan att jag gjort nåt. Har bara hört honom nysa några gånger, inget mer. Noskvalster, om det är det, borde inte försvinna av sig självt så jag vet inte hur jag ska göra och varför hans symptom är i princip borta. Vad hade ni gjort?

Ska även försöka nå veterinären med samma fråga. Medlet är inte billigt, 250 kr, så funderar på om han blivit frisk av sig själv.

Annons:
[AnimeV4]
2/10/16, 7:54 PM
#7

Är det inte så att många hundar har noskvalster symtomfritt och att de som visar symtom antingen är känsliga eller har mycket?

[Forest]
2/12/16, 10:05 AM
#8

6 Ring och prata med vetten tycker han bör väl kollat lite för dom brukar kunna se kvalster. Kolla han halsen med på hunden?    

Jag hade gett medicinen men det är för att vi hade en omplaceringshund som hade haft noskvalster ett tag innan vi skaffa henne och detta gjorde att hennes luftrör vart fula och röda. Här fick hon noskvalsterbehandling samt antibiotika betydligt dyrare än 250 kr 😐 Sen hade hon ärr på luftrören och dom var mer känsliga än normala luftrör. Pga detta så skulle jag hellre ge medicinen för slippa allt strul vi fick med våran

[Daniela1983]
2/13/16, 9:16 AM
#9

#7 är det så? har aldrig hört talas om det.

#8 han kollade inte nosen men tittade i munnnen och ev in i halsen. jag tyckte jag såg ett kvalster för en vecka sedan (han menar att man inte ska kunna se dem om man inte sederar hunden och spolar) och när jag ringde för några dagar sedan och frågade om jag skulle ge eller ej tyckte en annan veterinär att jag kunde avvakta om han är symptomfri. Att han kanske hade en virusinfektion som bidrog till symptomen.  Jag får nog tänka på det där, den medicinen kan även ge sämre mage och han lider redan av kronisk IBD. Men hade er hund de klassiska noskvalstersymtomen eller var den symptomfri?

självklart köper jag en medicin om hunden verkligen behöver det, så det inte missförstås. Får jag ofta göra för hans andra problem.

[AnimeV4]
2/13/16, 11:01 AM
#10

#9 Jag är inte säker, men jag har för mig att det sades på en djursjukvårdslektion. Någon som kan bekräfta?

Upp till toppen
Annons: