Annons:
Etikettövrigt
Läst 3166 ggr
Turast
1/23/16, 7:42 PM

Hundbok, gymnasiearbete

Hej!

Jag går i 3an på en hundlinje och håller för fullt på med mitt gymnasiearbete som blir en bok! Den ska vara riktad mot mer "vanligt hundfolk" och inte nördar eller hundentusiaster som kan läsa i flera timmar om varför just det beteendet för att det blir så och att det sedan blir si.. Utan en mer lättläst, inte så jätteingående bok men som ändå innehåller det som är viktigt att veta om man äger eller ska köpa en hund! Ja jag tror ni förstår!

Det som står på min planering hittills att ha med i boken är följande:

**Skaffa hund
**tex vad man ska tänka på i rasval, kostnader osv

**Lagar 
**tex strikt hundägaransvar, hund i bil, bur osv

**Hälsa
**-Vanliga sjukdomar, kastrering, vaccination och sånt. Stress -orsaker, konsekvenser osv. 

**Vanliga hundproblem
**Tex koppelgående, resursförsvar, drar på vilt osv

**Foder
**-vad hundar är gjorda för att äta (i anatomin), vad det finns för fodertyper (och kommer absolut inte pressa på om någon speciellt sort som färskt eller rått utan vara objektiv!!), om övergångar och känslighet. 

**Hundens historia – var kommer hunden ifrån? 
**Väldigt kortfattat och simpelt

**Hundträningens historia – hur forskningen gått framåt 
**Även detta rätt kortfattat

**Slå hål på myter!
**slå hål på diverse myter om både hundträning, uppfostran, raser osv

**Aktivering 
**-Sporter – vad finns det för sporter? Berätta kortfattat.  Ge tips på lätta aktiveringar som lätta spår osv

Så tänkte be om lite tips! Vad tror ni att man, som "vanlig hundägare", vill ha i en bok? Vad vill man veta om och vad BÖR man veta om? Har jag glömt något? 

Tack på förhand!
//Turast 🤗

(vill absolut inte kliva någon på tårna genom att säga "vanliga hundägare" men jag vet inget annat sätt att förklara! Så är absolut ingen pik eller något, inte alls! Jag hade bar ingen bättre förklaring!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Candy123
1/23/16, 8:29 PM
#1

Låter jätte bra! 👍

en sak som jag också tycker att skulle kunna vara med är, vilka skador som ett halsband kan ge om hunden drar

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Turast
1/23/16, 8:48 PM
#2

#1 har tänkt ha något om det under "hälsa"! glömde skriva upp "förebygga skador"
tack för påminnelsen! Har ju även ett avsnitt om "hundproblem" där jag tar upp koppelgående och då kommer jag ta konsekvenserna av att gå och dra i kopplet :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
1/24/16, 1:10 AM
#3

Första hjälpen. Lite massage/stretching och hur/vikten av att värma upp och värma ned? Första tiden med sin valp/hund När är det dags att ta farväl? Den äldre hunden. Effekt av massage/kosttillskott etc Miljöträning Samhällets krav på hunden Mental och hälsotester. MH, BPH, röntgen etc Slå ett slags för brukshundklubbar och all den kunskap och erfarenhet som finns på en bra klubb. Värdet av att träna där, och hur billigt det faktiskt är att använda deras resurser :) Roligt arbete!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

fridarebecka
1/24/16, 10:59 AM
#4

Jag hade också velat ha med lite om relation. Hur man skapar en bra relation med sin hund och vad en bra relation kan ha för betydelse i vardag och träning 🙂

Vill även säga att det låter som en väldigt bra bok! Här har du en kund👋(om du planerar att sälja den)

Turast
1/24/16, 11:24 AM
#5

#3 och #4 tack för alla bra tips! Ska skriva ner alla och se vilka som jag tar med, men riktigt bra grejer ni har skrivit upp! 😃

Ja jag hoppas på att kunna lämna in manuset till ett förlag och se om de skulle vilja publicera den! Men tills dess är det mycket jobb! Funderar på att bara trycka 2 böcker (bara på ett tryckeri och så) så jag kan lämna in boken som en riktig bok till gymnasiearbetet! Så det blir nog isånafall efter det jag funderar på att skicka in manus! 

Jag både skriver, fotar och illustrerar bilder till boken så den tar upp all min tid haha! Men det är så jäkla kul! 😍 Försöker fnula ut vilken stil jag ska ha på illustrationerna, kanske lägger upp ett litet smakprov på det sen här! 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
1/24/16, 11:54 AM
#6

#5 Gör gärna det! Kul att se dina teckningar :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
JoannaLi
1/24/16, 5:13 PM
#7

På hälsa skulle jag väldigt gärna läsa om HD/ED-röntgen - och hur man hanterar mindre bra resultat. Vilken motion som rekommenderas, vilken som ska undvikas etc :)

Turast
1/24/16, 5:24 PM
#8

#7 deet har jag planerat att ha med! (HD/ED som vanliga sjukdomar/problem) tack ! :D

Bra med motionen det skriver jag upp!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
1/24/16, 8:40 PM
#9

gör ett rastest (eller ett test på vilken typ av hund man borde ha typ jakt, vall, sällskap, agility osv ) det hade varit kul :) .

Turast
1/24/16, 9:38 PM
#10

#9 det känner jag att jag inte har kunskap i och dt blir lätt missförstånd och det skulle nog isånafall bli en helt egen bok… men håller med om att det skulle vara kul men känner att det blir för mycket och för ingående

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
1/26/16, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Leker runt lite med stilar .. hittar ingen jag riktigt gillar.. vill ju hålla lika stil genom hela boken liksom.. hmmmm

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
1/27/16, 2:01 PM
#12

Vilka andra stilar har du i tankarna då? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
1/27/16, 2:17 PM
#13

#12 typ experimenterar lite bara, den ovan är ända "klara" som jag har en bra uppfattning om att rita än så länge ^^

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
retrieverlove
1/27/16, 2:26 PM
#14

Jag skulle tycka att det skulle vara intessant att läsa om hur man kan göra eget hundgodis, leksaker o liknande!

Turast
1/27/16, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 är rädd för att det blir för långt om jag lägger till såna "onödiga" grejer :/ Men bra tips annars! Men vill liksom ha saker man mååste veta eller bör veta i boken :) 

Några fler raser i stilen jag testar nu…

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
2/2/16, 2:20 PM
#16

Jahpp nu har halva mitt arbete raderats och hur mycket jag än försöker så lyckas jag inte få tillbaka det.. Får se om det alls blir en bok

Tack alla för tips ändå..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
5/26/16, 10:25 PM
#17

Det verkar som det blev ett stipendium för bästa gymnasiearbete på boken! Lite småkul!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
5/26/16, 10:27 PM
#18

oj fel tråd hahaha

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: