Annons:
Etikettänglahundar
Läst 4255 ggr
Bellis14
2016-01-19 19:55

Kan man designa urna till sin hund

Hej,

väldigt snart är det dags för min hund att få komma till himlen.

Jag samt de övriga i familjen har bestämt att vi vill spara hans aska och förvara det i en urna. Problemet är att vi vill ha den på ett speciellt sätt och det verkar inte som att det går att hitta en urna så som vi vill ha den.

Frågan är då om någon vet om man kan designa en urna med text och tryck och i så fall vart kan man göra det?

Annons:
[tk1971]
2016-01-19 20:20
#1

Inte här i alla fall. När vår hund dog och kremerades gick det till så att hon lämnades kvar på djursjukhuset och sen kom kremeringsföretagets personal och hämtade de djur de skulle ha med sig. Sen gick det ett tag och djursjukhuset ringde att urnan kunde hämtas. Så jag åkte dit och gick därifrån med en liten träurna med hundens namn på. Det var en märklig känsla, allt som var kvar av hunden var det som rasslade där inne. Sen kom det fram att djursjukhuset gjort fel. De får inte lämna ut urnan till djurägaren, utan bara till kommunens personal som sköter nedläggningen. Jag frågade om man får vara med, men det gick inte. Så jag fick ta urnan och åka tillbaka med den till djursjukhuset(!). Senare fick jag veta att nu har de begravt urnan på djurkyrkogården, och platsen utmärktes med en sticka med hundens namn. Vi har gjort lite fint där, lagt dit en fin sten med hennes namn och årtalen. Och så brukar det brinna ett elektriskt ljus där. Och hon har fått sällskap av sin polare Nisse, en undulat som vår nuvarande hund tog död på när hon var valp…

Bellis14
2016-01-19 20:29
#2

Beklagar sorgen och det hemska felet dem gjorde. 

Jag får panik bara av tanken att min hund ska läggas i en liten trälåda/träurna. Jag  vill ha en vacker urna i mitt hem så att han alltid finns här även att den är personlig och speciell :/ 

Jag ska höra av mig till några tillverkare och fråga om specialtillverkning med detaljer och hoppas att det är något dem kan gå med på.

starcastle
2016-01-19 21:15
#3

Om du googlar på urn for pet ashes så hittar du massor.
Förvisso inte i Sverige…

hemul
2016-01-19 21:26
#4

Vad vill du ha för material då? Du kunde ju fråga t.ex. en keramiker. Det behöver ju inte vara någon som tillverkar urnor i parti och minut.

Bellis14
2016-01-20 16:27
#5

jag tänker mig mässing då jag har en klumpig schäfer i huset som gärna går emot o puttar på saker sedan att ha tass tryck runt den och under tassarna ska det stå hans namn o lite annat.. 

Har dock inte hittat något som är sig lik mina önskningar

Zadeira
2016-01-20 23:20
#6

Denna sidan verkar ha så att du kan beställa med egen text och bild.

http://ljusgurun.se/urnor-for-djur/designurna-med-egen-bild/

Annons:
Upp till toppen
Annons: