Annons:
Etikettpresentationer
Läst 1337 ggr
Chimney
1/12/16, 2:25 PM

Dags för ny valp -tips på ras?

Hej alla!

Det är dags för en ny valp och valet står mellan corgi, basset eller eng. cocker spaniel.

Vill ni kasta förslag och fakta på mig som övertygar mig om vilken jag bör välja?

Annons:
fridarebecka
1/12/16, 3:00 PM
#1

Det beror helt på vad du vill göra med hunden? Eng. cocker, corgi och basset är rätt olika raser 🙂

Chimney
1/12/16, 3:32 PM
#2

Jo det vet jag.
basset tillhör rasgrupp 6- drivande, sök, spår.
cocker rasgrupp 8- stötande, apporterande.
corgi tillhör rasgrupp 1- vallhundar.

Men jag har haft Rottweiler, golden och cocker innan, så jag har ingen bestämd ras utan jag vill veta mer om just dessa tre för att veta att jag väljer rätt denna gången med. Jag är villig att arbeta med hunden på dens område.

fridarebecka
1/12/16, 3:59 PM
#3

Jag kan egentligen bara uttala mig om basset eftersom det är den enda av de 3 raserna som jag träffat flera av. Min erfarenhet av basseten är den inte är någon vidare jakthund, då jämför jag med hamilton, finnstövare, tax och drever. Så inget om man vill satsa på jakt, tror däremot att de kan bli bra spår och sökhundar! Dock svåra att ha lösa pga jaktinstinkten och kan tyvärr ha andningsproblem. Hade jag velat ha denna typ av hund så hade jag satsat på en annan ras(jag själv vill ha en tax i framtiden att jaga rådjur och träna viltspår med).

Spontant så hade jag satsat på en cocker, eftersom de är allsidiga och friska. Cockern kan du använda till jakt och olika hundsporter och du får en smidigare hund än om du väljer en corgi. Kanske säger magkänslan cocker pga att jag är lite småförälskad i många raser i grupp 8Glad

LuLeLo
1/12/16, 4:04 PM
#4

Beakta jaktlusten hos cocker och basse samt den krävande pälsvården hos cocker.

Tass Josephine

isblixt
1/12/16, 7:28 PM
#5

Jag älskar allsidigheten hos en cocker spaniel, de kan leva ett vanligt sällskapsliv men också bli riktiga arbetsnarkomaner. Den blir vad du gör den till.

BcJack
1/12/16, 8:08 PM
#6

stötte på en corgi senast idag! den var ganska bjäbbig, vallade bilar som åkte förbi och nafsade min hund på benen när de sprang och busade, men det är väl så en heeler vallar :) ägaren sa att corgin även brukade nafsa dem i hälarna där hemma. men ser man till att dämpa skälligheten  och få kontroll över vallinstinkten från början är det nog en supermysig hund! :)

Annons:
russin
1/12/16, 8:19 PM
#7

Basset tycker jag är mest tragiska hundar nu för tiden - är som långtradare. Tung och lång kropp på korta stabbiga ben 😕 inget jag skulle välja alls.

Vad gäller cocker och corgi beror ju helt och håller på vad för typ av hund du söker - dom är otroligt olika.

Lona
1/12/16, 9:00 PM
#8

Instämmer med #7, basset är definitivt inte en sund ras numera. Vill man ha en hund till den typen av jakt så finns det andra bassetraser som är betydligt sundare - och sannolikt mer avlade på jaktegenskaper. Är det däremot en sällskapshund eller en träningskompis man söker så passar corgin och cockern bättre, vad vill du göra med hunden om du inte bara ska anpassa dig efter den? Vad är det i just dessa raser som tilltalar dig :-) ?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

IngridSvensson
1/12/16, 9:31 PM
#9

Corgi tror jag är mest lättsammast att äga av dessa du nämnde!


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Upp till toppen
Annons: